خبرگزاری کار ایران

۲ خبر از همایش «شهر، شهروندی و تئا‌تر»:

تئا‌تر می‌تواند به شناسایی حقوق شهروندی کمک کند

با سخنانی از مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئا‌تر فجر، همایش «شهر، شهروندی و تئا‌تر» کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایلنا، در آغاز این همایش که صبح روز سه شنبه ۷ دی ماه در تالار مشاهیر تئا‌تر شهر برگزار شد، شفیعی در سخنانی گفت: بحث کلان شهر‌ها و شهروندی از مباحث دنیای مدرن است. جامعه تئا‌تر ما هم با توجه به شرایط جدید جامعه به یک فضای گفتمان سازی نیاز دارد.

شفیعی ابراز امیدواری کرد فضاهای بیشتری برای شکل گیری گفتگو، نظریه‌ها و گفتمان‌ها بیش از این ایجاد شود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه شهروندان باید به حقوق خود بیشتر آشنا شوند افزود چراکه تکالیفی در قبال آنان وجود دارد.

به گفته او، شهر تنها مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و شهروندان نیست بلکه باید به حوزه فرهنگ هم توجه داشت و در این زمینه تئا‌تر هم می‌تواند به شناسایی حقوق شهروندان کمک کند.

 

دبیر جشنواره تئا‌تر فجر: تئا‌تر، هنری شهری است

سعید اسدی دبیر جشنواره تئا‌تر فجر با اشاره به وجود خلاءهای بسیاری که در تئا‌تر وجود دارد، بر ضرورت انجام پژوهش کاربردی در این زمینه تاکید کرد.

سعید اسدی که روز ۷ دی ماه در همایش «شهر، شهروندی و تئا‌تر» سخن می‌گفت، اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما امکانات چندانی برای پژوهش وجود نداشته است به همین دلیل از سال گذشته در جشنواره تئا‌تر فجر بخشی را به پژوهش اختصاص داده‌ایم. در دوره پیش به مفهموم گروه و پژوهش پرداختیم. امسال نیز دیگر ضرورت تئا‌تر، یعنی موضوع رابطه شهر و شهروندی و تئا‌تر مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی در ادامه به تشریح سنت و آیئن نمایشی پرداخت و از تئا‌تر به عنوان هنری شهری نام برد.

اسدی اضافه کرد: هرچه به سمت مدرنیته پیش می‌رویم، شهروندان نیز انتظار دارند ساختار آرمانی‌تری از شهر ایجاد شود.

وی با ارائه توضیحاتی درباره تاثیرات زندگی مدرن در شهر‌ها از جایگاه مهم تئا‌تر در این وضعیت سخن گفت.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که آیا شهر به شهروند مقدم است یا برعکس، خاطرنشان کرد: طبعا شکل گیری این دو با یکدیگر اتفاق می‌افتد و تئا‌تر نیز یکی از رهگذرهای مهمی است که در تولید شهروندی موثر است.

دبیر جشنواره تئا‌تر فجر تاکید کرد تئا‌تر نه به عنوان یک تفنن بلکه به عنوان یک ضرورت ایجاد می‌شود و از دیرباز در یونان باستان چنین بوده است به این معنا که تئا‌تر ضرورتی برای شکل دادن و ساختمند کردن شهر است.

او همچنین از تئا‌تر به عنوان ابزاری برای نقد و نیز تذهیب اخلاق یاد کرد و افزود: آنچه تئا‌تر ما نیاز دارد، تولید شهروند جهان جدید است.

کد خبر : ۴۴۲۲۸۱