خبرگزاری کار ایران

افشین علا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

با رفتن هاشمی؛ رهبری تنها فرد از مثلت همراه امام است

امیدوارم چهره‌های شاخص نظام مثل آقایان خاتمی، ناطق نوری و حسن خمینی خلاء آیت‌الله هاشمی را پرکنند و مطالبات بخش قابل توجهی از مردم و نظام که از آقای هاشمی توقع پیگیری‌اش می‌رفت؛ فراموش نشود.

افشین علا (شاعر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را ضایعه‌ای بزرگ خواند و گفت: واقعا پشتمان خالی شد، چنین احساس نگرانی و مصیبت را تنها پس از رحلت امام خمینی تجربه کرده بودیم. مرگ آقای هاشمی واقعا غیرمنتظره بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سپس به موضع‌گیری‌های سال‌های اخیر آیت‌الله هاشمی گریزی زد و یادآور شد: آقای هاشمی بعد از سال ۸۸ سپری بود در مقابل بلاهایی که بر سر کشور و مردم نازل شد. او با رعایت همه جوانب همیشه مردم را همراهی می‌کرد و سپری بود هم برای مردم و هم برای رهبری و نظام و جناح‌ها و یاران نزدیک به امام. هاشمی بسیاری از سخنانی را که دیگران نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند بگویند با اخلاص به زبان آورد و این بار را بر دوش خود قبول کرد. البته بسیاری از موضوعات را هم نا‌گفته گذاشت، با اینکه از این نگفتن‌ها آزار می‌دید.

علا افزود: در هفت تا هشت سال اخیر او مصلحت همه را در نظر گرفت به غیر از خودش، آنهم در مقابل هتاکی‌ها و فحاشی‌هایی که اصلا تصور نمی‌شد روزی به مجاهدی همچون او گفته شود. او با صبوری سکوت کرد و اجازه نداد لبخند از لبش دور شود. البته در دیدارهای خصوصی کاملا بغض و غصه ایشان را درک می‌کردیم.

او ادامه داد: برخلاف تصور عام که آیت‌الله هاشمی را شخصیتی سیاسی با زیرکی و رندی در معنای ناخوشایند می‌دانند؛ او فردی بسیار زلال و آرام بود. در واقع با تمام قدرت، اقتدار و زیرکی که داشت یک نگاه معصومانه و کودکانه نیز داشت. او منتقدی دلسوز بود، تملق نمی‌گفت اما همیشه برای تقویت جایگاه رهبری گام برمی‌داشت. امروز با درگذشت او رهبری تنها فرد از مثلت همراه امام است.

علا همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر فوت آیت‌الله هاشمی در ماه‌های نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری بر روند برگزاری انتخابی آرام اظهار داشت: اگر جناح تمامیت‌خواه همچنان بخواهد رهبری، نظام و... را مصادره کند و انگ مخالف‌خوانی و فتنه‌گر بودن به منتقدان بزند لطمه تنها مختص به اصلاح‌طلبان نیست و کشور لطمه می‌بیند.

این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: امیدوارم چهره‌های شاخص نظام مثل آقایان خاتمی، ناطق نوری و حسن خمینی خلاء آیت‌الله هاشمی را پرکنند و مطالبات بخش قابل توجهی از مردم و نظام که از آقای هاشمی توقع پیگیری‌اش می‌رفت؛ فراموش نشود. کاش حالا دیگر دست از بی‌مهری نسبت به آقای هاشمی و اندیشه‌اش برداشته شود. مجدد تاکید می‌کنم که هیچکس مثل آقای هاشمی به فکر رهبری نبود. کاش دست از دشمن‌انگاری منتقدان برداریم و برای ترمیم این فقدان فکری کنیم.

کد خبر : ۴۴۶۰۹۰