خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی جشنواره شعر فجر مطرح کرد؛

داوران؛ افرادی با گرایش سیاسی میانه هستند

محمدکاظم کاظمی تاکید کرد: سعی کردیم افرادی را برای داوری‌ انتخاب کنیم که گرایش سیاسی، اندیشه و تفکر ادبی میانه‌ای داشته باشند.

محمدکاظم کاظمی (دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره روند داوری‌های آثار برای یازدهمین جشنواره شعر فجر گفت: اولین اقدام عملی هیئت علمی جشنواره شعر فجر برگزاری نشست و انتخاب هیئت داوران بود که انجام شده است ولی اسامی داوران تا زمان اعلام نامزد‌ها رسانه‌ای نمی‌شود. در همین راستا برای انتخاب داوران ما با فهرستی که از برخی نام‌ها در دست داشتیم؛ رایزنی کردیم و تقریبا هم بیشتر آن‌ها برای قبول این مسئولیت اعلام آمادگی کردند و به زودی داوری مجموعه شعر‌ها برای جشنواره شعر فجر آغاز می‌شود.

کاظمی ادامه داد: ما همچنین فراخوانی برای علاقمندان منتشر می‌کنیم تا اثر خود را برای شرکت در جشنواره شعر فجر به دبیرخانه ارسال کنند. البته از طریق آمارهای خانه کتاب لیستی از تمام عناوین شعر منتشر شده در سال ۹۴ تهیه کردیم تا برای جشنواره شعر مورد ارزیابی قرار بگیرند. یعنی چنانچه حتی اگر کسی خودش برای ارسال اثرش اقدام نکند به نوعی آن اثر در روند ارزیابی‌ها قرار دارد. حالا ممکن است شخصی بعد از نامزد شدن در خواست داشته باشد که در این جشنواره شرکت داده نشود.

دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر همچنین با اشاره به اینکه آثار سال ۹۴ در این دوره از جشنواره ارزیابی می‌شوند، تاکید کرد: از آنجایی که هنوز سال ۹۵ به پایان نرسیده و ممکن است برخی آثار بعد از تاریخ جشنواره منتشر شوند و امکان حضور پیدا نکنند در کتاب‌های سال گذشته که بازه زمانی آن به صورت قطعی به پایان رسیده است؛ تمرکز کرده‌ایم. اگر این موارد را نادیده بگیریم ممکن است عدالت برای همه رعایت نشود و عملا کتاب‌هایی که بعد از جشنواره شعر فجر تا سال ۹۶ منتشر می‌شوند؛ فرصت شرکت در هیچ جشنواره فجری را پیدا نمی‌کند.

او سپس در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای درگیر کردن جامعه با جشنواره شعر فجر گفت: طبعا تلاش داریم با فعالیت‌های مطبوعاتی و درگیر کردن رسانه‌ها توجه بیشتر جامعه را نسبت به این رویداد فرهنگی جلب کنیم تا درکنار جشنواره‌هایی مثل جشنواره موسیقی فجر و فیلم فجر جایگاه پررنگ‌تری نسبت به آنچه که امروز دارد؛ پیدا کنند. البته بخش اصلی اقدامات این حوزه به مدیریت اجرایی و آقای قزلی مرتبط می‌شود.

دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر در توضیح چگونگی انتخاب داروهای این جشنواره نیز تاکید کرد: از لحاظ انتخاب داور‌ها نیز محدودیت ویژه‌ای از منظر سن، گرایش ادبی، اندیشه‌ای و سیاسی اعمال نکردیم. آنچه که برای ما مهم بود استفاده از داورانی با تجربه و آشنا به شعر بود که سلامت ارزیابی و داوری‌ها را نیز حفظ کنند.

کاظمی افزود: برای انتخاب داور‌ها فهرستی طولانی از اسامی تهیه کردیم و با آن‌ها به رایزنی پرداختیم نهایتا با توجه به برخی فاکتور‌ها مثل نزدیک بودن به شهر برگزاری جشنواره که تهران است یا عدم قبول حضور در هیئت داوری جشنواره شعر فجر به دلیل مشغله ازسوی برخی نام‌ها اسامی فهرست به تعداد محدودی رسیدند که نهایتا داور‌ها از میان آن‌ها انتخاب شد. در این میان برخی هم چون خود اثری در جشنواره امثال برای ارزیابی داشتند براساس قوانین از لیست داور‌ها کنار گذاشته شدند.

او در ادامه یادآور شد: نه به عنوان اعضای هیئت علمی بلکه از نظر شخصی خود می‌گویم که مهم در روند داوری‌ها داشتن بینش و تجربه کافی در حوزه شعر و همچنین رعایت سلامت داوری‌هاست که مطمئنم در این ترکیب داوری حتما لحاظ می‌شود. با توجه به محدود بودن تعداد داور‌ها که تنها سه داور برای مرحله اول هستند دست ما برای انتخاب نماینده از هر گروه ادبی، فکری و سیاسی چندان باز نبود پس سعی کردیم افرادی را برای داوری‌ها انتخاب کنیم که گرایش سیاسی، اندیشه و تفکر ادبی میانه‌ای داشته باشند تا تمامی این حوزه‌ها را پوشش دهند. حتی در صورتی که پنجاه داور هم داشتیم تا حدودی می‌توانستیم گستره سلایق را در انتخاب داور‌ها درنظر بگیریم هم تازه ممکن بود جمع‌بندی آرا و نتایج در گستره سلایق وسیع به راحتی محقق نشود.

دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر اضافه کرد: در مرحله دوم داوری‌ها که نیاز به بررسی‌ها و ارزیابی‌های بیشتر و همچنین وجود نگرش‌های ادبی و سیاسی گسترده‌تری است دو داور دیگر به داوران هر سه حوزه جشنواره شعر فجر اضافه می‌شوند.

کد خبر : ۴۴۶۵۰۴