خبرگزاری کار ایران

کریستف رضاعی در گفت‌وگو با ایلنا:

موسیقی متن، رقیب فیلم نیست

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۱۹۳

رضاعی با بیان اینکه موسیقی فیلم جزئی از فیلم است، گفت: موسیقی متن در خدمت فیلم و کارگردان است گاهی اوقات برداشتی که از موسیقی فیلم می‌شود این است که موسیقی رقیب فیلم است و با هم جنگ دارند که کدام یک بیشتر دیده می‌شود یا کدام یک بیشتر شنیده می‌شود در حالی‌که هر دو یعنی موسیقی و فیلم یک هدف دارند و مجموعه تصویر و صوت باید به یک معنی برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کریستف رضاعی آهنگساز فیلم «نگار» در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برای ساخت موسیقی متن فیلم «نگار» موفق به دریافت سمیرغ شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا شعر و کلام در موسیقی بیشتر تاثیر دارد یا فیلم و دیگر هنرها گفت: موسیقی سبک‌های مختلفی دارد و معتقدم موسیقی احتیاج به معرفی ندارد، ما موسیقی‌هایی داریم که بی‌کلام است و تصویرپردازی و پیام را در خود دارند حتی می‌تواند پیامی نداشته باشد چراکه موسیقی به تنهایی رنگ است و یکی از زیبایی‌های موسیقی این است که موسیقی فقط صوت نیست و مخاطب می‌تواند موسیقی را بشنود و چشمانش را ببندد و تخیل کند و تصویر ببیند.

او با بیان اینکه افق موسیقی بسیار گسترده است، افزود: وقتی موسیقی با کلام همراه می‌شود اولویت با کلام و صداست و معمولا موسیقی در خدمت کلام و خواننده است و گاهی اوقات حتی در بستر یک موسیقی شعر دکلمه می‌شود و لزوما در قالب یک ملودی نیست اما در هر صورت کلام حرف اول را می‌زند.

آهنگساز فیلم «نگار» موسیقی در ترانه را در خدمت ملودی دانست و افزود: در موسیقی کلاسیک اروپایی پیچیدگی موسیقی در کنار کلام وجود دارد و هر دو با هم گفت‌وگو می‌کنند. البته روند تاریخ موسیقی در اروپا با روند آن در موسیقی شرقی کاملا متفاوت است. موسیقی در اروپا دارای فرم و با سازهای زیاد نواخته می‌شود و نوع موسیقی نوشتن در اروپا نیز به سمت پیچیدگی رفته و در اثرهای معاصر، کلام، ترانه و ملودی به این صورت که در موسیقی شرقی و ایرانی دیده می‌شود می‌تواند وجود نداشته باشد و در حقیقت کلام می‌تواند در همان سطح در کنار موسیقی باشد.

رضاعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش موسیقی فیلم را چیزی غیر از فیلم ندانست و گفت: موسیقی متن در خدمت فیلم و کارگردان است گاهی اوقات برداشتی که از موسیقی فیلم می‌شود این است که موسیقی رقیب فیلم است و با هم جنگ دارند که کدام یک بیشتر دیده می‌شود یا کدام یک بیشتر شنیده می‌شود در حالی‌که هر دو یعنی موسیقی و فیلم یک هدف دارند و مجموعه تصویر و صوت باید به یک معنی برسد.

او ادامه داد: هیجان‌انگیزترین قسمت موسیقی فیلم در اینجاست که آهنگساز می‌داند از ابتدا در خدمت فیلم و کارگردان است اما باید با لهجه و امضای خود آهنگساز باشد و معتقدم یک موسیقی فیلم زمانی موفق است که شنونده حس خوبی از آن دارد و در عین اینکه احساس کند که چقدر موسیقی بر آن صحنه نشسته است بتواند تشخیص دهد که این موسیقی اثر کدام آهنگساز است چراکه در برخی از صحنه‌ها موسیقی در فیلم می‌تواند نقش اتمسفر داشته باشد.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: معتقدم موسیقی فیلم در ایران به موسیقی فیلم در سینمای اروپا نزدیک است البته از آنجا که کار را یک موسیقیدان ایرانی درست می‌کند پس باید اصالت ایرانی نیز در آن وجود داشته باشد. بسیاری از آهنگسازان ما با فرم‌ها و رنگ‌های جهانی کار می‌کنند و الزاما ایرانی نیست اما معتقدم موسیقی ایرانی می‌تواند با موسیقی دیگر کشورها رقابت کند.

او درباره آخرین برنامه‌هایش گفت: روی یک انیمیشن که برداشت آزادی از داستان ضحاک ماردوش در شاهنامه است و عنوان آن «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر است که در استودیوی هورخش تهیه شده این انیمیشن بلند حدود ۸۰ دقیقه است و نیاز به یک زمان طولانی دارم که تا حدود شهریور سال آینده آماده خواهد شد همچنین در اردیبهشت ماه نیز یک کنسرتی از موسیقی‌های فیلم و تئاتری که برای آنسامبل ارکستر کوچک در مدت ۱۵ سال نوشته بودم را روی صحنه ببریم.

رضاعی درباره موسیقی انیمیشن نیز توضیح داد: موسیقی انیمیشن بسیار پیچیده و گسترده‌تر است چراکه انیمیشن خارج از واقعیت است و تخیلی که در موسیقی وجود دارد در یک اثر انیمیشن بیشتر می‌تواند دیده شود ضمن اینکه موسیقی می‌تواند در فضای صوتی فیلم نقش موثر داشته باشد و کاری که باید بین صداگذار و آهنگساز ایجاد شود بیشتر از اتفاقی است که در فیلم عادی صورت می‌گیرد.

او همچنین درباره حضور موسیقی در تئاتر گفت: معتقدم این موضوع می‌تواند بسیار جذاب و جالب باشد سینما یا تئاتر می‌تواند آیینه واقعیت روزمره ما باشد و با حضور تصاویری که می‌بینیم ضمن اینکه می‌تواند سورئال و خاص باشد در حقیقت انعکاس واقعیت جامعه ما باشد در تئاتر نیز اگر داستان‌های قدیمی هم باشد باز هم برمی‌گردد به ذات آدمی و مطرح کردن حس و حال و اندیشه‌های آدمی و یک فرد آن را ایفا می‌کند و مواجه هستیم با تصویری که واقعیت ما را نشان می‌دهد و معقتدم موسیقی وقتی که وارد فیلم یا تئاتر می‌شود یک بُعد تخیلی در تصویر ایجاد می‌کند و می‌تواند جایگاه آن تصویر را تغییر دهد و تصور دیگری در ذهن ایجاد کند و این از جذابیت‌های فیلم و تئاتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز