خبرگزاری کار ایران

اولین شب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی؛

نوازنده هندی زنگ آغاز جشنواره سی و دوم را به صدا در آورد

در اولین روز از اجرای سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر سه اجرا در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین اجرایی که در سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تالار رودکی روی صحنه رفت؛ اجرای شهید پرویز خان از کشور هند بود.

این هنرمند حضور در ایران را افتخار بزرگی دانست و گفت: سعی می‌کنم در این اجرا گوشه‌ای از موسیقی هندی را معرفی کنم.

سی‌تار سازی است که توسط «حضرت امیرخسرو» اختراع شده است. در این اجرا طبلا که یک ساز هندی است ساز سی‌تار را همراهی می‌کرد؛ این ساز از خانواده سازهای کوبه‌ای است.

طبلا از دو طبل دستی تشکیل شده که در اندازه و آوا متفاوتند. طبل کوچکتر را "دایان" نامیده و با دست مسلط‌تر (معمولاً راست) می‌نوازند. طبل بزرگتر "بایان" نام دارد و با دست دیگر نواخته می‌شود. این طبل صدای بم‌تری تولید می‌کند. دایره تیره رنگ میان هر طبل "سیاهی" نام دارد و معمولاً از خمیری تیره رنگ ساخته می‌شود.

اجرای پرویز شهیدخان، نوازنده سی‌تار هندی و اکرم‌خان نوازنده طبلا به صورت زنده برای مخاطبان سراسر ایران از طریق سامانه حام نیز پخش شد.

کنسرت گروه آوازی تهران دومین گروهی بود که در تالار رودکی در ساعت 18:30 روی صحنه رفت.

در بخش اول کنسرت آثار کرال آهنگسازان معاصر ایران ازجمله احمد پژمان، امین هنرمند و آهنگسازان معاصر جهان که هم اکنون در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند اجرا شد و در قسمت دوم نیز ضمن اجرای چند قطعه محلی ایرانی آثاری از موسیقی غرب در استایل جَز اجرا شد.

photo_2017-01-13_23-22-08

کنسرت گروه کُر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی آخرین اجرا از اولین شب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی بود.

در این اجرا 10 اثر مشهور همنوازی فلوت هنرمندان ایرانی و بین‌المللی نواخته شد.

قطعه «رقص دایره» اثر حشمت سنجری، اثر «فانتزی روستایی» ساخته فرانتز داپلر و آثاری از هنرمندانی نظیر توماسو آلبینونی، موتزارت، آنتونیو ویوالدی و...، رپرتوار این اجرا را شامل می‌شد. در این کنسرت که در دو بخش اجرا می‌شود، کُر فلوت تهران از حدود 40 نوازنده بهره  می‌برد.

کر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی و رهبری سعید تقدسی در سال 1394 به صورت رسمی ثبت شده و آغاز به فعالیت کرده است. بیشتر اعضای این گروه عضو انجمن فلوت ایران و همکار این مجموعه هستند. کر فلوت تهران شامل چهار ساز از خانواده فلوت شامل پیکولو، فلوت، فلوت آلتو و فلوت باس است.

photo_2017-01-13_23-21-41

کد خبر : ۴۴۷۶۰۵