خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با قباد شیوا مطرح شد؛

قالب اصلی پوستر تئاتر دزدی‌ست/ بعداز رونمایی می‌خواستم فرار کنم/ مردم مجبورند کج‌سلیقگی مدیران را تحمل کنند

شیوا با بیان اینکه ما نسلی بودیم که به گرافیک این کشور آبرو دادیم، گفت: متاسفانه امروز به جایی رسیدیم که هویت گرافیک ملی ما شده کپی‌برداری از یک پوستر خیلی بد یک فستیوال تئاتری در خارج از کشور. چه کسی قرار است پاسخگوی این مسائل باشد؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ هفته گذشته از پوسترهای جشنواره‌های مختلف فجر رونمایی شد. پوسترهایی که اگرچه برای جشنواره‌های هنری فجر طراحی شده‌اند اما کمترین اثر از طراحی را می‌توان در آنها سراغ داشت. جشنواره‌های فجر هر ساله برگزار می‌شوند اما آنچه از این جشنواره‌ها باقی می‌ماند پوسترهای آنهاست که جزء نمادهای گرافیک ملی ما محسوب می‌شوند و باتوجه به بین‌المللی بودن این جشنواره‌ها قطعا پوسترهای آن‌ها که ویترین جشنواره‌های فجر هستند در تمام دنیا رصد خواهد شد و بی‌شک کپی‌برداری از دیگر پوسترهای جشنواره‌های دنیا باعث زیر سوال رفتن گرافیک ایران می‌شود.

قباد شیوا (طراح و گرافیست) معتقد است؛ ما با مشکل مدیریت روبرو هستیم است، متاسفانه هر جایی چندین مدیر دارد و مردم مجبورند سلیقه یا کج‌سلیقگی این مدیران را تحمل کنند.

او با بیان اینکه تا قبل از رونمایی پوستر جشنواره تئاتر فجر آن را ندیده است، افزود: بهتر بود قبل از اینکه از پوستر رونمایی شود؛ از ما می‌خواستند درباره آن نظر بدهیم تا ما هم اشکالات کار را می‌گرفتیم چراکه این وظیفه ماست اما متاسفانه روز رونمایی از من خواستند برای دیدن اثر بروم و پس از رونمایی از اثر همین طور متعجب مانده‌ بودم و اگر می‌شد از آنجا فرار می‌کردم. متاسفانه مرا عاملی برای تایید پوستر قرار دادند.

1

 سرپرست طراحان عباس محبوب

شیوا به رنگ‌های سرد استفاده شده در پوستر جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: این اثر ایرادات بسیاری دارد اما یکی از مهمترین‌ آن‌ها از نظر بصری رنگ‌بندی آن است چراکه وقتی در خیابان و زیر نور آفتاب قرار بگیرد اصلا دیده نمی‌شود در حالی‌که پوستر برای این است که دیده شود.

او تاکید کرد: تمامی مشکلاتی که امروز ما با آن مواجه هستیم به دلیل ضعف مدیریت است. این پوستر نشان از هویت سازمانی است درحالی که قالب اصلی پوستر دزدی است و از قالب پوستری که معلوم نیست از چه فستیوالی گرفته شده؛ استفاده کرده‌اند. البته معتقدم طراح مقصر نیست.

شیوا با بیان اینکه قطعا در انتخاب گروه طراحی و طراح به رزومه آن‌ها باید توجه می‌شد، اظهار کرد: طراحان با هر درجه از توانایی توسط مدیران انتخاب شده‌اند. خوب است که ما بر هویت سازمانی تاکید داشته باشیم اما آیا این هویت سازمانی باید با پوستری که قالب اصلی آن دزدی است؛ نشان داده شود؟! این مسئله تنها متوجه مدیران است!

این طراح گرافیک با بیان اینکه پوسترهایی که برای جشنواره‌های فجر طراحی می‌شوند جزء گرافیک‌های ملی ما محسوب می‌شوند، اظهارکرد: معتقدم مدیران ما باید طراحان خود را به درستی انتخاب کنند چراکه پوستر آبروی گرافیک ماست.

"ما نسلی بودیم که به گرافیک این کشور آبرو دادیم" این را شیوا گفت و ادامه داد: متاسفانه امروز به جایی رسیدیم که هویت گرافیک ملی ما شده کپی‌برداری از یک پوستر خیلی بد یک فستیوال تئاتر در خارج از کشور. چه کسی قرار است پاسخگوی این مسائل باشد؟!

او با تاکید براینکه هر طرح گرافیکی یا دیزاینی یک شخصیت گرافیکی دارد، اضافه کرد: این پوستر هیچ شخصیت تئاتری ندارد. هویت سازمانی یک سازمان روی کاغذ و در نامه‌نگاری‌ها مدیران است و مردم هیچ‌گاه قرارنیست با این هویت سازمانی ارتباط برقرار کنند در همه جای دنیا آن چیزی که با مردم ارتباط برقرار می‌کند؛ پوستری است که از آن مجموعه منتشر می‌شود و مردم آن را می‌بینند نه هویت سازمانی را.

این طراح با بیان اینکه این پوستر به لحاظ زیبایی‌شناسی به فرهنگ هنری ایران ارتباطی ندارد، گفت: این پوستر به دلیل اینکه مربوط به تئاتر است و به دلیل اینکه مربوط به فستیوال فجر است از آثار گرافیک‌ ملی است بنابراین باید جزء پوسترهای باشکوه باشد و تمام مدتی که در معابر شهر، اتوبوس‌ها و بیلبوردها نصب می‌شود؛ باید هویت بصری شهر را تغییر دهد و این؛ فرصتی است تا به وسیله آن فرهنگ خودمان را به دنیا بشناسانیم که متاسفانه رسیدن به این هدف با این پوستر امکان‌پذیر نیست.

5

 طراح مهدی مهدیان

شیوا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید براینکه مدیران باید در طراحی پوسترها از نظرات کارشناسان گرافیک استفاده کنند، درباره پوستر جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: وقتی پوستر جشنواره تجسمی فجر که برگرفته از نماد این جشنواره است را از هر طرف نگاه می‌کنیم یک نماد از فرهنگ‌ ما در آن است. نقش و نگارهایی که در پس‌زمینه طرح آمده و همچنین رنگ گرمی که در پوستر استفاده شده؛ ازجمله این موارد است.

او ادامه داد: درباره این پوستر معتقدم چشم‌هایی که در این طرح آمده، اثر را به یک اثر سورئالیستی تبدیل کرده است و با تماشای این پوستر به دلیل وجود نماد این جشنواره روی این طرح به یاد جشنواره تجسمی می‌افتیم اما اگر پوستر ساده‌تر بود؛ خیلی خوب بود. بافتی که در پس‌زمینه به‌کار رفته؛ از فرهنگ بومی ما گرفته شده و مردم به این مسائل حساس هستند. قطعا وقتی این پوستر در اشل 100 در 70 در خیابان نصب می‌شود؛ جلب توجه دارد.

32

طراح سمانه ذبیح‌منش

این طراح گرافیک همچنین درباره پوستر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: این پوستر نیز نماد و شخصیت موسیقیایی ندارد اما طراح آن دست‌کم به هویت و فرهنگ ایرانی توجه داشته است.

شیوا تاکید کرد: این پوسترها برای چلوکبابی طراحی نمی‌شوند. اگرچه معتقدم تبلیغات آن‌ها نیز باید جدی گرفته شود اما این پوسترها در کل جهان رصد می‌شوند و این بسیار مهم است حتی به لحاظ سیاسی. مدیران ما هم باید به این موضوعات توجه داشته باشند تا کی قرار است آزمون و خطا کنیم؟!

او افزود: اگر امروز گرافیک ایران در سطح بین‌الملل هویتی برای خود ایجاد کرده توسط سیاستمداران به دست نیامده بلکه توسط گرافیست‌ها و مدیران کسب شده. وقتی مدیران به این موضوعات توجه ندارند متاسفانه هزینه‌ها و بودجه‌های زیادی هم صرف می‌شود اما نتیجه آنها معکوس؛ و ضد فرهنگ می‌شود.

شیوا خاطرنشان کرد: معتقدم طراح هیچ نقشی در این میان ندارد بلکه این مدیران هستند که باید پاسخگو باشند. درست است که قرار نیست مدیران گرافیک بدانند اما می‌توانند مانند همه جای دنیا از کسانی که در این حرفه کار کرده‌اند؛ مشاوره بگیرند. رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد که به لحاظ سیستم تبلیغاتی یکی از برترین‌های جهان است به دلیل اینکه صاحب آن گرافیست می‌داند نیست بلکه به دلیل استفاده از گرافیست‌های نمونه دنیا است.

او در پایان با تاکید براینکه پوستر جشنواره تئاتر ایرادات بیشتری نسبت به دیگر پوسترها دارد و آن را تایید نمی‌کند، گفت: این جشنواره‌ها می‌گذرند اما آنچه می‌ماند پوسترهایی است که اگر خوب باشند از افتخارات گرافیک ما محسوب می‌شوند.

کد خبر : ۴۴۵۷۲۰