خبرگزاری کار ایران

انتقادها از تاکید دوباره بر افزایش قیمت کاغذ ادامه دارد؛

غلامرضا شجاع: افزایش مدنظر وزیر صنعت یعنی دانش‌آموزان کتاب‌ها و دفترهایشان را گران‌تر بخرند

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۵۶۲

به نظر می‌رسد متاسفانه اطلاعات نادرستی به جناب نعمت‌زاده منتقل شده است. کارخانه پارس متعلق به 5 دهه قبل و کارخانه چوب و کاغذ مازندران هم متعلق به دو دهه قبل هستند و هیچکدام از این کارخانه‌ها ماشین‌آلات و فرمول‌های روز کاغذسازی را در اختیار ندارند و اصلا بازسازی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بحث افزایش تعرفه کاغذ وارداتی امسال نیز با پیگیری تولیدکنندگان داخلی در دستور کار کمیسیون ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت، اما با مخالفت‌های جدی اهالی چاپ و نشر و مطبوعات که حتی از تحریم کاغذ داخلی و عدم چاپ روزنامه به عنوان اعتراض صحبت کرده بودند همچون سال گذشته از دستور کار خارج و سپس منتفی شد.

با این وجود درست یک هفته مانده به پایان سال، نعمت‌زاده (وزیر صنعت، معدن و تجارت) در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور) درخواست دوباره بحث افزایش تعرفه کاغذ وارداتی را پیش کشیده و بر افزایش قیمت تاکید کرده است.

غلامرضا شجاع (رئیس شرکت تعاونی لیتوگرافان و نماینده صنوف چاپ، نشر و مطبوعات در بحث افزایش تعرفه کاغذ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و درخواست او برای افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه گفت: آقای نعمت‌زاده در نامه خود به چند نکته اشاره کرده که به نظرم نیاز به توضیح دارد. بحث اول وزیر صنعت، معدن و تجارت درمورد یارانه‌ای‌ست که دولت طبق مصوبه شورایعالی اقتصاد از سال 85 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته می‌کرده و تمامی دولت‌ها فارغ از هر گرایش سیاسی این میزان یارانه را برای کتاب و مطبوعات هزینه کرده‌اند. در همان سال شورایعالی اقتصاد یارانه‌هایی هم برای کمک به تولیدکنندگان داخلی کاغذ مثل چوب و کاغذ مازندران و کاغذسازی پارس درنظر می‌گیرد.

شجاع اضافه کرد: براساس مصوبه شورایعالی اقتصاد پرداخت این یارانه‌ها برای بهبود کیفیت کاغذ تولیدی این کارخانه‌ها و همچنین نوسازی و به‌روز رسانی ماشین‌آلات آنها بوده تا از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت داشته باشند. ولی متاسفانه در طول ده سال گذشته که این حمایت از کاغذ داخلی صورت گرفته هرگز هیچگونه افزایش کمیت یا کیفیت را در تولیدات این کارخانه‌ها شاهد نبوده‌ایم.

رئیس شرکت تعاونی لیتوگرافان سپس درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر به‌روز بودن کارخانه‌های کاغذسازی داخلی در نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: به نظر می‌رسد متاسفانه اطلاعات نادرستی به جناب نعمت‌زاده منتقل شده است. کارخانه پارس متعلق به 5 دهه قبل و کارخانه چوب و کاغذ مازندران هم متعلق به دو دهه قبل هستند و هیچکدام از این کارخانه‌ها ماشین‌آلات و فرمول‌های روز کاغذسازی را در اختیار ندارند و اصلا بازسازی نشده‌اند. این کارخانه‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توانند کمتر از 25 درصد نیاز کشور به کاغذ را تامین کنند و اصلا تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه هم توسط آنها مفهوم ندارد.

او با اشاره به انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آتش زدن باگاس در استان خوزستان یادآور شد: آقای نعمت‌زاده به درستی تاکید کرده‌اند که آتش زدن باگاس در استان خوزستان عملی غیراصولی و نادرست است. ما هم تایید می‌کنیم که باگاس کشور که یک سرمایه است که نباید آتش زده شود زیرا حتی آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی به همراه می‌آورد. آنهم با مشکلات محیط‌زیستی و آلودگی ریزگردها در خوزستان که زندگی مردم آن منطقه را مختل کرده است. اما وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت باید توجه کنند که این مشکل به عدم مدیریت دولتی صحیح در آن منطقه بازمی‌گردد و ربطی به اینکه با این بهانه دست در جیب مردم بکنند، ندارد.

شجاع ادامه داد: افزایش تعرفه واردات کاغذ به نوعی دست در جیب مردم کردن است. اگر واقعا می‌خواهند این شرایط را سر و سامان بدهند باید با مدیریت درست، باگاس کشور در آن منطقه به خمیر تبدیل شود و این خمیر هم به خارج صادر شود. باید کمک کنند کارخانه کارون خوزستان به راه بیفتد. درحال حاضر کارخانه پارس مقداری از این خمیر را حتی صادر می‌کند اما وقتی نزدیک به سه میلیون تن باگاس ارزشمند را آتش می‌زنند یعنی عدم مدیریت درست دولتی!

نماینده صنوف چاپ، نشر و مطبوعات در بحث افزایش تعرفه کاغذ با اشاره به موضع وزیر صنعت، معدن و تجارت در قبال عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به تولید کاغذ ایرانی نیز بیان کرد: آقای نعمت‌زاده در نامه خود به معاون اول رئیس‌جمهور از عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنایع کاغذ ایران صحبت کرده‌اند. وقتی واردکننده باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بایت خمیر بدهد از طرفی نمی‌تواند از مشتری این مبلغ را دریافت کند. آنهم در شرایطی که واردات از تعرفه معاف است و در تمام کشورهای دنیا به مواد اولیه مورد نیاز در تولید محصولات فرهنگی ازجمله کاغذ معافیت داده می‌شود. پس این معافیت هم در تمام طول تاریخ چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب وجود داشته است و باید هم همچنان ادامه پیدا کند تا بیشتر از این با فقر کتابخوانی در کشور مواجه نشویم.

شجاع افزود: قبلا هم چندین بار تکرار کرده‌ایم با کاهش شدید تیراژ کتاب و روزنامه و مشکلاتی که در محصولات فرهنگی داریم افزایش تعرفه کاغذ اصلا منطقی نیست و حتی لطمه جدی به آموزش کشور وارد می‌کند. افزایش مدنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت یعنی تمام دانش‌آموزان باید کتاب‌ها و دفترهای خود را گرانتر تهیه کنند و کلا محصولات فرهنگی از سبد کالای خانوار ایرانی خارج خواهد شد.

او در پایان تاکید کرد: اصولا ازجمله دلایلی که باعث شده در در حوزه کتاب سرمایه‌گذاری نشود، دونرخی بودن ارز، عدم پایداری قوانین و ضوابط اقتصادی برای سرمایه‌گذار خارجی و اینکه عملا تولید کاغذ در کشور ما مونتاژی است و مواد اولیه مثل چسب، درخت و دستگاه‌های آن از خارج از کشور وارد می‌شود، است. اگر سرمایه‌گذاران خارجی در حیطه تولید کاغذ ایرانی وارد نمی‌شوند چون می‌دانند کشور ما بحران آب و کمبود منابع طبیعی و جنگل دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز