خبرگزاری کار ایران

صالحی‌امیری: اتحاد و همدلی جز با تکیه بر فرهنگ اتفاق نمی‌افتد/ هیچ توجیهی برای عدم کتابخوانی نداریم

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۹۷۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که اتحاد و همدلی جز با تکیه بر فرهنگ اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید رضا صالحی‌امیری عصر امروز در مراسم اختتامیه سومین جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: این سالن و جمعیت امروز نمادی از ایران کوچک است و از تمامی اقوام، ادیان و زبان‌ها دور هم جمع شده‌ایم تا بار دیگر سخن از کتاب و کتابخوانی داشته باشیم. امیدوارم این حرکت که یک رقابت صالح و سازنده است در کتابخوانان این جامعه موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر بناست در سرزمین ما اتحاد و همدلی شکل بگیرد جز با تکیه بر فرهنگ اتفاق نمی‌افتد و فرهنگ هم از دل آگاهی و دانش میسر می‌‌شود. اگر منطقه و اندیشه امام هم در نظر بگیریم مبنای کار فرهنگی ساخته انسان فرهنگی است و این جمعیت امروز همه و همه به عنوان انسان های فرهنگی گرد هم جمع آمده اند تا تاکید کنند کتاب عامل وحدت وفاق و معنویت جامعه ماست.

او خطاب به شرکت‌کنندگان در سومین جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب نیز اظهار داشت: مبادا کسی از اینکه امروز برگزیده نشده در دلش احساس نگرانی کند، انصافا تشخیص اعتبار و امتیازدهی در چنین جشنواره‌ای کار سختی است و تمامی شما 103 شهرستان و همه روستاهایی که شرکت کرده‌اند برگزیده هستند. مگر می‌شود کسی دل در گروه فرهنگ داشته باشد و مورد تشویق قرار نگیرد اما این رسم هر جشنواره‌ای است که برنده‌ای اعلام کند تا در به تصویر کشیدن حوزه خود به جامعه متمرکز عمل کند. جشنواره روستاهایی دوستدار کتاب به عقیده بنده از تمامی جشنواره‌های پر زرق و برق دیگر صفای بیشتری دارد چراکه قلب‌ها به یکدیگر نزدیک است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تاکید کرد: نهادها و موسسه‌های مختلف امروز برای ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش می‌کنند. نهاد کتابخانه‌ها با 6 هزار کتابدار، سازمان امور مساجد با 12 هزار کتابخانه و 23 هزار کانون فرهنگی موج فرهنگی و کتابخوانی عظیمی در کشور ایجاد می‌کنند و این واقعا جهاد بزرگی است. امیدوارم سال‌های آینده سازوکاری پیدا کنیم که بتوانیم بیش از یک شهر یا روستا را به عنوان برگزیده معرفی کرده و از تمامی ظرفیت‌هایی که در این جشنواره مطرح می‌شود استفاده کنیم.

صالحی‌امیری یادآور شد:‌ آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، شهرداری‌ها، آموزش عالی، نهادکتابخانه و حتی پایگاه‌های نظامی و انتظامی با برنامه‌ریزی درست می‌توانند منشا تحولات بزرگی در حوزه کتاب و کتابخوانی باشند. کتابخوانی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و این جشنواره‌ها می‌توانند به فرهنگ‌سازی برای ترویج کتابخوانی کمک کنند. مقام معظم رهبری همین امسال برای چندین و چند کتاب تقریض نوشته‌اند. وقتی شخص اول مملکت با همه مشغله و مسوولیت در دنیای اسلام و کتابخوانی اهمیت می‌گذارد ما هم باید مطابق به این الگو خانه و خانواده‌ها را به کتاب نزدیک کنیم. هیچ توجیهی برای عدم کتابخوانی نداریم.

وزیر ارشاد، توسعه فرهنگی را لازمه رسیدن به توسعه ملی دانست و بیان کرد: اگر توسعه ملی می‌خواهیم ملاک توجه خاص به اقتصاد و سیاست نیست؛ این فرهنگ و ساخت انسان فرهنگی است که توسعه و رشد واقعی برای جامعه به وجود می‌آورد. الگوی اصلی توسعه باید توسعه انسان فرهنگی باشد و این حرف صریح امام‌خمینی(ره) است. اگر هم قرار است انسان فرهنگی ساخته شود منشاء آغاز آن کتاب و کتابخوانی است .

او در پایان با اشاره به انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: بوشهر همه زیبایی‌ها را به دور خود جمع کرده و سرزمینی از اهالی فرهنگی و فرهیخته است. بوشهر نگین درخشان تمدن ایرانی است و ما به بوشهر و بوشهریان افتخار می‌کنیم. با انتخاب بوشهر ایران پایتخت کتاب انتخاب شد. اساسا هر کدام این شهرها و روستاهایی که در این جشنواره شرکت کردند نمادی از ایران هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز