خبرگزاری کار ایران

در کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی؛

صالحی‌امیری: آسیب‌های اجتماعی محصول افول اخلاقی جامعه است

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۲۷۹

وزیر ارشاد بر ضرورت ایجاد ساختار متمرکز برای هدایت مسئولیت اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی‌امیری عصر امروز در کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی در دانشگاه خاتم گفت: مشکلات امروز جامعه ایران ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود: وجود آسیب‌های اجتماعی به دلیل عملکرد ما در گذشته‌های دور و نزدیک است. وجود آسیب‌هایی مانند طلاق، خشونت، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و ... این پیام روشن را دارد که باید در این زمینه‌ها به مسئولیت‌اجتماعی بیش از پیش توجه داشته باشیم. نیازمند رویکرد جدید برای احیای مسئولیت اجتماعی و پذیرش فرهنگ آن از طریق بنگاه‌های اجتماعی و اقتصادی هستیم.

وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید با اشاره به سطوح مختلف ایثار، افزود: شهادت عالی‌ترین سطح ایثار است ولی همه کسانی که برای توسعه جامعه از منافع فردی خود به نفع منافع اجتماعی می گذرند، ایثارگر هستند. فعالان بنگاه‌های اقتصادی، کارگران، اساتید، معلمان و ... که برای توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی تلاش می‌کنند از جمله ایثارگران هستند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحولات گسترده جامعه ادامه داد: بازنگری و بازشناسی در راستای مسئولیت‌اجتماعی ضروری است. گسترش ترجیح منافع فردی به منافع جمعی به‌دلیل ضعف آموزش و فرهنگ‌پذیری در حوزه مسئولیت اجتماعی است.

صالحی‌امیری افزود: حجم و سرعت تغییرات در ایران به دلیل شبکه‌های اجتماعی و مجازی رو به افزایش است. عمق، گستره و شدت این تغییرات به قدری است که برخی جامعه‌شناسان از آن با عنوان زلزله یاد می‌کنند. با توجه به این تغییرات، نیازمند ارائه مدل‌های جدید برای مدیریت و مسئولیت اجتماعی متناسب با تغییرات هستیم.

وی با اشاره به شیوه‌های مختلف وقف از گذشته تا امروز، افزود: مفهوم مسئولیت اجتماعی در گذشته تبار روشن و با ارزشی دارد که نیازمند کار مطالعاتی بنیادی است. همه نهادهای اقتصادی برای تولید کالا تلاش می‌کنند که به‌طور همزمان کنار این تلاش‌ها باید مسئولیت‌پذیر هم باشند.

وزیر ارشاد همچنین با اشاره به رابطه اخلاق و فرهنگ با مسئولیت اجتماعی ادامه داد: نقطه آغاز مسئولیت اجتماعی مدرسه است.

وی با تاکید بر رویکرد انسجامی در حوزه مسئولیت اجتماعی، گفت: برای ایجاد مسئولیت اجتماعی در جامعه نیازمند ایجاد نظام قانونمند و منسجم در کشور هستیم.

صالحی امیری همچنین برای توزیع مسئولیت اجتماعی بر ضرورت انسجام مدیریتی، ساختاری و برنامه‌ای تاکید کرد و ادامه داد: مسئولیت‌پذیری همه بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور ضروری است زیرا از این طریق بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر، نابرابری و تبعیض، بیکاری و ... کاهش می‌یابد. دولت با توجه به اینکه حجم نیازها با حجم منابع درآمدی مطابقت ندارد، به تنهایی نمی‌تواند همه امور را انجام دهد. بنابراین بر سیاست واگذاری امور به بخش‌خصوصی و صنوف مرتبط تاکید دارد.

صالحی امیری افزود: نهادهای اجتماعی و مدنی دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه مسئولیت اجتماعی هستند که باید در تقویت آنها اهتمام ویژه داشت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با واگذاری امور به صنوف مربوطه بیشتر مسئولیت سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت را دارد زیرا معتقدیم همه امور باید به نهادهای مدنی و غیر دولتی واگذار شود. مردم بیشتر از دیگران دلسوز خود و دیگران هستند؛ بنابراین باور نهادهای مدنی، اجتماعی و فرهنگی به معنای افزایش توسعه است.

وزیر ارشاد با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه مسئولیت اجتماعی، گفت: توسعه مسئولیت اجتماعی از مدرسه آغاز و به سطوح بالاتر ارتقا می‌یابد. بنابراین از طریق آموزش و رسانه به ویژه صدا‌وسیما می‌توان زیرساخت‌های توسعه مسئولیت اجتماعی را ایجاد کرد. ریل فرهنگی مسیر رسیدن به نقطه تعالی مسئولیت‌اجتماعی است. قبل از هر چیزی باید به ساخت انسان فرهنگی توجه داشت زیرا اگر انسان ساخته شود، اقتصاد و سیاست هم ساخته می‌شود.

وزیرارشاد  با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی محصول افول اخلاقی جامعه است، گفت: مبانی دینی و قرآنی نیز بر مسئولیت اجتماعی و پذیرش آن اشاره کرده است.

در پایان این مراسم، خانواده‌های شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو و پژوهشگران این حوزه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز