خبرگزاری کار ایران

پنجمین شب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت؛

مهمان فرانسوی از راه رسید/اجرایی که در اسپانیا هم سابقه نداشته است

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۲۱۰

پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر با دو اجرای بین‌الملل از کشور اسپانیا و فرانسه در تالار وحدت ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت با دو اجرا برگزار شد.

گروه اسپانیایی داکوئنده متشکل از خوآن رافائل کورترز (خواننده و نوازنده)، دیه گو دل مورائو (نوازنده گیتار) و اسرائل سوارز معروف به پی‌رانا نوازنده پرکاشن در سئانس اول از ساعت 18:30 روی صحنه تالار وحدت‌ رفتند.

 سالن تالار وحدت مملو بود از مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی اسپانیایی و این اجرا راس ساعت مقرر آغاز شد. سه دوربین همزمان از این اجرا برای پخش در موسیقی آنلاین تصویربرداری می‌کردند.

 این گروه اجرا خود را با تک‌نوازی گیتار آغاز کرد. پس از آن داکوئنده و پی‌ رانا به گیتاریست‌ ملحق شدند و در پی آن 8 قطعه باکلام و یک قطعه بی‌کلام‌ اجرا کردند.

داکوئنده یکی از برجسته‌ترین خوانندگان موسیقی فلامنکو به شمار می‌آید که از هشت سالگی نوازندگی گیتار را آغاز کرد و از 20 سال قبل به عنوان خواننده در صحنه حضور دارد.

پی رانا نیز نوازندگی پرکاشن را نزد برادرش از جوانی آغاز کرده و طی سال‌ها به نوازنده‌ای مطرح تبدیل شده است.

دیه گو دل مورائو که در این اجرا در بخش‌های زیادی؛ تکنوازی گیتار او مخاطبان را به وجد آورد و به تشویق واداشت؛ فرزند گیتاریست مشهور اسپانیایی مورائیتو چیگو است.

در ادامه و در هنگام اجرا تماشاگران با دست‌زدن‌های مکرر گروه را تشویق می‌کردند و حتی گاهی با تکه‌کلام‌های اسپانیایی از گروه تشکر می‌کردند.

در پایان اجرا نیز تشویق‌های فراوان حضار گروه را واداشت که بعد از ترک صحنه بازبرگردند و یک‌ قطعه دیگر اجرا کنند. داکوئنده در پاسخ قدردانی فراوان تماشاچیان از آنها به زبان اسپانیایی تشکر کرد و البته بهتر بود مترجمی که مسلط به زبان اسپانیایی باشد در این سالن حضور داشت تا بتواند احساسات دو طرف را به هم منتقل کند.

پس از پایان نیز عده‌ای از علاقه‌مندان به موسیقی اسپانیا می‌خواستند برای دیدن این هنرمند به پشت صحنه بروند که مسئولان اجازه نمی‌دادند.

 مهمترین نکته این اجرا این بود که گروه داکوئنده دل مورانو پی رانا برای اولین اجرای عمومی خود را در یک سالن برگزار می‌کردند و تا قبل از این اجرا، گروه تاکنون هیچ اجرایی حتی در کشور اسپانیا نداشته است و این مسئله برای رسانه‌های اسپانیایی نیز بسیار مهم بود.

گیوم پره؛ آهنگساز و نوازنده ساکسوفون آلتو و سوپرانو پرآوازه کشور فرانسه است که سالهاست به عنوان سولیست در ارکسترهای متفاوت و در اجراهای انفرادی در سبک جز موسیقی خود را ارائه می‌دهد. او شب گذشته ساعت ٢١:٣٠ در تالار وحدت روی صحنه رفت. این اجرا با حضور مقام‌های کشور فرانسه و علاقمندان به موسیقی اینسترومنتال دنبال شد.

نورپردازی‌های خاص و تصویرسازی‌های گیوم پره را می‌توان از مختصات این هنرمند دانست که با تمهیداتی که در تالار وحدت مهیا شده بود این پرفورمنس از اجراهای اروپایی گیوم پره چیزی کم نداشت. افکت‌های الکترونیکی و سمپل‌هایی چون سمپل‌های درامز که همزمان با تکنوازی ساکسوفون به کارگرفته شد؛ توانسته بود اجرایی زیباتر را رقم بزند.

این اولین باری است که هنرمندی در سبک جز و آنهم در این سطح در جشنواره موسیقی فجر به اجرا می‌پردازد. با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی جز و بازخورد مثبتی که موسیقی الکترونیک در میان جوانان داشته؛ به‌نظر می‌رسد نیاز به تمرکز و حمایت بیشتر از این سبک بیش از پیش وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز