خبرگزاری کار ایران

بیانیه هیأت داوران جایزه مهرگان ادب دوره‌های پانزدهم و شانزدهم

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۶۴۴

هیأت داوران مهرگان ادب از میان 197 رمان، نوولت و داستان بلند که در سال‌های 1392 و 1393 در ایران منتشر شده است و همچنین از میان 206 مجموعه داستان کوتاه که در سال‌های مذکور انتشار یافته برندگان نهایی جایزه مهرگان ادب (دوسالانة 1393-1392) را برگزیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هیأت داوران جایزه مهرگان ادب در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم بیانیه خود را به این شرح صادر کرد.

هیأت داوران مهرگان ادب از میان 197 رمان، نوولت و داستان بلند که در سال‌های 1392 و 1393 در ایران منتشر شده است و همچنین از میان 206 مجموعه داستان کوتاه که در سال‌های مذکور انتشار یافته برندگان نهایی جایزه مهرگان ادب (دوسالانة 1393-1392) را برگزیده است.

هیأت داوران اعتقاد دارد که چنانچه فضای حاکم بر ممیزی کتاب تغییر کند و محدودیت‌ها کاهش یابد، می‌توان امیدوار بود که آثار درخشان‌تری چاپ و منتشر شود. گرچه در سال‌های اخیر تا حدی از مشکلات و تنگناهای مربوط به ممیزی نسبت به سال‌های قبل کاسته شده است، اما بروز و ظهور سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت و گاه متضاد در بررسی کتاب‌ها شرایط سختی برای پدیدآورندگان آثار ادبی به وجود آورده است. چنانچه چنین وضعیت سردرگمی همچنان ادامه داشته باشد، بی‌تردید بر خلق آثار ادبی اثرگذار خواهد بود. در هر حال گزینش هیأت داوران مهرگان ادب محدود به بررسی آثار منتشر شده در طول دوره است.

در بخش رمان، نوولت و داستان بلند هیأت داوران از میان هفت رمان راه یافته به مرحله نهایی به اتفاق آرا رمان

دو جلدی چیدن باد نوشته محمد قاسم‌زاده از نشر قطره را به دلیل زبان ساده و روان، چندصدایی بودن اثر و بازگویی تاریخ از دیدگاه همه لایه‌ها و طبقات مؤثر اجتماع، به عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب و جایزه نقدی دانسته است.

نویسنده تاریخ و ادبیات سرزمین خود را به خوبی می‌شناسد، نگرشی قالبی ندارد و جستجوگر زوایای پنهان تاریخ است. در این رمان هر شخصیت تاریخی با زبان خود تاریخ را روایت می‌کند و نه به زبان راوی.

هیأت داوران هم‌چنین به اتفاق آرا رمان خوف نوشته شیوا ارسطویی از نشر روزنه را به دلیل زبانی مؤثر و قوی و به دور از تعقید، چندصدایی بودن و ساختن فضای وهم‌آمیز هراس و خوف با نگاه به وضعیت روانی جامعه امروز شایسته عنوان نخستین رمان تحسین شده هیأت داوران و دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب می‌داند..

رمان خوف داستان انسان شهری است در پیچیدگی‌های متفاوت؛ و روشنگر دوره‌ای از جامعه و زیست فرهنگی ما. نویسنده مخاطب را - انسان تنهای امروزی را، محصور در لایه‌های ترس- به تأمل و اندیشیدن وا می‌دارد.

هیأت داوران هم‌چنین به اتفاق آرا رمان کافورپوش نوشته عالیه عطایی از نشر ققنوس را به دلیل نشان دادن تباهی هویت انسانی، اجتماعی و فردی شهروند امروز، رجوع دادن خواننده به درون و برانگیختن او به تأمل درباره هویت فردی و اجتماعی‌اش، شایسته عنوان دومین رمان تحسین شده هیأت داوران و دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب می‌داند.

رمان کافورپوش برخلاف رمان‌های عادی از آنچه “عناصر داستان” نامیده می‌شود کمتر دارد اما قصه مسخ شدن و بی‌هویتی انسان معاصر ایرانی را به خوبی بازتاب داده است.

هیأت داوران از رمان پایان خوش ناتمام نوشته کاوه میرعباسی از نشر ثالث نیز به عنوان رمانی شایسته تقدیر

یاد می‌کند.

هیأت داوران در بخش مجموعه داستان کوتاه از میان هفت مجموعه داستان راه یافته به مرحله نهایی به اتفاق آرا مجموعه داستان سرطان جن نوشته رامبد خانلری از نشر آگه را به دلیل زبان غنی و جذابیت و کششی در خور قصه، کاشف ترسی نشأت گرفته از ندانستن‌ها و خرافه و داشتن داستانی دلنشین که وامدار روایت‌های زبانی گذشتگان است، به عنوان بهترین مجموعه داستان کوتاه انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب و جایزه نقدی دانسته است.

در میان مجموعه داستان‌های منتشر شده تک داستان‌های درخشانی وجود داشت که هر یک می‌توانست موجب انتخاب یک مجموعه داستان و برگزیده شدن آن به عنوان مجموعه داستان تحسین‌شده هیأت داوران شود ولی توجه هیأت داوران به همه داستان‌‌های یک مجموعه و کلیت اثر بوده است.

به همین دلیل هیأت داوران به اتفاق آرا  مجموعه داستان غریبه‌ای زیر درخت نارنج نوشته کرم‌رضا تاج‌مهر از نشر ثالث را به دلیل خلق فضاهای تازه و متفاوت از مرگ و زندگی، ایجاد تعلیق و درگیر کردن ذهن خواننده و اجرای فرم‌های متنوع روایت شایسته عنوان اولین مجموعه داستان تحسین شده هیأت داوران و دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب دانسته است و مجموعه داستان پل‌ها نوشته احمد ابوالفتحی از نشر چرخ را به دلیل شکستن مرز واقعیت و خیال، بازنمایی حسرت، خلق فضاهای بومی و نمایاندن رابطه شخصیت‌ها با گذشته فردی و تاریخی، به عنوان دومین

مجموعه داستان تحسین شده هیأت داوران و دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب دانسته است.

هیأت داوران همچنین دو مجموعه داستان دوربرگردان نوشته میثم کیانی از نشر زاوش و عکس‌های دسته‌جمعی نوشته حمید امجد از نشر نیلا را شایسته تقدیر می‌داند.         

هیأت داوران مهرگان ادب

دوره‌های پانزدهم و شانزدهم - اسفندماه 1395

 

جواد اسحاقیان                           علیرضا سیف‌الدینی                            مهدی غبرایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز