خبرگزاری کار ایران

رونمایی از یک پوستر سرد در جشنواره تئاتر/مخاطبان پوستر خودشان را طراحی کنند

پوستر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی رونمایی شد که انتقادهای قباد شیوا پیشکسوت طراحی و گرافیک ایران را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سعید اسدی (دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر) در مراسم رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره گفت: توجه این دوره از جشنواره به هویت بصری بوده و این پوستر قرار است جلوه‌ای از آنچه در این دوره از جشنواره تئاتر فجر اتفاق می‌افتد را به مخاطب ارائه کند.

سعید اسدی با بیان اینکه در رونمایی از پوستر جشنواره فرآیند شکل‌گیری آن و فعالیت‌های یک ساله‌ای که منجر به تولید پوستر شده، گفت: امسال براساس محورهای موضوعی جشنواره چند نکته حائز اهمیت زیادی بود. نخست مسئولیت اجتماعی هنر و جامعه بود برای همین دو امر را در این دوره از جشنواره برجسته کردیم.  

اسدی ادامه داد: نخست پویش اهمیت به آب در قالب کمپین «من صدای آب هستم» بود و مورد دوم تقدیر از نابینایان و ناشنوایان که کانون ناشنوایان امروز هم در مراسم رونمایی حضور دارد و قرار است در گردهمایی‌های پیش‌بینی در جشنواره نابینایان و ناشنوایان حضور داشته باشد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: سال گذشته هدف ما یکدست سازی هویت بصری جشنواره بود و آنچه در جشنواره سی و پنجم ارائه می‌شود پیوند هویت بصری این دوره با سال‌های گذشته است.

اسدی ادامه داد: ما یک مفهوم بصری داریم که رفته رفته معرفی شده و در پوستر هم متجلی می‌شود. شعار «تئاتر برای همه» یکی از مفاهیم اصلی است که آن را در پوستر می‌بینید. در هویت بصری و ویژگی اساسی پوستر دعوت به کنش اجتماعی برای پیوستن به جشنواره تئاتر فجر و ارائه تصویری از مردم مشاهده می‌شود.

او خواستار ایجاد فضای همدلانه در ایام باقیمانده تا برگزاری جشنواره تئاتر فجر شد و گفت: تئاتر از مهم‌ترین عرصه‌های باقیمانده برای ژرف‌نگری در وضعیت بشری است و جشنواره رویداد بزرگ و فرصتی برای همدلی و وفاق ملی و اجتما عی به شمار می‌رود.

عباس محبوب (طراح پوستر سی و پنجمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر) نیز درباره روند شکل‌گیری این پوستر گفت: بعد از اختتامیه دوره گذشته جشنواره اتودها را برای طراحی پوستر دوره جدید کلید زدیم و بعد از ماه‌ها به طرحی رسیدیم که به اهداف جشنواره نزدیک باشد.

محبوب تشریح کرد: اولین ویژگی آرم اصلی پوستر اشاره به عدد 35 که این دوره از جشنواره را نشان می‌دهد است همچنین از نماد آبجکتیو تئاتر در این ماسک هم استفاده شده است.

او همچنین تاثیرپذیری از موتیف‌های اصلی ایرانی را از دیگر نکات رعایت شده در آرم این پوستر خواند و گفت: دو نماد مهم تئاتر در دنیا یعنی شادی و غم در این فرم استفاده شده و همچنین قابلیت چرخش 180 درجه‌ای را در کنار حفظ خوانایی دارد.

محبوب یادآورشد: برای تحقق شعار «تئاتربرای همه» امسال از تصاویر اقشار مختلف جامعه در طراحی پوستر استفاده شده است به طوری که پوسترهای متفاوتی با چهره‌های مختلف پوستر اصلی جشنواره سی و پنجم خواهد بود.

48

قباد شیوا (طراح و گرافیست) در صحبت‌هایی از اینکه در جشنواره امسال طراحی پوستر از نظر گرافیک جدی گرفته شده و روی آن فکر شده است و با سلیقه درستی تهیه شده را اقدامی خوب و قابل توجه توصیف کرد.

شیوا انتقاداتی را هم به پوستر این دوره از جشنواره وارد کرد و گفت: رنگ‌های استفاده شده در این پوستر همگی سرد و شامل دو رنگ آبی و سفید است.

او ادامه داد: این پوستر برای دیده شدن در خیابان نیاز به استفاده از رنگ‌های گرم دارد زیرا اگر کنتراست در این پوستر وجود نداشته باشد؛ ضعیف خواهد بود.

قباد شیوا همچنین یادآور شد: وجود کاراکترهای مختلف در پوستر این جشنواره مخاطب را یاد ورک‌شاپ عکس می‌اندازد باید روی رنگ‌ها و کنتراست این پوستر کار شود تا با دیدن آنها حس نکنیم در یک نمایشگاه عکس هستیم.

او با بیان اینکه ریشه‌هایی که برای طراحی آرم کلی پوستر گرفته شده در عین سادگی از استدلال و منطق خوبی برخوردار است؛ گفت: اما باید دید آیا استفاده از رنگ سرد برای پوستر جشنواره تئاتر فجر به صلاح است؟

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر پیش از رونمایی از پوسترهای این دوره از جشنواره به انتقادات قباد شیوا پاسخ داد و گفت: پوستر جشنواره این قابلیت را دارد که در رنگ‌های متنوع و متفاوتی تولید شود و اینکه در بخش «+فجر» پوستری متفاوت متکی بر پوستر اصلی با رنگی متفاوت ارائه خواهد شد.

اسدی ادامه داد: این امکان در پوستر سی و پنجمین دوره جشنواره وجود دارد که مخاطبان پوستر خودشان را طراحی کنند حتی پوستر این دوره به تاریخ جشنواره گره خورده به طوری که آرم طراحی شده به تاریخ پوسترهای پیشین جشنواره گره زده شده است.

47

کد خبر : ۴۴۴۷۰۱