خبرگزاری کار ایران

سرپرست گروه تنبورنوازان چریکه مطرح کرد؛

نباید خودسانسوری کنیم/همه ژانرهای موسیقی روی ملودی‌های نواحی سوار هستند

چهارمین روز از سری نشست‌های گروه‌های شرکت کننده موسیقی در سی ودمین جشنواره موسیقی فجر ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدسلمان حسینی (سرپرست گروه تنبورنوازان چریکه) درباره حضور این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: این اولین سالی است که در جشنواره اجرا داریم و خیلی خوشحالم که می‌توانم که موسیقی مقامی تنبور را در تهران اجرا کنم.

او ادامه د اد: چریکه واژه‌ای کردی است به معنای فریاد ناخودآگاه که متاسفانه در زبان کردی در حال از بین رفتن است. گروه ما گروه تنبور است و شعارهای ما براساس قطعات سنتی تنبور تنظیم شده است.

سرپرست گروه تنبورنوازان چریکه خاطرنشان کرد: در این کنسرت از سازهای عود، رباب،‌ کمانچه و سازهای کوبه‌ای استفاده می‌کنیم و آقای سیدجواد حسینی به عنوان خواننده و مقام خوان و آسو نادری به عنوان سماع گردان برای اولین بار با گروه ما همکاری می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه بعضی از گروه‌های موسیقی نیاز به حمایت بیشتری از سوی نهادهای دولتی است،‌ گفت: موسیقی نواحی که ریشه‌های موسیقی کشور ما را دربرمی‌گیرد متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که همه ژانرهای موسیقی به نوعی روی این ریشه‌‌ها سوار هستند.

او ادامه داد: متاسفانه خیلی از گروه‌های نواحی شناخته شده نیستند و مخاطب نه با آنها و نه با موسیقی که می‌نوازند آشنایی ندارند. ما نباید خودسانسوری کنیم و به دلیل اینکه مخاطب با این نوع موسیقی آشنایی ندارد؛ موسیقی‌مان را تغییر دهیم. معتقدم باید موسیقی نواخته شود و به گوش مخاطبان برسد.

سرپرست گروه تنبورنوازان چریکه خاطرنشان کرد: درک موسیقی نواحی برای مخاطب سخت است چراکه زبان، ملودی و خاصیت‌های این نوع موسیقی را نمی‌شناسد از این رو توجه کمتری به آن دارند. مسلما هدف موسیقی نواحی با موسیقی پاپ بسیار متفاوت است.

او در پایان تصریح کرد: موسیقی تنبور به شکل‌های مختلف و با اشعار حافظ و مولوی در تهران اجرا شده اما کمتر به شکل اصیل آن و موسیقی مقامی معرفی شده و یکی از اهداف گروه تنبورنوازان چریکه ارائه موسیقی مقامی اصیل تنبور است.

کد خبر : ۴۴۵۹۵۲