خبرگزاری کار ایران

برگزاری نشست خبری با خوانش یک قصه کودکانه:

بچه‌ها را با قصه‌گویی، کتابخوان می‌کنیم/ قصه‌گویی هنر مردمی است

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۷۴۴

علیرضا حاجیان‌زاده (مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) گفت: ما در مراکز کانون پرورش فکری، از طریق قصه‌گویی بچه‌ها را کتابخوان می‌کنیم؛ جشنواره قصه‌گویی هم در همین راستا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با قصه‌گویی یکی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای خبرنگاران در ابتدای نشست آغاز شد.

حاجیان‌زاده گفت: معتقدیم هنر قصه‌گویی هنر مردمی است دلیل اول آن این است که مخاطبان قصه‌گویی و کسانی که از آن استفاده می‌کنند به تعداد کودکان و نوجوانان کشور بوده و جمعیت کثیری از مردم و حتی قشر بزرگسال را شامل می‌شود.

حاجیان زاده ادامه داد: دیگر جنبه‌ای که قصه‌گویی را هنری مردمی می‌کند این است که صاحبان این هنر مادران، مربیان و کتابداران هستند و بسیاری از اقشار مختلف توانایی قصه‌گویی دارند بنابراین این هنر در انحصار عده‌ای خاص یا در چارچوب جریان تجاری قرار نمی‌گیرد.

او همچنین سومین علت مردمی بودن هنر قصه‌گویی را برگرفته شده از محتوای این قصه‌ها از تجربه‌های زیستی و تاریخ و تمدن یک قوم دانست که این محتوای خاص قصه‌گویی را تبدیل به هنری مردمی کرده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه‌گویی را روشی برای آموزش غیر مستقیم در مفاهیم دینی و تربیتی خواند و گفت: در کنار آموزش‌های رسمی و کلاسیک قصه‌گویی مکمل و تقویت‌کننده خوبی برای دانش‌آموزان کشور است.

حاجیان زاده با اشاره به تقسیم‌بندی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: این دوره از جشنواره در چند بخش شامل قصه‌گویی (ملی – بین‌المللی)، مقاله‌نویسی (ارائه به صورت سمینار)، داستان نویسی رضوی و برنامه‌های جنبی از 27 بهمن تا یک اسفند برگزار می‌شود.

او شرکت‌کنندگان و قصه‌گویان این دوره از جشنواره را شامل چند گروه مختلف خواند و گفت: در این دوره مربیان کانون قصه‌گویان آزاد، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، نوجوانان عضو کانون پرورش فکری، مربیان مراکز فراگیر کانون و قصه‌گویان رضوی در سه بخش ملی، بین‌المللی و مقالات رقابت می‌کنند.

ارسال بیش از 4 هزار قصه به دبیرخانه جشنواره

حاجیان‌زاده به ارائه گزارشی از اعضای شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: مجموعاً 4هزار و 305 قصه به دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ارائه شده و در چند بخش تقسیم شده است. هزار و نود مربی کانون در این جشنواره شرکت کرده‌اند که 470 نفر آنها برگزیده شده و از آنها 20 نفر به جشنواره مرکزی راه یافته‌اند که سه نفر در بخش بین‌المللی و سه نفر در بخش ملی برگزیده خواهند شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: در بخش قصه‌گویان آزاد نیز 747 نفر شرکت کرده بودند که 136 نفر در بخش استانی انتخاب شده و پنج نفر به جشنواره راه پیدا کردند که از میان آنها سه برگزیده ملی انتخاب خواهد شد. همچنین 446 پدربزرگ و مادربزرگ در این جشنواره شرکت کرده‌اند که 36 نفر از آنها در استان‌ها برگزیده شده و 10 نفر به جشنواره راه پیدا کرده‌اند که دو برگزیده ملی انتخاب خواهند شد.

حاجیان زاده با اشاره به مشارکت 1736 نوجوان در این دوره از جشنواره گفت: از میان 165 منتخب استانی 11 نفر به جشنواره راه پیدا کردند که از همه آنها تقدیر خواهد شد. در بخش رضوی نیز هشت نفر به جشنواره راه پیدا کردند که سه نفر به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند.

او با اشاره به مشارکت 17 مربی مراکز فراگیر این بخش را مختص بچه‌های ناشنوا و نابینا خواند وگفت: از میان 12 منتخب استانی 3 نفر به جشنواره راه پیدا کرده‌اند که یک برگزیده در نهایت انتخاب خواهد شد.

رقابت 15 قصه‌گوی ایرانی و 11 خارجی در بخش بین‌الملل

حاجیان‌زاده همچنین با اشاره به بخش بین‌الملل گفت: 72 قصه‌گو از 38 کشور در مرحله اول جشنواره قصه‌گویی شرکت کرده و آثار خود را به صورت فیلم ارسال کرده بودند که 13 نفر شامل 11 قصه‌گو و دو داور بین‌المللی از میان آنها انتخاب شدند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به داوران این دوره از جشنواره گفت:‌ مریم نشیبا، علی خانجانی و محمد سیمزاری داوران بخش ملی و آقای مصطفی رحماندوست و داورانی از کشور اندونزی و آلمان داوران بخش بین‌الملل را تشکیل می‌دهند.

حاجیان‌زاده یادآور شد: در بخش بین‌الملل 15 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گوی خارجی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که این قصه‌گوهای خارجی از کشورهای کلمبیا، اسپانیا، تانزانیا، کوبا، کاستاریکا، هند، آرژانتین، کره‌جنوبی، فرانسه، استرالیا و تاجیکستان شرکت کرده‌اند.

او همچنین اکرم قاسم‌پور، حسن دولت‌آبادی و غلامعلی افروز را داوران بخش مقاله‌نویسی معرفی کرد و گفت: در این بخش 162 چکیده اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که از 82 اثر برگزیده سه اثر در مرحله نهایی داوری خواهند شد.

حاجیان‌زاده همچنین از دریافت 253 اثر در بخش مسابقه داستان نویسی رضوی خبر داد که سه اثر برگزیده در جشنواره قصه‌گویی برگزیده خواهند شد.

حضور قصه‌گوها در خانه کودک شوش و شیرخوارگاه آمنه

مدیرعامل کانون با اشاره به برنامه‌های جنبی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: برگزاری 10 نشست شامل کارگاه‌های علمی و سمینار ارائه مقالات از جمله این برنامه‌هاست که موضوعاتی مانند کارکردهای روانشناسی قصه‌گویی، شیوه‌های استفاده از متون کهن در قصه‌گویی، قصه‌گویی و رشد مهارت‌های اجتماعی، کارگاه خلاقیت در بازگویی قصه و افسانه‌های محلی و... را شامل می‌شود.

حاجیان‌زاده همچنین اعزام قصه‌گوهای جشنواره به بخش‌های مختلف شهر تهران را از دیگر برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره قصه‌گویی خواند و گفت: قصه‌گوها به مراکزی مانند شیرخوارگاه شبیر، مدرسه اتباع افاغنه، فرهنگسرای گلستان، نهاد کتابخانه ملی، مرکز تئاتر و عروسکی کانون، تئاتر شهر، موسسه مادران امروز، خانه کودک شوش، خانه سالمندان، موزه عروسک‌های ملل و شیرخوارگاه آمنه برای اجرا اعزام می‌شوند.

حاجیان زاده مهم ترین ویژگی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را حضور نوجوانان خواند و گفت: در گذشته قصه‌گویی منحصر به مربیان بود که ما در مرحله قبل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را در این جشنواره مشارکت دادیم و در این دوره نیز نوجوانان عضو کانون پرورش فکری حضور دارند. این اعضای نوجوان به طور مداوم از مربیان خود قصه می‌شنوند و خودشان به تدریج حس و توان قصه‌گویی را به دست می‌آورند.

ویدئوی قصه‌های جشنواره در پورتال کانون در دسترس است

او همچنین نشر قصه‌ها را از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره خواند و گفت: قبلاً قصه‌ها به ایام جشنواره قصه‌گویی منحصر می‌شد اما در نوزدهمین دوره قصه‌های دوره‌های پیشیین در پرتال کانون پرورش فکری و در بخش ویدوئی منتشر می‌شود که تاکنون 116 قصه بارگذاری شده است. همچنین این قصه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و آپارات برای ترویج قصه‌گویی و شکستن انحصار آن تنها در قالب جشنواره قابل دسترسی است.

حاجیان‌زاده با اشاره به راه‌اندازی طرح کانون – مدرسه گفت: از این طریق ارتباط کانون با مدارس ابتدایی تقویت شده و قصه‌گوها در مدارس حاضر شده یا دانش‌آموزان به صورت گروهی در کانون حاضر خواهند شد تا گامی در جهت ترویج قصه‌گویی برداشته شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: آماده شدن بسته‌های قصه‌گویی دوره‌های قبلی جشنواره به‌صورت سی‌دی و عرضه در فروشگاه‌های کانون، تقویت دبیرخانه دائمی قصه‌گویی و راه‌اندازی دبیرخانه‌های استانی را از دیگر اقدامات انجام شده در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خواند که در راستای تقویت جریان قصه‌گویی در کانون و نیز فضای عمومی جامعه به کار گرفته می‌شود.

حاجیان‌زاده یادآور شد: ما در مراکز کانون پرورش فکری، از طریق قصه‌گویی بچه‌ها را کتابخوان می‌کنیم. از این طریق که بچه‌ها به قصه‌ها گوش می‌کنند و بعد مربیان آن کتاب قصه را به بچه‌ها معرفی می‌کنند.

حاجیان‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: مرحله استانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور 570 نفر در جشن قصه‌گویی و مشارکت مردمی 43 هزار و 168 نفر بازدید کننده برگزار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز