خبرگزاری کار ایران

تهدید حریم امن تماشاگر در «تله موش»

نمایش «تله موش» اجرایی است مبتنی بر قسمتی از نمایشنامهٔ هملت تحت عنوان «تله موش» و همانند سایر اجراهای پیشین گروه پلاتو مانند «توریست»، «اینرسی» و «روتاتکید برعکس»؛ بر مقولهٔ مخاطب و مناسبات مخاطب در مواجه با اجرا تمرکز دارد.

به گزارش ایلنا، پروژهٔ تله موش حاصل کارگاهی است که بهنود بهلولی (سرپرست و کارگردان اثر) با تعداد نزدیک به سی هنرجو از اواسط تابستان سال نودوپنج تحت عنوان «تردید» آغاز کرده و نتیجهٔ نهایی آن در قالب اجرایی بر مبنی نمایشنامهٔ هملت ارائه می‌شود.

متن این اثر از ابتدا به صورت کارگاهی و در طول تمرینات، با استفاده از مواد و اتودهایی که خود بازیگران اجرا می‌کردند نگاشته شده است بنابراین نمایشنامهٔ پیش رو به عبارتی تنها سنگ بنای اصلی و تعیین کنندهٔ ساختار کلی نمایش است و دور از انتظار نیست که در جزئیات دچار تغییراتی شود.

این اجرا بر مبنی قسمتی از نمایشنامهٔ هملت تحت عنوان «تله موش» کار می‌شود و همانند سایر اجراهای پیشین گروه پلاتو مانند «توریست»، «اینرسی» و «روتاتکید برعکس»؛ بر مقولهٔ مخاطب و مناسبات مخاطب در مواجه با اجرا تمرکز دارد.

در این اجرا مخاطبان در قالب متقاضیانی برای یک تست بازیگری به اجرا ورود پیدا می‌کنند. بازیگران نیز بی‌هیچ طراحی برجسته‌ای که منجر به تفکیک آن‌ها از مخاطبان باشد، همراه با مخاطبان وارد سالن می‌شوند و میان آن‌ها در جایگاه تماشاچیان می‌نشینند. بازیگر/ مخاطبان از سمت گروه تست گیرنده به روی صحنه فراخوانده می‌شوند و در قالب تستی که برای انتخاب بازیگران نمایش هملت از آن‌ها گرفته می‌شود به برون ریزی خود می‌پردازند.

روند کلی اثر بر این قرار است که مخاطب با پیش رفت اجرا، متوجه از بین رفتن مرزهای خود با بازیگران می‌شود و به اعتباری «حریم امن جایگاه خود» را از سمت بازیگران مورد تهدید می‌بیند. این اجرا تلاش می‌کند مرز پررنگ بین صحنه و سمت تاریک مخاطبان را خلط کند و با از میان برداشتن آن، رفتار مخاطب را در برابر فضای حقنه آوری که به او تحمیل می‌شود مطالعه کند.

این اجرا بیش از هرچیز، اثری است در مورد خود «اجرا». در مورد اینکه هنگامی که به تماشای اثری نمایشی می‌نشینید کدام نیروی بازدارنده شما (مخاطب) را تا انت‌ها بر صندلی خود تنها ناظر اتفاقی که بر صحنه می‌افتد نگه می‌دارد؟ و اگر اخلالی ازسمت مخاطب در این روند ایجاد شود آیا هزینه‌ای خواهد داشت؟

در «تله موش» سعی بر قرار دادن مخاطب در چنین شرایطی است تا از رهگذر آن، مخاطب بار دیگر با انفعال خود یا عواقب خروج از این انفعال رو به رو شود.

این اثر به طراحی و کارگردانی بهنود بهلولی، دی و بهمن نودوپنج، هرشب ساعت بیست، در تماشاخانه فانوس به آدرس میدان هفت تیر، جنب پاساژ یاس، کوچه آذری، پلاک ۲۵ اجرا می‌شود.

سرپرست نویسندگان «تله موش» سیاوش حیدری است و برگزارکنندگان این اثر عبارتند از: ادی احمدی. علیرضا بخشی استوار. احسان بدخشان. نگار پیش آهنگ. زهرا جان محمدی. علی جان محمدی. مریم جان محمدی. شهرزاد حسنی. امیر حسین حسینی. محمد جواد حیدری. نوا ذاکری. سپهر رحمانی. زهرا رحمتی. سوما زمانی. محمد ستاری فر. کیمیا شراهی. انسیه شمس الهی. کامران طاهری. پویا عربگری. زهرا عربگری. مهتاب عربلو. مهسا عربلو. پروانه غفاری. فرزین فولاد پنجه. بهار کاظمی روشان. محیا لایق. گلناز مردانی. بردیا مشهودی. مریم معصومی فر. امیرحسین ناظم‌زاده. امیر ارسلان نوروزی. حمید هاشمی.

کد خبر : ۴۴۱۰۴۸