خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری مطرح کرد؛

طراحی مبلمان شهری با موضوع کودک/پایان نورپردازی تئاترشهر

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۸۴۴

نشست خبری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره طرح استقبال از بهار سال ۱۳۹۶ صبح امروز دوشنبه دوم اسفندماه در ساختمان سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی علیزاده در ابتدای سخنانش با بیان اینکه سازمان زیباسازی و فرهنگی هنری شهرداری تهران همه‌ساله در حوزه تبلیغات فرهنگی هنر محیطی و موضوعات فنی عمرانی اقدامات متفاوتی را در سطح شهر تهران برگزار می‌کند، گفت:‌ ارتقای سیما و منظر شهری با پایان شهادت حضرت زهرا (س) یکی از کارهایی است که برای آماده سازی و استقبال از نوروز انجام می‌دهیم. نوروز سال 96 با ولادت حضرت فاطمه(س) همراه است و در ادامه در فروردین ماه 13 رجب و روز پدر را پیش رو داریم که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در کنار توجه به موضوعات نوروز و حلول سال به این دو مناسبت ویژه توجه خاص دارد.

در ادامه این نشست محمدخانی معاونت فنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه پروژه‌های مختلفی را در معاونت فنی شهرداری تکمیل کرده‌ایم، گفت:‌ مرمت سردر باغ ملی که یکی از نمادهای شهر تهران در دوران قاجار است با دستور آقای قالیباف انجام شده و تاکنون 95 درصد کار مرمت به پایان رسیده و بخش مبلمان داخلی باقی مانده است که امیدواریم تا پایان سال انجام پذیرد.

او با اشاره به دیگر اقدامات معاونت فنی گفت: تعمیر آب‌نمای موزیکال در پارک ملت که توسط یک شرکت چینی نصب شده بود از دیگر کارهای معاونت فنی است و سازمان زیباسازی شهرداری تهران با همراهی مهندسان ایرانی و استفاده از تکنولوژی داخلی این آب‌نما را تعمیر کرده و در ایام نوروز به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین مرمت خیابان ناصرخسرو در دو فاز انجام شده؛ فاز اول جنرال‌های عمومی خیابان و فاز دوم شامل مرمت 8 پلاک ارزشمند در این منطقه بود و ساختمان صدراعظم، ساختمان تویسرکانی، ساختمان چهره‌نما، ساختمان برقعه‌ای، ضیایی، پاساژ جامعی، زمرد و ساختمان بنیاد شهید این هشت بنا بودند که در این منطقه یا کار مرمت‌شان پایان یافته یا همچنان مرمت ادامه دارد.

معاون فنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران ادامه داد: از دیگر کارهای این معاونت پیرایش حدفاصل خیابان فردوسی به سمت شرق تا دروازه دولت است که نماها، جداره‌ها و ... تعمیر شده و این برنامه از چهارراه ولیعصر تا میدان فردوسی در حال انجام است و در کمتر از یک سال دیگر به پایان می‌رسد. بازسازی و پیرایش این منطقه از خیابان جمالزاده شروع و تا دروازه دولت ادامه دارد و مراحل بهسازی و زیباسازی آن در حال انجام است.

تجهیز پارک‌هایی مخصوص جانبازان

او با توضیحاتی درباره نورآیی و نورپردازی خیابان‌های تهران گفت: ما یک جشنواره بین‌المللی نورآیی داشتیم که بخش بین الملل را از آن حذف کردیم و محدود به بخش داخلی شد و 60  اثر از میان هزار المان نوری که به دبیرخانه ارسال شده انتخاب کردیم و قرار است در سطح شهر نصب شود. از دیگر کارهای معاونت فنی در حوزه نورپردازی، نورپردازی کاروان سنگی، نورپردازی ساختمان مرکزی شهرداری، نورپردازی تئاتر شهر، نورپردازی میدان انقلاب، نورپردازی خانه فرهنگ که اولین ایستگاه قطار دودی بوده نورپردازی حسینیه ارشاد، نورپردازی ساختمان کمیته ملی المپیک که در برخی از بناها مانند تئاتر شهر کارنورپردازی به پایان رسیده است.

او درباره مبلمان شهری نیز توضیح داد: طراحی‌های برگزیده در دوره قبل برای 22 منطقه تهران تکمیل شده و در اختیار مناطق قرار دادیم همچنین تجهیز مبلمان امامزاده صالح نیز انجام شده و مبلمان شهری در تالار وحدت نیز تا پایان خردادماه سال 96 انجام می‌شود. همچنین تاکنون 13 طرح در پیاده‌روی جلوی پارک ملت جانمایی شده و 10 طرح دیگر نیز به آن اضافه می‌شود و نمایشگاهی از طرح‌های منتخب مبلمان شهری به نمایش در می‌آید. همچنین مبلمان میدان محمدیه و میدان راه‌آهن نیز تا آخر فروردین ماه انجام می‌شود.

محمدخانی درباره نصب وسایل تندرستی و ورزشی در پارک‌ها گفت:‌ 84 ست بازی پلی اتیلن تهیه شده که به مناطق تحویل داده می‌شود همچنین به دستور شهردار در هر منطقه پارک ویژه معلولان راه‌اندازی شده و سازمان زیباسازی موظف به تجهیز این پارک‌ها با وسایل مخصوص جانبازان و معلولان است. همچنین محور خیابان آزادی تا انقلاب از نظر مبلمان شهری تکمیل شده است.

بازسازی کتابخانه پروین اعتصامی

او با بیان اینکه در سه سال گذشته در سازمان زیباسازی شهرداری تهران یک اتفاق مهم صورت گرفته گفت: جشنواره مبلمان شهری با عنوان دایره خلاق سه سال است که در شهرداری تهران انجام می‌شود. سال اول طراحی عناصر مبلمان شهری با محوریت مبلمان نشیمن، سال دوم با محوریت بافت‌های تاریخی و سال سوم یعنی سال 96 با محوریت کودک برگزار می‌شود. ما فراخوان‌هایی برای جشنواره مبلمان شهری ارسال کردیم که آثار به دست مان رسیده و از میان آثار 50 اثر انتخاب می‌شود و پس از ماکت‌سازی مورد داوری قرار می‌گیرد و در نهایت از میان ماکت‌ها 20 نمونه انخاب می‌شود که برای استفاده در مبلمان شهری به مناطق 22 گانه ارائه می‌شود. مهمترین هدف ما در این طرح کسب ایده و تامین نیازهای مدیریت شهری است.

او درباره مرمت باغ نگارستان نیز توضیح داد: باغ نگارستان یک کتابخانه قدیمی دارد که متعلق به پروین اعتصامی است و این کتابخانه به شکل کامل نیاز به بازسازی داشته که بازسازی آن انجام شده و کمتر از 5 درصد از مراحل پایانی کار باقی مانده است.

اختصاص مکانی برای خانه عروسک در سال 96

در ادامه علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه در سه سال گذشته تمامی اقدامات انجام شده توسط زیباسازی با هزینه این سازمان صورت گرفته گفت: مرمت، تملک، نگهداری از ساختمان‌های میراثی تهران بر عهده سازمان زیباسازی شهرداری نیست اما سازمان زیباسازی این اقدامات را انجام داده و تاکنون هیچ یک از دیگر ارگان‌ها چنین اقداماتی را نداشتند. همچنین مکانی برای خانه عروسک تملک شده که در سال آینده ساخت و انجام آن آغاز می‌شود.

در ادامه این نشست مجتبی موسوی درباره اقدامات فرهنگی هنری سازمان زیباسازی توضیح داد: ما سال پرکاری را پشت سر گذاشتیم و ماه پرکاری را پیش رو داریم و برای ادامه کارهای‌مان قصد داریم در کنار هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت نگاه ویژه‌ای به فارغ التحصیلان رشته‌های هنری داشته باشیم.

او ادامه داد: ما در سال 95 در حوزه گرافیک شهری که بیشتر شامل کمپین‌های تبلیغاتی با موضوعات متعدد بود سال پرکاری را پشت سر گذاشتیم. همچنین در حوزه دیوارنگاری و نقاشی شهری به موضوعاتی مرتبط با انقلاب، شهدا پرداخته‌ایم. فراخوانی برای یادمان طراحی شهدای مدافع حرم داده شد که تاکنون از میان طرح‌های رسیده سه طرح انجام شده و طرح چهارم نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسد. همچنین 30 اثر با موضوع شهدا یا اجرا و یا مرمت شده است.

رویداد ماه مهربانی برای اولین بار در سطح کشور

او ادامه داد: در حوزه دیوارنگاری مدارس برای اولین بار در سطح کشور رویداد ماه مهربانی را برگزار کردیم و طی فراخوانی طرح‌های متنوعی در این زمینه به دستمان رسید که آغاز آن از مهرماه بود و تا پایان پروژه 215 مدرسه از مناطق 22 گانه شهر تهران در این طرح شرکت داشتند همچنین دیوارهای داخلی 59 مدرسه با موضوعات آموزشی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون 20 مدرسه به پایان رسیده و مابقی دیوارنگاره‌ها تا پایان سال انجام می‌شود.

او با اشاره به دیگر اقدامات معاونت فرهنگی هنری سازمان زیباسازی گفت: ما در سال 95 اولین دوره سمپوزیم مجسمه سازی مفاخر را برگزار کردیم این دوره به شاعران اختصاص داشت. برگزاری پنجمین دو سالانه مجسمه‌سازی شهرداری و همچنین سمپوزیوم مجسمه سازی دفاع مقدس از دیگر اقدامات ما در معاونت فرهنگی هنری بوده است.

برگزاری دومین دوره رویداد بهارستان

موسوی خاطرنشان کرد:‌ از سال گذشته طرحی با عنوان استقبال از بهار با تمرکز بر هنرهای شهری مطرح شد که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت امسال برای دومین سال پیاپی با مجموعه‌ای از هنرهای شهری در رویداد بهارستان فراخوانی را ارسال کردیم و هنرمندان نیز صاحب سبک در حوزه هنرهای شهری در این رویداد شرکت کردند.

 او بیان کرد: رویداد بهارستان بخش بندی خاصی ندارد هنرمندان تجسمی و سایر هنرمندانی که در حوزه هنرهای تجسمی تجربه دارند در این طرح شرکت کردند و1320 هنرمند در این فراخوان شرکت کردند و در مجموع 260 هنرمند به دوره نهایی راه یافتند که طرح‌هایشان برای اجرا در رویداد بهارستان پذیرفته شده است.

او ادامه داد: در رویداد بهارستان امسال یک بخش مکمل نیز قرار دادیم و در حوزه مجسمه، دیوارنگاری و تخم‌مرغ‌های نوروزی طرح‌هایی را انتخاب کرده‌ایم. تخم‌مرغ های نوروزی که برای سومین سال پیاپی در شهر تهران برگزار می‌شود یک بخش فانتزی است که خوشبختانه بیشترین درخواست را در این بخش از سوی هنرمندان داشتیم و از همین رو این مجموعه در دو بخش حرفه‌ای و دانشجویی به ارائه 400 اثر می‌پردازد و در 21 و 22 اسفندماه به صورت برگزاری ورک شاپ طرح‌ها ارائه می‌شود و ماحصل آن به مناطق 22 گانه ارسال می‌شود. در این دوره  120 هنرمند دانشجو نیز در بخش دانشجویی شرکت می‌کنند. همچنین طرح شهرنقاشی را داریم که 111 هنرمند تا پایان سال همکاری می‌کنند و 126 اثر ارائه شده است.

برگزاری ورکشاپ دیوار نگاری برای کودکان

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی گفت: در بخش دانشجویی که با عنوان دیواره‌نگاری رویش برگزار می‌شود طرح‌هایی انتخاب شده که 75 اثر توسط 45 دانشجو انجام می‌شود. در بخش مجسمه‌سازی نیز 35 مجسمه نیز در سطح شهر تا پایان سال نصب می‌کنیم. در حوزه دیواره‌نگاری ورک‌شاپی در بوستان حضرت مریم برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. همچنین با همکاری انجمن مجسمه‌سازان طرحی با عنوان درختان داریم که 35 هنرمند آثاری بر درختان خشکیده طراحی می‌کنند.

در ادامه علیزاده درباره مرمت و بازسازی بازار تهران گفت: اقدامات خوبی در منطقه 12 با همکاری میراث فرهنگی انجام شده اما باید بگویم آن چیزی که در حوزه زیباسازی مربوط به سازمان زیباسازی است بخش نما است. البته ما طرح‌هایی را برای منطقه 12 آماده کردیم که با برآورد هزینه در حوزه میراث و ابنیه تاریخی انجام می‌شود اما دو دلیل مهم در اینجا وجود دارد که ما را با مشکل مواجه می‌کند و آن هم اختلاف ورثه و مشکلات سندی است .

او درباره طراحی میدان انقلاب نیز گفت: با استفاده از طرح‌های اسلیمی و کاشی فیروزه‌ای گنبد گالری مترو را کاشی‌کاری می‌کنیم همچنین آب‌نمایی با 22فواره به نماد 22 بهمن برای میدان انقلاب در نظر گرفته‌ایم که تا پایان سال به سرانجام می‌رسد.

علیزاده همچنین درباره کمپین‌هایی که توسط سازمان زیباسازی برگزار شده ، گفت: 22 کمپین توسط سازمان زیباسازی برگزار کردیم. باید بگویم که برگزاری کمپین‌ها نیازمند یک کار تیمی است و کمک دیگر سازمان‌ها را نیز می‌طلبد ما کمپین‌هایی در حوزه سلامت، خانواده، ورزشی و ... داشتیم.

او درباره نورپردازی برج آزادی نیز گفت: نورپردازی برج آزادی با رنگ‌های مختلف انجام شده بود که با توجه به ایراداتی که داشت تصمیم گرفتیم برج آزادی را به صورت یک رنگ نورپردازی می‌کنیم.

او درباره مشکلات سازمان زیباسازی شهرداری با سازمان هلال احمر درباره موزه علی‌اکبرخان صنعتی توضیح داد: موزه علی‌اکبرخان صنعتی مخروبه بود و ما برای ترمیم آنجا اقدام کردیم و در همان ابتدا طی توافقی که با هلال احمر داشتیم قرار بود پس از مرمت این موزه به عنوان یک فضای فرهنگی استفاده شود که هلال احمر نیز نپذیرفت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی تاکید کرد: ما قصد تملک موزه علی‌اکبرخان صنعتی را نداریم و قاعدتا تملک این بنا با سازمان هلال احمر است اما اختلاف بر سر بهره‌برداری و نوع کاربری آن است.

در انتهای این نشست نیز موسوی درباره رویداد بهارستان توضیح داد: سال گذشته محورهای مهم شهری در این رویداد مورد استفاده قرار گرفت و ما با ایجاد یک گالری در شهر این کار را انجام دادیم اما امسال این طرح در مناطق بیشتری از شهر توزیع می‌شود و امیدوارم باتوجه به وسعت زیاد تهران و محدودیت‌هایی که وجود دارد توزیع آثار در سطح شهر باعث نشود تا آنها دیده نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز