خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک آهنگساز مطرح شد؛

آلبومی که مدعی‌ پیشگویی‌ست/ تاثیر کافکایی موسیقی ارکسترال بر مخاطب

آهنگساز آلبوم «مسخ» با بیان اینکه هفته آینده از این آلبوم رونمایی می‌شود،‌گفت: آلبوم «مسخ» روایت هویت و ماهیت ازلی انسان در تقابل با چیستی و چگونگی وضعیت انسان امروز است.

وحید زردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه آلبوم مسخ برگرفته از اثر مسخ فرانسوا کافکا است، گفت: محتوای این آلبوم که حدود یک سال مراحل تولید آن به طول انجامید براساس یکی از آثار فرانسوا کافکا شکل گرفته که به اصل هویت بشر ارجاع داده شده است. در سال ۱۹۱۵ که این رمان توسط کافکا روانه بازار شد؛ مورد انتقادات قرار گرفت.

او با بیان اینکه لایه‌های مفهومی این داستان به مرور زمان بیشتر نمایان شد، اظهار کرد: زاویه جامعه‌شناسی این اثر باعث شد من برای ساخت اثری موسیقیایی براساس آن اقدام کنم چراکه گمان می‌کنم به نوعی پیشگویی جامعه‌شناسانه در درون این داستان نهفته است و کافکا در آن زمان پیش‌بینی جامعه‌شناسی داشته است.

این آهنگساز ادامه داد: معتقدم داستان کافکا که در آن زمان مورد نقد بسیاری از بزرگان قرار گرفت امروز در دنیای کنونی ما کاملا مشهود است و امروز با پیشگویی کافکا در داستان «مسخ» مواجه هستیم و مشاهده می‌کنیم یک گسست کلان در بعد جامعه‌شناسی ابتدا در دورن انسان و سپس با جامعه ایجاد شده است. با مطالعه داستان مسخ احساس کردم این داستان می‌تواند برای جامعه قرن بیست و یکم بسیار موثر باشد.

زردی درباره فرم آلبوم مسخ نیز توضیح داد: این آلبوم به صورت vst بوده و فرم آن مینی‌مالی‌‌ست. این فرم زیرمجموعه هارمونی اکسپرسیو است و قطعات به صورت دایروی شکل به نقطه نهایی که مدنظر هر قطعه بوده؛ می‌رسد. این اثر به فرانسوا کافکا، آربو پارت و نادر مشایخی تقدیم شد.

او با بیان اینکه آلبوم «مسخ» یک هفته دیگر در ایران رونمایی می‌شود، تصریح کرد: این آلبوم حدود یک ماه و نیم پیش تولید و در اتریش با حضور سفیر و رایزنی فرهنگی ایران و سفیر مجارستان رونمایی شد. همچنین صدراعظم و رئیس‌جمهور اتریش از این اثر بسیار استقبال کردند.

زردی تاکید کرد: آلبوم «مسخ» روایت هویت و ماهیت ازلی انسان در تقابل با چیستی و چگونگی وضعیت انسان امروز است.

این هنرمند درباره تولید اثر دیگرش با عنوان «کهن‌دژ» گفت: این اثر ترکیب ارکستر و سازهای محلی نیشابور است و تاریخ نیشابور را روایت می‌کند، کهن‌دژ نام قدیم این شهر است و این آلبوم تاریخ تراژدی‌هایی است که در آن اتفاق افتاده ازجمله حمله مغولان به این شهر و زلزله‌ای که باعث ناپدید شدن شهر می‌شود.

او با اشاره به اینکه نیشابور بیش از ۱۹ بار از روی زمین محو شده، گفت: این شهر باستانی بارها و بارها از صحنه جغرافیا حذف شده اما دوباره مانند یک دانه از دل زمین جوانه زده و به شکل امروزی آن در آمده است. اثر کهن‌دژ رویشی دوباره برای این شهر است و اگرچه به اتفاقات نیشابور می‌پردازد اما در حقیقت برای کل ایران تولید شده است.

زردی این رویش را یک رویش جامعه‌شناسی دانست، گفت: این آلبوم می‌تواند برای نسل امروز بسیار امیدبخش باشد چراکه همیشه باید ایده‌ای برای احیا باشد و تاریخ این ایده را به ما می‌دهد که می‌شود نسل تازه‌ای رشد کند تا کشور را در تمام عرصه‌های انسانی باور کند در حقیقت این آلبوم نمونه‌ای از جامعه است.

کد خبر : ۴۴۰۱۴۰