خبرگزاری کار ایران

جادوی سینما به جشنواره تحویل داده شد

اولین مستند محمدباقر سلمانی برای حضور در بخش مستند جشنواره فیلم فجر به دبیرخانه این جشنواره تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدباقر سلمانی مستند جادوی سینما را در سه سال ساخته است. او درباره نگاه خود درباره تولید این فیلم مستند می‌نویسد:

"از اولین باری که در کودکی وارد سالن سینما شدم تا الان سینما به نظرم به مثابه یک جادوست. جادوی نوری که از پشت پنجره کوچک آپاراتخانه عبور می‌کند و پرده بزرگ سینما را می‌پوشاند، در زمان نمایش فیلم بار‌ها به عقب برمی‌گشتم و اتاقک آپارات را می‌دیدم و مسیر نوری که در تاریکی از بالای سر تماشاچی‌ها می‌گذشت را دنبال می‌کردم. هنوز هم وقتی در سالن سینما در حال تماشای فیلم هستم گاهی اوقات برمی‌گردم و اتاقک جادویی را نگاه می‌کنم.

خیلی علاقمند شدم تا بتوانم وارد آن اتاقک شوم و فیلم را برای مردم به نمایش بگذارم ولی نشد. آپاراتچی‌ها به نظرم انسان‌های بزرگی بودند که بدون اینکه دیده شوند باعث سرگرمی عده زیادی می‌شوند. بعد‌ها که با نحوه کار آپارات سینما آشنا شدم تصمیم گرفتم با اندک امکاناتم آپارات کوچکی را در زیرزمین خانه‌مان با یک ذره بین چراغ قوه و فیلم نگاتیوعکاسی شبیه‌سازی کنم که نشد."

مستند جادوی سینما سراغ عشق سینما‌ها و عوامل فنی سینما در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ رفته است. در این مستند ۷۰ دقیقه‌ای با سالهای اوج و رونق سینما در ایران، نحوه شکل‌گیری علاقه پیشکسوتان فنی سینما به سینما، خاطرات آن‌ها از سینما و تاثیراتی که سینما در زندگی آن‌ها گذاشته آشنا می‌شویم.

این مستند از نوع مشاهده‌گر تعاملی است و در ساخت آن از تصاویر آرشیوی کمتر دیده شده؛ استفاده شده است. فیلم همانند فیلم‌های داستانی توسط شخصیت‌ها پیش برده می‌شود و ارتباط شخصیت‌ها با داستان به تدریج نشان داده می‌شود.

کد خبر : ۴۴۱۷۶۳