خبرگزاری کار ایران

میرزارضای کرمانی بعد از قتل ناصرالدین شاه با "جن" خودش روبرو می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۵۱۰

محمد اشکان‌فر (کارگردان) با اشاره به روند داستانی نمایش «تفنگ میرزارضا بر دیوار است و در صحنه سوم شلیک می‌کند» گفت: میرزارضای کرمانی وقتی ناصرالدین شاه را ترور می‌کند و به زندان می‌رود با جن خودش روبرو می‌شود و یک کنش بین او و این جن برقرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «تفنگ میرزارضا بر دیوار است و در صحنه سوم شلیک می‌کند» به نویسندگی محمد طلوعی و کارگردانی محمد اشکان‌فر، داستان میرزارضای کرمانی، قاتل ناصرالدین شاه است.

در خلاصه این نمایش آمده است: «میرزارضا کرمانی بعد از سال‌ها ستم‌کشی و در به در این زندان وآن زندان به ایران برمی‌گردد، او می‌خواهد دادش را از زمانه بستاند اما شاه‌کشی کار هر کس نیست. او نمی‌داند تفنگی که در بارفروش خریده، شلیک خواهد کرد یا نه.»

اشکانفر با بیان اینکه تاکنون نمایشنامه‌های محمد طلوعی اجرا نشده بود، گفت: در دراماتورژی که روی متن انجام دادیم، به جای یک جن از دو جن استفاده کردیم که متضاد و تکمیل‌کننده هم هستند.

او ادامه داد: بستر اصلی داستان، روبرو شدن میرزارضا با سوالی از سوی جن‌ها است؛ اینکه آیا کاری که او انجام داده، یعنی ترور ناصرالدین شاه درست بوده است یا نه؟

این کارگردان با بیان اینکه «فضایی که در نمایش می‌بینید با واقعیت تاریخی متفاوت است» گفت: این سوال بیشتر شبیه پرسشی درونی است که آیا راهی که انتخاب کرده درست است؟ ما سعی کردیم همین سوال را برای مخاطب ایجاد کنیم. اینکه هر تصمیمی که می‌گیرد و دست به هر حرکتی که می‌زند ممکن است کوچک و شخصی باشد یا آنقدر بزرگ باشد که تاریخ را تعیین کند و آدم‌های زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. هدف ما این بود که مخاطب از خودش بپرسد که آیا این کار میرزا رضای کرمانی درست بوده یا نه؟

اشکان‌فر ادامه داد: یکی از علت‌هایی که ما به تاریخ رجوع می‌کنیم برای این است که ببینیم با امروز ما چه نسبتی دارد. وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم یا به آن رجوع می‌کنیم مهم‌ترین دغدغه ما این است که نسبتی با زمان حال به آن بدهیم.

او مهم‌ترین پرسش این نمایش را این سوال دانست که «آینده در مورد ما چه قضاوتی می‌کند؟» و گفت: من اصلا در مورد درست بودن یا نبودن کار میرزا قضاوتی نکرده‌ام محمد طلوعی هم همین‌طور؛ او هم در نمایشنامه فقط این پرسش را مطرح کرده است. در فرم و شیوه اجرایی هم سعی کردم این قضاوت را از کار دور کنم. در عین حال که فضای کار فانتزی است برایم مهم بوده که مخاطب در مورد خودش و زمان حالش بپرسد و قضاوت کند.

اشکان‌فر یادآور شد: دوره قاجار در این نمایش چندان مقطع تاریخی مهمی نیست؛ بلکه حرکت میرزارضا مهم است که چه تاثیری روی تاریخ و آینده آن گذاشته است. در هر دوره افرادی هستند که کنش‌هایی انجام می‌دهند که مسیر تاریخ و آدم‌ها را تحث شعاع قرار می‌دهد. گاهی کنش‌ها فردی و گاهی اجتماعی است. ما سعی کردیم این چالش را برای مخاطب به وجود بیاوریم که کنش‌های زمان حال چقدر درست و چقدر غلط است یا اصلا درست و غلطی وجود دارد یا نه؟ و آینده چه قضاوتی خواهد داشت.

میرزارضای کرمانی بعد از قتل ناصرالدین شاه با "جن" خودش روبرو می‌شود

این کارگردان با بیان اینکه «سعی کردیم نمایش را از هیچ جهتی محصور در دوره قاجار نکنیم تا بتوانیم نقب بزنیم به کل تاریخ ایران تا امروز.» گفت: فرم متن از این نظر برای من جالب بود که از طریق یک رئالیسم جادوئی درباره دوره قاجار حرف می‌زند. صرفا تاریخ نیست، بلکه نوع نگاه محمد طلوعی به تاریخ است و یک فانتزی خاصی دارد. این نمایش را سال 89 در جشنواره تئاتر فجر اجرا رفته بودم اما اجرای عموم نداشتم تا اینکه امسال با گروه جدیدی از بازیگران کار را در سالن مولوی اجرا کردم.

او با اشاره به فرم اجرا گفت: در فرم اجرا سعی کردم طراحی صحنه خیلی مینیمال باشد به طوریکه تنها از چند ابزار مثل طناب دار، چهارپایه و دوربین فیلمبرداری در صحنه استفاده کردیم؛ همچنان لباس‌های بازیگران امروزی با تم دوره قاجار است و گریم و موسیقی هم همینطور. فضا مینیمال است و آن فانتزی که در بخشی از کار بود در کارگردانی آورده شده است.

بانیپال شومون، ارزو روشناس، میثم نوروزی، الهه شهپرست، نوید نوروزی، بابک بهشاد، رامین رجایی، امیر کلهر، سعید قربانی(به ترتیب ورود) بازیگران نمایش «تفنگ میرزارضا بر دیوار است و در صحنه‌ی سوم شلیک می‌کند» هستند که به نویسندگی محمد طلوعی و کارگردانی محمد اشکان‌فر در تالار مولوی روی صحنه رفته و تا سی دی ما اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز