خبرگزاری کار ایران

/یادداشت/

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های سنتی میدان‌دار خبر رسانی حادثه پلاسکو هستند

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۸۷۲

قادرباستانی کارشناس ارتباطات یادداشتی را درباره نحوه اطلاع رسانی حادثه ساختمان پلاسکو نوشت.

 به گزارش ایلنا؛ در یادداشت  قادر باستانی که اختصاصی در اختیار ایلنا قرار گرفته؛ آمده است:

من امروز به صورت اتفاقی، نزدیک حادثه پلاسکو بودم و فروریختن ساختمان را به چشم خود دیدم. مواردی به نظرم جالب آمد که برای دوستان عزیز می‌نویسم.

•  اگرچه شبکه‌های اجتماعی، سرعت و حجم اطلاع رسانی را به شدت بالا برده اند، اما هنوز رسانه‌های سنتی میدان‌دار هستند. در خیابان جمهوری، اغلب مغازه‌ها در پاساژهای مختلف، اگرچه به چشم خود شاهد روند حادثه بودند، اما در همه مغازه‌هایی که من دیدم، شبکه خبر صداوسیما روشن بود و اخبار از طریق آن دنبال می‌شد.

•  شبکه خبر، بدون مقایسه با شبکه های مشابه در کشورهای پیشرفته، در این حادثه در قواره خوبی ظاهر شد و حادثه را از نزدیک و زنده گزارش کرد؛ گرچه هم خبرنگار و هم مجری، می توانستند بهتر از این جلوه کنند، اما در هر حال مخاطب راضی بود.

•  آنچه من دیدم، هم مردم و مدیریت بحران حادثه، هر دو جای انتقاد بسیار دارند. مردم حاضر در صحنه که اصلا متوجه مسئولیت شهروندی خود نبودند و مثل دنبال کردن کودکانه یک هیجان روزانه، در پی سرگرمی بودند و هم مدیریت بحران که شلخته عمل می کرد و محل حادثه شیرتوشیر بود و وحدت فرماندهی قابل مشاهده نبود.

•  مطلب قابل مطالعه و قابل بررسی برای علمای علوم ارتباطات، حضور فوری برخی افراد در محل حادثه و اقدام برای شایعه پراکنی و جوسازی در محیط است. آنچه من دیدم، چند نفر مطالب خاص و هدفداری را در همان تجمع مردم بیان می‌کردند. مثلاً یک خانم با ظاهر ناراحت و هراسان، مرتب تکرار می‌کرد که این حادثه تروریستی است، اما حکومت نمی‌خواهد اعلام کند و بیشتر از هزار نفر در زیر آوار مانده‌اند، ولی تلویزیون آن را پنهان می‌کند. مرد میانسالی می‌گفت تقصیر شهردار است. اگر  یک صدم آن هزار میلیارد تومن تجهیزات پروژه انتخاباتی پل صدر را به خرید تجهیزات برای آتش نشانی می‌داد، امروز شاهد این حادثه نبودیم  و آتش به راحتی از بالا مهار می‌شد. مرد جوان دیگری می‌گفت که در موتورخونه ساختمان، داعش بمب جاسازی کرده بود تا ساختمان فروبریزد. یک راننده تاکسی مسن، دولت را مقصر می‌دانست و می‌گفت به حسن روحانی گفته بودند که این ساختمان از نظر ایمنی مشکل دارد و باید خراب شود و دوباره ساخته شود، اما او با پرداخت وام مخالفت کرده بود.

• برخی خبرنگاران سایت‌ها و بنگاه‌های مختلف خبری، بخشی از اطلاعات خود را از گروه‌های تلگرامی نقل می‌کردند که بعداً کذب بودن آنها مشخص می‌شد و در حوادث غیرمترقبه، جایگاه تیم‌های خبری، جایگاه متزلزل و نامشخصی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز