خبرگزاری کار ایران

در نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم رویش مطرح شد؛

جشنواره رویش 120 میلیون تومان جایزه می‌دهد

آ‌خرین نشست خبری دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش؛ امروز 25 دیماه؛ در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در نشست خبری دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش؛ سیدجواد رفائی (دبیر اجرایی جشنواره) گفت: در سال 84 جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش آغاز به کار کرد و طی این چند دوره تعداد زیادی از فیلمسازان ارزشی به جامعه سینمایی معرفی شدند. در این مدت جشنواره؛ جز یک دوره در مشهد برگزار شده است. اکنون نیز دبیرخانه جشنواره به طور کامل به مشهد منتقل شده است.

هادی مقدم دوست (دبیر هنری جشنواره رویش) درباره کیفیت آثار ارسالی گفت: طبیعتا وقتی جشنواره فیلم کوتاهی فراخوان می‌دهد آثار زیادی به دبیرخانه ارسال می‌شود اما درباره جشنواره فیلم رویش باید گفت تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فراتر از انتظار ما بوده است و آثاری که برای داوری انتخاب شده‌اند نه تنها بهترین فیلم‌ها بین آثار ارسالی بوده بلکه این آثار ازکیفیت و استاندارد بالایی نیز برخوردار هستند.

وی ادامه داد: رده سنی شرکت‌کنندگان در این جشنواره نیز جالب توجه است. بیشترین شرکت‌کننده‌گان جشنواره متولدین دهه با 661 اثر هستند که از میان این تعداد 52 اثر انتخاب شده است. از بین متولدین دهه 70، 157 عنوان به دبیرخانه ارسال شده که 10 اثر از این بین مورد ارزیابی داوران قرار خواهد گرفت و جالب توجه است که فیلمسازان نوجوان دهه 80، سه اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کرد‌ه‌اند.

ابراهیم زره‌ساز (قائم مقام دبیر جشنواره) نیز در این نشست گفت: امسال سالن‌های اکران را جدا کردیم و 7 سالن ویژه داریم. به فیلم‌های داستانی 6 سأنس اختصاص دادیم، 8 سأنس برای فیلم‌های مستند و سه سانس برای فیلم‌های پویانمایی. همچنین یک سانس برای فیلم‌های بین‌المللی درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین امسال جلسه نقد و بررسی برای فیلم‌ها برگزار نخواهد شد بلکه هر روز یک نشست و کارگاه آموزشی در حوزه‌های مختلف برگزار خواهیم کرد. حدود یک سال و نیم است که با همت حوزه هنری در تلاش برای پرورش منتقدان خوب هستیم. از همین جهت فراخوانی عمومی برای شرکت منتقدان در جشنواره امسال منتشر کردیم.

در ادامه رفائی (دبیر اجرایی جشنواره) حوزه بین‌الملل را یکی از بخش‌های جنبی جشنواره اعلام کرد و گفت: آثار بسیار خوبی از هشت کشور ازجمله آمریکا، عراق، فلسطین، افغانستان، ترکیه، سوریه و ... به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در خلال برنامه‌ها به نمایش درخواهد آمد. همچنین برای داوری آثار ارسال شده در هر یک از بخش‌های مختلف از برگزیدگان سال‌های قبل نیز استفاده  کرده‌ایم.

وی افزود: امیدواریم جشنواره فیلم کوتاه رویش در طی سال‌های آتی به جشواره فیلم رویش تبدیل شود و بخش‌های فیلم بلند و ویدئویی نیز جزو موارد انتخابی جشنواره قرار گیرد. همچنین در صورت عملی شدن این اتفاق بخش بین‌المللی جشنواره بسیار گسترده‌تر خواهد شد و مخصوصا بین کشورهای هم مرز با ایران در زمینه جامعه اسلام به فعالیت خواهد پرداخت.

وی برگزاری هفته‌های فیلم رویش در استان‌ها نیز یکی از برنامه‌های جشنواره جانبی فیلم کوتاه رویش اعلام کرد.

دبیر هنری جشنواره رویش نیز درباره گارگاه‌های آموزشی‌ افزود: این کارگاه‌ها به تعریف سینمای دینی خواهند پرداخت. تحقیق و پژوهش‌ها درباره سینمای دینی بر پایه کارهای انجام شده بسیار موثر و مفید است. بنابراین امیدواریم در این کارگاه‌ها بتوانیم تجربه‌هایی که در این زمینه‌ها اتفاق افتاده است؛ تجمیع کنیم. همین طور برای برگزاری کارگاه‌ها از هیت داوری و انتخاب استفاده کنیم تا در جریان تمام فیلم‌ها قرار گیرد.

رفائی جوایز این جشنواره را مجموعا 120 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بالاترین جایزه این جشنواره 14 میلیون تومان خواهد و متعلق به اثری است که در تمام بخش ها عنوان برگزیده را کسب کند همچنین وی اظهار امیدواری کرد جشنواره فیلم کوتاه از حمایت‌های مادی و معنوی آستان قدس رضوی برخوردار گردد.

وی افزود: همچنین همایش تحت عنوان خدمات متقابل دین و سینما را در برنامه خود خواهیم داشت.

دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش 27 تا 30 دی ماه در مشهد در پردیس سینمایی هویزه برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۴۴۷۷۴۹