خبرگزاری کار ایران

هفتمین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

تقدیم اجراهای تالار وحدت به حادثه‌دیدگان ساختمان پلاسکو و زلزله ایتالیا

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۸۸۹

هفتمین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با تقدیم اجرای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا به آسیب‌دیدگان حادثه ساختمان پلاسکو و زلزله ایتالیا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفتمین شب از سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای یگور شوتسوف از اوکراین و آنسامبل زهی شهرزاد در ساعت 18:30 و اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا در ساعت 21:30 با تقدیم اجراها به آسیب‌دیدگان وداغدیدگان حادثه پلاسکو در تالار وحدت برگزار شد.

 در اولین سئانس و از ساعت 18:30 در هفتمین روز از جشنواره یگور شوتسف، پیانیست اوکراینی و گروه آنسامبل زهی شهرزاد با اجرای قطعاتی از باخ، موتزارت و شومان در تالار وحدت و از ساعت 18:30 روی صحنه رفتند.

 یگور شوتسف در سخنانی کوتاه با بیان اینکه خبر آتش‌سوزی به آن‌ها نیز رسیده گفت: می‌خواهیم  امشب این کنسرت را به یاد جانباختگان و داغدیدگان این حادثه اجرا کنیم.

او با توضیح درباره قطعاتی که اجرا شد، اظهارکرد: بعضی از این قطعات مربوط به 300 سال قبل است و برخی دیگر 10 سال قبل نوشته شده‌اند و تنها چیزی که آن‌ها را به هم وصل می‌کند، موزیسین ها هستند.

اجرای این گروه با نواختن پیانو و قطعاتی از باخ شروع شد و سپس آنسامل زهی شهرزاد با همکاری چهار موزیسین ایرانی قطعاتی از موتزارت را اجرا کردند.

در پایان قطعاتی از شومان اجرا شد که شوتسف درباره آن‌ها توضیح داد: این پنج قطعه موسیقی‌های مردمی شومان است که در آنها می‌خواهد طنز، سرسختی و فرح مردم را نشان بدهد.

همچنین یان مارکر فرانسوی نیز با نواختن ویولونسل شوتسوف را در این اجرا همراهی می‌کرد.

تقدیم اجراهای تالار وحدت به حادثه‌دیدگان ساختمان پلاسکو و زلزله ایتالیا

در ادامه نیز و از ساعت 21:30 اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا در حالی برگزار شد که شهرداد روحانی این کنسرت به حادثه دیدگان آتش سوزی پلاسکو تهران و زلزله ایتالیا تقدیم کرد.

دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر بود که با همکاری ارکستر فستیوال پوچینی اجرا می‌شد.

شهرداد روحانی (رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران) در ابتدای بخش اول این اجرا که قرار بود خودش رهبری آن را برعهده داشت باشد گفت: ما و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا اجرای امشب خود را به حادثه دید‌گان در آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران و زلزله ایتالیا تقدیم می‌کنیم.

سپس سرود ملی ایران و سرود ملی ایتالیا توسط نوازندگان، نواخته شد که همه حاضران در سالن به احترام آن ها به پا خاستند.

در بخش اول این اجرا قطعات «اوورتور ویلیام تل» اثر روسینی «باغ ایرانی» به آهنگسازی شهرداد روحانی و «کاپریسی» اثر چایکوفسکی به رهبری روحانی ارائه شد.

در قطعه «باغ ایرانی» نسیم سعد نوازنده سولو ویولنسل بود که از کشور ایتالیا برای این اجرا به ایران آمده بود.

در ادامه روحانی در سخنانی اظهار کرد: این تبادل فرهنگی میان موزیسین‌های ایتالیایی و ارکستر سمفونیک تهران نشان می‌دهد، ما دارای وجه مشترک بسیاری هستیم.

او ادامه داد: تمامی انسان ها وجه مشترک دارند. چقدر دنیا قشنگ‌تر می شد اگر به جای تفاوت‌ها روی مشترکاتمان تمرکز می‌کردیم.

روحانی با بیان اینکه امشب سوپرایزی برای شما داریم گفت: حضور دو ارکستر مایستر در کنسرت، کار نامعمولی است اما باید بگویم ما امشب سه ارکستر مایستر داریم. همچنین از آلبرتو ورونسی دعوت می‌کنم تا روی صحنه بیاید و یکی از آثار جاکومو پوچینی (آهنگساز و اپرانویس ایتالیایی) را رهبری کند.

در بخش دوم و پس از استراحتی کوتاه پائولو اولمی (رهبر ارکستر فستیوال پوچینی) به روی سن آمد و رهبری ارکستر را برعهده گرفت.

 در بخش دوم سمفونی شماره پنج بتهوون نواخته شد.

 روحانی قبل از شروع بخش دوم از حاضران خواست برای اینکه تمرکز موزیسین‌ها برهم نخورد پس از پایان هر قطعه نوازندگان را تشویق نکنند اما مخاطبان هر بار که قطعه‌ای از سمفونی 5 به پایان می‌رسید نوازندگان را تشویق می‌کردند و این باعث می‌شد تا برخی از مخاطبان با تکرار واژه «هیس» این تشویق‌ها را متوقف کنند.

  در این اجرا علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، علی اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی)، سفیر ایتالیا و واتیکان حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز