خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

چگونه فیلم "ماجرای نیمروز" بهترین فیلم از نگاه مردم شد/نحوه اخذ آرای مردمی

علی آشتیانی‌پور؛ مدیر اجرایی معرفی برترین فیلم از نگاه مردمی در جشنواره فیلم فجر، جزییات تازه‌ای از نحوه رای‌گیری آرای مردمی در جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد.

علی آشتیانی‌پور (مدیر اجرایی معرفی برترین فیلم از نگاه مردمی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نحوه رای‌گیری فیلم‌ها از نگاه مردم گفت: در مجموع برای هر فیلم در طول جشنواره ۳۵۲۶ برگ رای توضیح شد و سینماها براساس سه اصل شامل سانس، جغرافیا و تعداد صندلی تقسیم‌بندی می‌شدند به شکلی که سانس‌های قوی؛ ضعیف و میانه برای همه فیلم‌ها یکسان باشد.

وی ادامه داد: به جز ۴ سینمای پردیس ملت به دلیل اینکه عوامل فیلم‌ها در آن حضور پیدا می‌کردند و نیز موزه سینما، تماشا و راگا؛ در دیگر سینماها رای‌گیری مردمی صورت می‌گرفت. قطعا رای‌ها نیز از بخشی از تماشاگران گرفته می‌شد زیرا اساسا امکان رای‌گیری از همه تماشاگران را نداشتیم. اگر همانگونه که پیش‌بینی می‌شد؛ امکان رای‌گیری الکترونیکی وجود داشت؛ شاید گرفتن رای از همه تماشاگران امکان‌پذیر می‌بود.

 آشتیانی‌پور با اشاره به اینکه سعی شد عدالت برای همه فیلم‌ها یکسان اجرا شود، افزود: برای هر فیلم تقربیا بیش از ۹ نمایش داشتیم و به عبارتی نه سانس رای‌گیری انجام می‌شد. در رای‌گیری بیش از ۱۱۰ نفر همکاری داشتند. برای هر فیلم نیز به صورت میانگین ۳۵۲۶ برگ رای توزیع می‌شد. البته اختلاف در بین رای‌گیری‌ها نیز وجود داشت. برای برخی فیلم‌ها شاید یک یا دو رای بالاتر یا پایین‌تر می‌شد اما این اختلاف به اندازه‌ای نبود که تاثیرگذار باشد. اگر ما می‌خواستیم رای‌‌گیری را افزایش دهیم؛ به برخی فیلم‌های ظلم می‌شد به همین دلیل ما میانگین تعداد اکران را برای  همه فیلم‌ها درنظر گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه برای همه فیلم‌ها رای‌گیری انجام شد، افزود: به جز دو فیلم آذر و قاتل اهلی؛ همه فیلم‌ها در نظرسنجی شرکت کردند و بیش از ۹۵ درصد برگ‌های رای توزیع شده؛ وارد صندوق می‌شد. براساس اصول نظرسنجی  و آمار نیز اگر از بین  ۱۰۰ درصد برگه‌های توزیع شده، ۴۷ درصد به صندوق  بازگردد، رای‌گیری قابل قبول است اما امسال  بیش از ۹۵ از درصد برگه‌ها به صندوق  بازمی‌گشت که بسیار مطلوب بود.

وی با اشاره به اینکه ما بر رای‌گیری به شدت نظارت داشتیه و آن را کنترل می‌کردیم؛ افزود: تلاش کردیم صاحبان فیلم‌ها در نظرسنجی‌ها دخالت نکنند. همه تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها نیز با ما همکاری کردند و به جز چند مورد کوچک؛ مشکل خاصی در نظرسنجی وجود نداشت.

وی درباره اختلاف آرای فیلم برگزیده با سایر فیلم‌ها گفت: فیلم‌های اول و دوم در آرای مردمی تقریبا در طول رای‌گیری جابجا نمی‌شدند و بیشتر جابجایی‌ها بین فیلم‌های سوم و چهارم اتفاق می‌افتاد.

آشتیانی‌پور افزود: آمار و میزان رای همه فیلم‌ها در خانه سینما موجود است و هر صاحب فیلمی می‌تواند با ارائه تقاضای مکتوب از میزان آرای فیلم خود مطلع شود.

کد خبر : ۴۵۸۳۰۳