خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بلندترین شب سال در منزل پرواز همای+ویدیو و عکس

دومین دورهمی دوستانه ایلنا در بلندترین شب سال به یک مهمانی کوچک در منزل یکی از خوانندگان موسیقی سنتی کشور که پس از سال‌ها ممنوعیت در دولت قبل اجاز کار یافته؛ ختم شد. دورهمی‌مان را با آجیل و شیرینی و انار و هندوانه و شب طولانی را با آواز و ساز همای کوتاه و گرم کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تخلصش همای است و اسمش پرواز. در شب یلدا و به مناسبت بلند‌ترین شب سال مهمان خانه‌اش شدیم و او به همراه خانواده‌اش با گشاده‌رویی دستمان را فشرد و ما به شعر و موسیقی دعوت کرد. اول با غزلی از حافظ میهمانمان کرد و بعد با شعری که خود سروده بود. برایمان سه تار نواخت و خواند.

پرواز همای متولد ۲۰ بهمن ماه ۱۳۵۸، با نام پیشین سعید جعفرزاده احمد سرگورابی از خوانندگان ایرانی است که همراه با گروه مستان مجموعه‌ای از نوازندگان سازهای ایرانی تشکیل داده‌اند و سبک تازه‌ای از موسیقی سنتی را ارائه می‌دهند.

سعید جعفرزاده احمد سرگورابی از خوانندگان ایران است. او که متولد شهرستان شفت در گیلان است؛ ترانه‌هایی را به زبان‌های گیلکی و تالشی اجرا کرده همچنین خواننده گروه ارکسترال به آهنگسازی شهرداد روحانی در آمریکا بوده است.

سعید جعفرزاده احمد سرگورابی که نام و فامیلش را به «پرواز همای» تغییر داد، دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهرستان شفت سپری کرد و دیپلمش را از هنرستان کمال الملک (رشت) کسب کرد و با علاقه فراوان به او در رشته شعر آواز وآهنگ وارد دانشگاه آزاد تهران شد و با ساز تخصصی سه تار و پیانو تحصیلات خود را در دانشگاه به پایان رساند. او در زمینه هنر آواز، شاگرد اساتیدی همچون فریدون پوررضا، سید کمال‌الدین عباسی، هنگامه اخوان، ‌کریم صالح‌عظیمی بوده است. او اجراهایی در زمینه موسیقی اصیل ایرانی در ایران و خارج از کشور برگزار کرده و آلبوم‌های «در شب گیسوان تو» و «سرزمین بیکران‌ (آلبوم نمایشی)» را منتشر کرده است.

حاشیه نام پرواز همای و مشهور شدن نامش در میان مردم به انتخاب اشعارش برمی‌گردد. او توانست یک شبه ره صد ساله را طی کند و برای خودش اسم و رسمی به‌هم بزند. این حاشیه‌ها زمانی بیشتر شد که او در دولت قبل ترک وطن کرد و به فعالیت‌های موسیقی خود در آن طرف مرز‌ها ادامه داد. همای سال گذشته دوباره به ایران آمد و در گام نخست توانست برای چند شب متوالی سالن وزارت کشور را پرکند. این خبر به گوش دلواپسان خوش نیامد و چندین رسانه دلواپس؛ ماجرای مجوز را در بوق و کرنا کردند و سرانجام کنسرت همای لغو شد. و او این روز‌ها و در شب یلدا همای از فضای 《منم منم》‌‌های رایج در موسیقی دلزده است و این فضا را متناسب با روح لطیف موسیقی ایرانی نمی‌بیند.

همای می‌گوید: با اینکه ما موسیقیدان‌های خوبی در کشور داریم اما فضای موسیقی بر محور موسیقی ایرانی نمی‌چرخد و حرکت و ریتم‌هایش بر محور یک منیت فردی می‌چرخد.

همای به تازگی از تور کنسرت خود در آمریکا برگشته و این روز‌ها خودش را آماده می‌کند تا در جشنواره موسیقی فجر شرکت کند. گویی قرار است در برج میلاد به صحنه رود.

شاید اینگونه به نظر برسد که همای یک‌باره و با توجه به شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد استقبال عموم واقع شده است اما به این استقبال قانع نشده و تمام تلاش خود را می‌کند تا از نظر علمی نیز پشتوانه خود را مستحکم کند؛ به طوریکه او اکنون در یکی از دانشگاههای ایتالیا درس موسیقی می‌خواند. علاقه همای موسیقی فولکلوریک است و خلوت خود همه نوع موسیقی را می‌شنود. یک زمان صدای استاد شجریان را می‌شنود و یک زمان دیگر صدای شهرام ناظری را. او البته موسیقی پاپ قدیمی ایران و همچنین به برخی ترانه‌های روحوضی را نیز علاقه دارد.

در این گردهمایی صمیمانه؛ گپ و گفتمان را با آجیل و شیرینی و انار و هندوانه کامل کردیم و شب طولانی را با آواز و ساز همای کوتاه و گرم کردیم.

گزارش تصویری و فیلم این مهمانی یلدایی را می‌توانید در زیر تماشا کنید.

کد خبر : ۴۳۹۹۸۲