خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

بزرگداشت کیارستمی و نمایشگاهی از عکس‌های حادثه پلاسکو و رحلت آیت‌الله هاشمی در جشن تصویر سال

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۱۱۴

دبیر جشن تصویر سال در چهاردهمین سالگرد این جایزه در خانه هنرمندان با خبرنگاران گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیف‌الله صمدیان با بیان اینکه در چهاردهمین جشن تصویر سال دوست و همراه همیشگی‌مان را از دست داده‌ایم؛ گفت: در اولین روز از آغاز چهاردهمین جشن تصویر سال بزرگداشت عباس کیارستمی را برگزار خواهیم کرد. البته باید بگویم که قرار بود بزرگداشتی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای این هنرمند بزرگ گرفته شود که باتوجه به جهانی بودن عباس کیارستمی و به دلیل حضور شخصیت‌های بین‌المللی فیلم‌سازی قرار شد در بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر یعنی در اردیبهشت سال آینده در پردیس چهارسو بزرگداشتی برای عباس کیارستمی برگزار شود. 

دبیر جشنواره تصویر سال افزود: ما به دلیل همراهی همیشگی عباس کیارستمی با جشن تصویر سال و فیلم تصویر سال؛ بزرگداشتی را که بیشتر به دورهمی دلی است برای کسی که همواره همراه ما بوده، برگزار می‌کنیم.

او با بیان اینکه چهاردهمین تصویر سال روز یکشنبه با بزرگداشت عباس کیارستمی افتتاح می‌شود، گفت: نمی‌دانم چند سال دیگر این برنامه ادامه خواهد داشت. به قول احمد مسجدجامعی که چندین سال است همراه هنرمندان است، در این مملکت وقتی در حوزه هنر یک به دو می‌رسد یعنی یک شده 12 چراکه کار فرهنگی غیرقابل تصور است و ما در این14 سال بدون اینکه به بن بست رسیده باشیم؛ کارمان را ادامه دادیم.

صمدیان با بیان اینکه از سه سال گذشته بخش هنر و تجربه به نمایش فیلم‌هایی پرداخته که به بدنه سینمای ایران کمک می‌کند، گفت: هنر و تجربه سه سال است که همه صندلی‌های سالن سینما را خریداری می‌کند و در اختیار فیلم‌هایی قرار می‌دهد که امکان نمایش نداشتند البته ما در جشن تصویر سال 12 سال همه این فیلم‌هایی که الان در بخش هنر و تجربه به نمایش درمی‌آید را پخش می‌کردیم. در حقیقت جشن تصویر سال محل عبور گام‌های اولیه بسیاری از فیلمسازانی بوده که امروز برای خودشان نامی مطرح شده‌اند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: در بخش فیلم جشن تصویر سال علاوه بر بخش آزاد و جوان بخشی با عنوان جشنواره جشنواره‌ها داریم که در این بخش بهترین‌های سینمای ایران را به نمایش می‌گذارند. ورود همه افراد به این سالن‌ها رایگان بوده و به مدت 20 روز نمایش این فیلم‌ها در سالن ناصری خانه هنرمندان ادامه دارد.

او ادامه داد: طبق روال گذشته 216 اثر در بخش فیلم از بین آثار رسیده انتخاب شدند و  این هیات شامل سیروس کلانتری، طائب نیکزاد، پریوش نظریه و مهدی باقری است که هر سال آثاری را انتخاب کرده و سه داور این آثار را داوری می‌کنند.

صمدیان گفت: کمال تبریزی، محسن امیریوسفی و هومن بهمنش داورانی هستند که در بخش فیلم امسال آثار را داوری کردند. البته به بهترین تصویر فیلم هم جایزه می‌دهیم. همچنین این مسابقه برای افراد زیر 25 سال است و در طول جشنواره جوانانی که فیلمساز هستند یک روز همراه با داوران فیلم خود را می‌بینند و درباره آن توضیح می‌دهند.

این هنرمند با بیان اینکه جشن تصویر سال در دو بخش عکس و فیلم برگزار می‌شود، تصریح کرد: بخش عکس در 5 شاخه خبری، مستند اجتماعی، هنر و هنرمند نگاهی دیگر و ورزشی برگزار می‌شود. در واقع ما در جشن تصویر سال جور تمام کارهای انجام نشده انجمن‌هایی که برای این منظور درنظر گرفته شده را می‌کشیم و در نهایت همه آثار در مجله تصویر سال که در بیش از 300 صفحه آماده شده است را ارائه می‌دهیم.

وی افزود: من می‌توانم این ادعا را داشته باشم که مجله تصویر سال تنها مرجع تصویری قابل رجوع جامعه ایران در بخش‌های مختلف است و ما تمامی این آثار را در فضاهای خانه هنرمندان ارائه می‌دهیم.

او خاطرنشان کرد: از آنجا که فضای خانه هنرمندان کافی نبود با صحبت‌هایی که داشتیم بخش شمالی پارک هنر به فضای خانه هنرمندان اضافه شده که این بسیار مفید است چراکه در اینجا جامعه فرهنگی غیرسیاست‌زده دور هم جمع شده‌اند که وابستگی گروهی و ذهنی به هیچ جناح و دسته خاصی ندارند و ما 14 سال در اینجا احساس آرامش داشتیم.

صمدیان خاطرنشان کرد: در چهاردهمین تصویر سال اگر چه کارها بیشتر شده اما ما آرامش بیشتری داریم البته بگویم که بررسی 40 هزار اثر کار بسیار سخت و حساسی است. من معتقدم وقتی اثری برای نمایش انتخاب می‌شود خالق آن اثر تا یک سال انرژی دارد اما اگر ما سهوا کار اشتباهی را روی دیوار ببریم هم به آن فرد و هم به جامعه هنری صدمه زده‌ایم چراکه ممکن بود آن فرد با انتخاب نشدنش مسیر بهتری را برای زندگی‌اش تعیین کند و جامعه هنری نیز با یک روند اشتباه روبرو نمی‌شد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بخش عکس ادامه داد: ما در کشورمان همیشه با اتفاقات پیش‌بینی نشده زیادی روبرو هستیم امسال نیز رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و فاجعه پلاسکو کار ما را جدی‌تر کرد و ما در بخش عکاسی خبری برای اولین بار فراخوان آثار عکاسان حرفه‌ای مطبوعاتی را دادیم و قصد داریم با این کار حرمت عکاسان مطبوعاتی را که در زمان فاجعه پلاسکو به پوشش خبری می‌پرداختند؛ حفظ کنیم.

او خاطرنشان کرد: این حادثه علاوه بر بعد خبررسانی که داشت موجب شده تا عکاسان نگاه خلاقانه و هنرمندانه‌ای نیز به موضوع داشته باشند. اسماعیل عباسی، هادی قدیریان و ابراهیم نوروزی داوران بخش عکاسی هستند که آثار را در دو بخش آزاد و جوان انتخاب و در بخش جوان مورد داوری قرار داده‌اند. ما در این بخش به ده نفر جایزه نقدی می‌دهیم.

او ادامه داد: همچنین در بخش ایران ما آثاری را در بخش حرفه‌ای و آماتور در معرض نمایش قرار می‌دهیم که به ده نفر جایزه نقدی پرداخت خواهیم کرد. در بخش عکاسی با موبایل نیز که سه سال است برگزار می‌کنیم به ده نفر اول جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

این هنرمند با بیان اینکه مهمترین بخش عکاسی چهاردهمین جشنواره تصویر سال بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاست، گفت: ما برای این منظور موزه هنرهای ایرانی را درنظر گرفتیم این نمایشگاه که از جمعه هفته آینده افتتاح خواهد شد تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد.

او درباره بخش گرافیک و کاریکاتور چهاردهمین جشن تصویر سال نیز توضیح داد: ما در انتخاب آثار گرافیکی هیچ دخالتی نمی‌کنیم و خودمان را مطیع و اجراکننده سلیقه انجمن طراحان گرافیک می‌دانیم و طبق یک نامه رسمی از هیئت مدیره انجمن طراحان می‌خواهیم تا افرادی را برای داوری و انتخاب آثار به ما معرفی کنند.

او ادامه داد: در بخش گرافیک آثار در دو بخش آزاد و جوان ارائه می‌شود و آثار در بخش جوان مورد داوری قرار می‌گیرند اعضای هیئت داوران و انتخاب آثار عبارتند از مجید عباسی، علیرضا مصطفی زاده، امرالله فرهادی. همچنین در کنار نمایش این آثار در دو بخش جوان و آزاد نمایش آثار پیشگامان گرافیک ایران مانند ابراهیم حقیقی، قباد شیوا را داریم.

او درباره بخش کاریکاتور نیز توصیح داد: داوران و هیئت انتخاب این بخش، کامبیز درمبخش، هادی حیدری و حسن کریم‌زاده هستند که آثار را در دو بخش آزاد و جوان انتخاب می‌کنند. در این بخش نیز آثار در بخش جوان مورد داوری قرار می‌گیرد. همچنین آثار پیشگامان گرافیک نیز در کنار بخش جوان و آزاد به نمایش گذاشته می‌شود.

او ادامه داد: در بخش کاریکاتور همه نشریات کشور بررسی شده و 100 کار از 51 کارتونیست فعال مطبوعات روی دیوار می‌رود. داوران در این بخش به دور از سیاست‌بازی‌ها آثار را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز