خبرگزاری کار ایران

اجرای شاگردان برگزیدۀ محسن کرامتی در پنجمین نشست آیین آواز

پنجمین نشست تخصصی آیین آواز با معرفی و اجرای آوازهایی توسط پنج تن از شاگردان برگزیده محسن کرامتی (خواننده، ردیف‌دان و مدرس قدیمی) برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، در این برنامه که از ساعت 17 سه‌شنبه 14 دی در فرهنگسرای ارسباران شروع می‌شود حجت صحرایی، محمود حشمت، داود پایروند، رامین شکوهیان و مهدی اصغرپور به اجرای آواز می‌پردازند.

حجت صحرایی متولد 1362 به جز دوره کردن ردیف آوازی نزد کرامتی، با دیگر استادش فرید خردمند یک دوره آموزش ضربی‌خوانی را طی کرده است. اجرای صحرایی در مایه بیات ترک خواهد بود و علی ابراهیمی (نوازنده سنتور، استاد دانشگاه و معلم هنرستان موسیقی) او را همراهی می‌کند.

محمود حشمت، خواننده بعدی، متولد شهرکرد و دانش‌آموخته رشته مهندسی ساختمان است. او نیز به غیر از کرامتی نزد حاتم عسگری، شاپوررحیمی، نصرالله ناصح‌پور، کریم صالح‌عظیمی، مظفرشفیعی، حمیدرضانوربخش، علی جهاندار، زنده‌یاد احمدابراهیمی، زنده‌یاد دکترعمومی و زنده‌یاد محمدرضا لطفی دوره‌هایی را گذرانده است. حشمت همچنین آلبوم سرودزهره را که شامل بازخوانی چند اثر از استاد مهرتاش است در کارنامه دارد. صدای محمد حشمت را یحیی علوی نوازنده سنتور همراهی می‌کند.

داود پایروند، خواننده بعدی این برنامه نیز ابتدا از سال 1374 نزد محمدباقر نظری ردیف‌ آوازی به روایت استاد ناصح‌پور را آموخت. سپس در سال 1379 در محضر استاد کرامتی یک دوره ردیف آوازی به روایت شجریان را به همراه مرکب‌خوانی و طراحی آواز گذراند. در ادامه با اجرای چند کنسرت و ارائه یک آلبوم اثر حسین پرنیا به نام سایه‌وار وارد بازار موسیقی شد. پایروند هم‌اکنون به تدریس ردیف آوازی مشغول است.  اجرای او در دستگاه چهارگاه است که اشاره‌ای هم به شوشتری‌منصوری خواهد کرد.

چهارمین خواننده این شب، رامین شکوهیان متولد ۱۳۶۰ تهران که آوازش را در مایه بیات ترک ارائه خواهد کرد. او در نوجوانی به موسیقی سنتی علاقه‌مند شد و  از ۱۶ تا ۱۸ سالگی ردیف به روایت استاد دوامی را نزد هما فکوری مشق کرد. سپس نواختن سه‌تار را به صورت خودآموخته تجربه کرد. بعدها یک دوره صداسازی آواز ایرانی را نزد حمیدرضا نوربخش گذراند و سپس برای یادگیری روایت طاهرزاده از ردیف آوازی و تصانیف قدیمی به محضر  استاد کرامتی راه یافت. هم‌زمان یادگیری ردیف سازی را نزد هادی آذرپیرا آغاز کرد.شکوهیان هم‌اکنون مشغول تحقیق و تمرین در زمینه  صداسازی نوین در موسیقی  ایرانی است.

پنجمین و آخرین خواننده این برنامه، مهدی اصغرپور آوازش را در دستگاه همایون خواهد خواند. او متولد 1360 شهرستان اهر است و فرارگیری مقدماتی  ردیف را از سال 1379 در محل تولدش شروع کرد. در سال‌های  1383 الی 1388 نیز در کلاس آواز استاد کرامتی به فراگیری روایت طاهرزاده از ردیف مشغول شد. شرکت در کلاس آواز و  تلفیق شعر و موسیقی استاد محمدرضا لطفی، یادگیری سه‌تار نزد  استاد مسعود شعاری به همراه کسب مقام اول در فستیوال آوازی استان‌های غرب کشور(تبریز) در سال 1387، شرکت در فستیوال بین‌المللی موسیقی کشور آذربایجان(باکو)، کسب مقام سوم از جشنواره موسیقی فجر از گام‌های بعدی او به شمار می‌رود. در حال حاضر هم با ارکستر موج نو به سرپرستی علی قمصری همکاری می‌کند.

 فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان، خیابان جلفا واقع شده و ورود عموم علاقه‌مندان به سلسله نشست‌های ماهانۀ آیین آواز آزاد است.

کد خبر : ۴۴۱۷۳۸