خبرگزاری کار ایران

محمدمهدی حیدریان کیست؟

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۰۲۱

محمدمهدی حیدریان که امروز با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی منصوب شد؛ فرد شناخته شده‌ای در حوزه فرهنگ و بخصوص در سینماست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در طی 38 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ حیدریان از دور و نزدیک در بسیاری از بخش‌های سینما حضور ی فعال داشته است.

محمدمهدی حیدریان متولد سال 1340 و دیپلم ریاضی و لیسانس طراحی جامدات از دانشگاه خواجه نصیرطوسی  است و دوره‌های عمومی و تخصصی فیلمسازی و فیلمبرداری حرفه‌ای سینما را نیز طی کرده است. بعد از پیروزی  انقلاب اسلامی و درحالیکه سینماها وضعیت خوبی نداشتند؛ گروهی از نیروهای انقلابی همچون سیدمحمد بهشتی، فخرالدین انوار، محمدعلی نجفی، محمدمهدی حیدریان، مصطفی هاشمی طباء، مهدی کلهر، علیرضا شجاع نوری و عبدالله اسفندیاری به توصیه آیت‌الله بهشتی با تشکیل موسسه‌ای تحت عنوان "آیت فیلم" به ساخت فیلم‌های انقلابی – اسلامی مثل "جنگ اطهر" و بازسازی و نوسازی سینمای انقلاب  پرداختند.

 این گروه ابتدا فیلم‌هایی که از زمان گذشته باقی بود را بررسی و بازبینی کرد و به برخی از آنها اجازه نمایش داد. در ادامه و به تدریج تولید در سینمای بعد از انقلاب به راه افتاد. در سال 160 و درحالیکه کشور درگیر جنگ تحمیلی بود اولین جشنواره فیلم فجر بصورت غیررقابتی و تحت عنوان جشنواره فیلم میلاد برگزار شد و یک سال بعد این جشنواره به جشنواره فیلم فجر تغییر نام داد.

حیدریان در تاسیس مراکز مهمی همچون خانه سینما نقش پررنگی داشت. خانه سینما سال ۱۳۶۸ و پس از مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص ۲٪ از درآمد فروش سینما جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما تأسیس شد. سه سال بعد هیئت مؤسس خانه سینما با حضور مدیران دولتی راه‌اندازی شد.

فخرالدین انوار (معاون سینمایی وقت وزارت ارشاد)، سیدمحمد بهشتی (مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی) و محمدمهدی حیدریان (مدیرکل نظارت و ارزشیابی) اولین اعضای هیئت مدیره انتخابی خانه سینما بودند که در سال ۱۳۷۲ با حضور ۱۹ صنف مختلف انتخاب شدند. همچنین آزادسازی ویدئو در زمان وی از دیگر اتفاقات مهم دوران مدیریتی وی است.

حیدریان که از دوستان نزدیک سیدمحمد بهشتی است؛ در سمت‌های دیگری همچون مدیرکل همکاری‌های سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت 11 سال (در دوران وزارت سیدمحمد خاتمی و علی لاریجانی)، نخستین مدیرعامل سیمافیلم و ادامه مدیریت به مدت شش سال، مدیر شبکه جهانی جام جم، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی و بصری (در زمان وزارت احمد مسجدجامعی)، رئیس گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر، معاون ریاست فرهنگستان هنر (در حوزه موسیقی، تئاتر و ادبیات نمایشی،‌ سینما و چندرسانه‌ای، رئیس هیأت امنای انجمن سینمای جوانان، بنیاد سینمایی فارابی و عضو شورای ارزشیابی مشاغل هنری، عضو شورای فرهنگ و صنعت وزارت صنایع و معادن، عضو شورایعالی معماری و شهرسازی، عضو هیأت امنای مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، عضو هیأت امنا و هیأت مدیره مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر، عضو هیأت امنا و هیأت مدیر مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر، عضو هیأت امنا صندوق حمایت از هنرمندان، عضو شورای برنامه‌ریزی و طرح و برنامه کودک و نوجوان در صدا و سیما، عضو هیأت مدیر مؤسسه آفرینش‌های هنری (آستان قدس رضوی)، عضو شورای فرهنگ و هنر سازمان زیباسازی شهرداری تهران و عضو هیأت امنای موزه ملی قرآن کریم فعالیت داشته است.

وی در سالهای اخیر به عنوان  معاون فرهنگی وزیر کار نقش فعالی در ارتباط این وزارتخانه و سینماگران و همچنین اصناف سینمایی خانه سینما داشت. همچنین با آمدن سیدرضا صالحی امیری وی به عنوان مشاور منصوب شد و در تولید فیلم سینمایی محمد رسول‌الله به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان مدیر پروژه نقش داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز