خبرگزاری کار ایران

عصر امروز؛

تندیس مرمت شده‌ی استاد سمندریان رونمایی شد/پاکدل: پذیرش تئاتر، بدون سمندریان سخت است

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۹۹۱

تندیس مرمت شده حمید سمندریان در هفتیمن سالگرد ساخت آن، در مجموعه ایرانشهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از تندیس مرمت شده‌ی حمید سمندریان عصر امروز (یکشنبه) با حضور حسین پاکدل، افسانه ماهیان، حمید پورآذری، نادر برهانی‌مرند، حسن معجونی، کیومرث مرادی، نیما دهقانی، حمیدرضا نعیمی، مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، پیمان شریعتی، حسین مسافرآستانه، حسین پارسایی، شهرام کرمی، امیر اسمی و مسعود رجبی معمار در ورودی سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

آغازگر برنامه پخش فیلم کوتاهی از مراسم رونمایی تندیس و بزرگداشت حمید سمندریان در سال 88 بود.

افسانه ماهیان(کارگردان تئاتر) که بانی ساخت این تندیس شده بود، در این برنامه گفت: 8 اسفند سال 88 استاد سمندریان حضور داشت و این بزرگداشت انجام شد؛ آن سال می‌خواستیم ایشان را غافلگیر کنیم تا یک قدردانی از وی باشد.

وی متذکر شد: این اتفاق آن سال در دوره مدیریت آقای جوزانی رخ داد که وی همکاری نکرد بلکه همدلی کرد.  آن سال همکارانی مثل نادر برهانی‌مرند، رضا کیانیان، امیر اسمی، حسن معجونی، محمد یعقوبی و منوچهر شجاع و دیگران کمک زیادی کردند تا مراسم برگزار شود؛ افرادی که نزدیکان حمید سمندریان بودند.

ماهیان ادامه داد: امروز 8 سال از ساخت تندیس استاد سمندریان گذشته و این تندیس نیاز به بازنگری و مرمت و ریکاوری دوباره داشت. خوشحالم امروز هم رجبی معمار و پارسایی در مرمت این تندیس همکاری نکردند بلکه همدلی کردند. مهم است که وقتی خواسته‌ای دارید و آن را با مدیران فرهنگی مطرح می‌کنید فقط برای انجام وظیفه آن را قبول نکنند. مهم است که این خواسته درک، توجه و ارزش‌گذاری شود. این تعامل و همکاری و توجه مهم است.

ماهیان با ذکر خاطره‌ای از ساخت این تندیس گفت: سال 88 می‌خواستیم استاد سمندریان را غافلگیر کنیم و قرار بود کل مراسم بزرگداشت و تندیس یک غافلگیری باشد. زمانی که با  کنگرانی(سازنده تندیس) نزد استاد سمندریان رفتیم تا اندازه‌های دقیق صورت وی را بگیریم، استاد گفت چه کار می‌کنید؟ انتظار داشتم این سوال را بپرسد؛ در جواب گفتم آقای کنگرانی از نقاش‌های خیلی‌خوب هستند و می‌خواهند پرتره‌ای از صورت شما بکشند. استاد هم در جواب گفت: «آهان! تو گفتی و من هم باور کردم!»

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: روزی که استاد سمندریان تندیس را دید؛ گفت تو همان بلایی را سر من آوردی که سر عزت‌الله انتظامی آوردی! چون پیش از استاد سمندریان تندیس استاد انتظامی ساخته شده بود و کنگرانی هم اولین کسی است که این نوع تندیس را در ایران ساخته است.

حسین پارسایی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از افسانه ماهیان گفت: ماهیان آنقدر با عشق و انگیزه پیگیر مرمت تندیس استاد سمندریان بود که مجالی برای نه گفتن به دلیل آخر سال بودن و نبود بودجه باقی نمی‌ماند. این تندیس به دلیل کنجکاوی و حضور مردم علاقه‌مند آسیب‌هایی دیده و نیاز به مرمت داشت که خوشبختانه این اتفاق رخ داد.

پارسایی با ذکر خاطره‌ای از استاد سمندریان گفت: زمانی که مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی بودم، کیومرث مرادی دستیار یک حمید سمندریان در نمایش «ملاقات بانوی سال‌خورده»(سال 86) بود. یکی از عادت‌های من این بود که برآورد قیمتی که اساتید و بزرگان تئاتر داشتند را نگاه نمی‌کردم؛ برگه را برمی‌گرداندم و جرأت چانه‌زنی نداشتم. کیومرث مرادی هم وقتی این برآورد را آورد به همان رسم نگاه نکردم اما کیومرث نگران شد و فکر کرد نمی‌خواهم پرداخت کنم. با اصرار او وقتی برگه را نگاه کردم دیدم فاصله عددی دستمزد استاد سمندریان با شخصیت اول نمایش‌اش شاید حدود دو میلیون تومان بود.

او ادامه داد: وقتی این رقم را دیدم گفتم مبلغ را دو برابر کنید. استاد سمندریان آمد و گفت اول پول بازیگرها را بدهید بعد. اصلا سر از پا نمی‌شناخت که کار اجرا شود. این روحیه‌شان من را در تعارضی قرار داد. درحالی‌که با دوستان جوان‌تر سر مبلغ خیلی چانه‌زنی می‌کردیم اما این اتفاق در کار استاد نیفتاد.

حسین پاکدل(کارگردان، نویسنده و بازیگر) نیز در این مراسم گفت: همه می‌گویند معلم‌ها و هنرمندان مرگ ندارند چون در شاگردان و آثارشان تداوم می‌یابند اما واقعیت این است که ما این را می‌گوییم که خودمان را گول بزنیم. هرچند در این جمله حقیقتی نهفته اما وقتی فکر می‌کنم که تئاتر هست اما سمندریان ندارد، سینما هست اما کیارستمی ندارد، پذیرش این جمله سخت است.

پاکدل خاطرنشان کرد: همیشه معتقد بودم باید آنها که هستند را قدر بدانیم و ببینیم. خودمان ببینیم و توقعی از دولت و مدیران نداشته باشیم چراکه توقع بی‌جایی است و همین که تئاتر داریم اتفاق بزرگی است.

این هنرمند یادآور شد: رضا کیانیان سال‌ها پیش بنیان‌گذار اتفاق خوبی شد و برای هنرمندان بزرگ جشن تولد گرفت و این کار را با علی رفیعی شروع کرد و با حمید سمندریان ادامه داد. فکر می‌کنم این اتفاق خوبی است که همدیگر را ببینیم و کشف کنیم چون قانون طبیعت این است که بزرگان را از دست بدهیم و باید عبرتی برای ما باشد.

مهدی شفیعی(مدیرکل هنرهای نمایشی) نیز در این مراسم ضمن تشکر از افسانه ماهیان و دوستان دیگری که موجب این رویداد شدند، گفت: باید پیگیر اتفاقات ماندگارتر دیگری مانند راه‌اندازی بنیاد استاد سمندریان و در حوزه انتشار آثار ایشان باشیم تا زودتر به نتیجه برسند.

شفیعی یادآور شد: جامعه تئاتری تمام افتخار و هویتش به حضور بزرگان تئاتر است که شرافت‌مندانه حضور دارند و کار می‌کنند و امیدوارم ما هم قدر شما بزرگان را بدانیم. تئاتر ما وامدار حمید سمندریان است. اگر استاد سمندریان و امثال وی نبودند این اتفاق‌های خوب را امروز در تئاترمان شاهد نبودیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز