خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع هنرمند مطرح شد؛

شجاع‌زاده از طریق لابی‌ها و جنجال‌های تلویزیونی مشهور نشد/مرد اول سینمای ایران سانسور شد+عکس

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۴۵۴

قطب‌الدین صادقی در مراسم تشییع پیکر خسرو شجاع زاده گفت: خسرو شجاع زاده جایگاه خود را از لابی‌ها و جنجال‌های تلویزیونی به دست نیاورد؛ وقتی که اداره تئاتر درگذشته‌های دور متلاشی شد، این هنرمند به دلایل مختلف 21 سال بازی نکرد و بیکاری تحمیلی که با روحیاتش در تضاد بود، او را آزار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع پیکر خسرو شجاع‌زاده؛ صبح امروز (26 اسفند) با حضور هنرمندانی همچون ایرج راد، اصغر همت، احترام برومند، قطب‌الدین صادقی، اتابک نادری، مهدی شفیعی، رضا ناجی، منوچهر شاهسواری، قاسم زارع، مهدی میامی، سعید داخ و... از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در مراسم تشییع پیکر خسرو شجاع‌زاده گفت: کم‌کاری‌هایی درباره خسرو شجاع‌زاده و سایر هنرمندان شد.

مهدی شفیعی با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته که در شان هنرمندان باشد، کم است، اظهار امیدواری کرد؛ تلاش‌هایی در جهت ارتقا و جایگاه این عزیزان انجام شود.

وی خسرو شجاع زاده را از همکاران خود در اداره تئاتر خواند که مرگ او باعث ناراحتی جامعه هنری بویژه اهالی تئاتری شده است.

شفیعی با تاکید بر اینکه احوالپرسی از هنرمندان امری مهم است، خاطرنشان کرد: باید احوال‌پرسی و جویا شدن از احوال هنرمندان در زمان حیات‌شان در جامعه هنری نهادینه شود.

قطب‌الدین صادقی ازجمله هنرمندان حاضر در این مراسم بود که در توصیف خسرو شجاع‌زاده گفت: خسرو شجاع‌زاده هنرمند ارزنده‌ای بود که در طول فعالیت‌های فرهنگی و ایرانی تئاتر به خصوص در تالار سنگلج توانست رشد کند و به جایگاه خوبی در دهه‌های گذشته دست یافت.

این هنرمند سینما و تئاتر با بیان اینکه «شجاع‌زاده در واقع در یک برهه زمانی برترین چهره سینمایی بود» یادآور شد: شجاع‌زاده مشهور شدن خود را از کارهای گروهی و تئاتر به دست آورد و از این طریق به سینما راه یافت.

صادقی تصریح کرد: خسرو شجاع‌زاده جایگاه خود را از لابی‌ها و جنجال‌های تلویزیونی به دست نیاورد. وقتی که اداره تئاتر درگذشته‌های دور متلاشی شد، این هنرمند به دلایل مختلف 21 سال بازی نکرد.

او با بیان اینکه «بیکاری تحمیلی که با روحیات شجاع‌زاده در تضاد بود، باعث آزار او شد» گفت: در واقع خسرو شجاع‌زاده 21 سال پیش فوت کرد.

بازیگر سریال معمای شاه تصریح کرد: روح خلاق و توانای شجاع‌زاده را کشتند و با جلوگیری از کار و توانایی‌اش، وضعیت خانوادگی او هم به هم خورد. وقتی که راه رشد کار و شکوفایی شخصیتی را می‌گیرند، روح و روان فرد نیز به هم می‌خورد و در واقع خسرو شجاع‌زاده دچار روان آشفته‌ای شد.

صادقی، خسرو شجاع‌زاده را انسان والایی خواند که هیچگاه گله‌مند نبود و کینه‌ای به دل نداشت و گفت: تاسف می‌خورم باعث مرگ زودرس شجاع‌زاده شدند و کاری کردند که این هنرمند نتواند توانایی خود را به درستی نشان دهد.

ایرج راد، مدیرعامل سابق خانه تئاتر هم با بیان اینکه «پس از 20 سال دیگر کسی او را نمی‌شناخت» از خسرو شجاع‌زاده به عنوان کسی یاد کرد که سختی‌های زیادی در دوران زندگی کشید.

راد با بیان اینکه هنرمندان وقتی در اوج قدرت هستند همه آنها را می‌شناسند و به انها احترام می‌گذارند، گفت: این گروه از بازیگران وقتی از بازی دور می‌شوند، زیاد در بین نسل جوان و نسل بعد شناخته نمی‌شوند و من برای این مساله که هنرمندان زود فراموش می‌شوند واقعا تاسف می‌خورم.

این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه «خسرو شجاع‌زاده فیلم‌های ماندگار و ارزشمندی را بازی کرد ولی مظلوم واقع شده و پاداش زحمات خود را ندید» گفت: باید به زندگی هنرمندان که در عرصه فرهنگ و هنر زحمات زیادی می‌کشند، رسیدگی شود.

بهزاد فراهانی هم دیگر هنرمند حاضر در مراسم تشییع پیکر خسرو شجاع زاده بود که گفت: 30 است که رنج تلخ سانسور را می‌چشیم، این سانسور مربوط به شخصیت و غرور هنرمندان است و خسرو شجاع‌زاده مرد اول سینمای ایران بود که مورد بی‌توجهی و سانسور قرار گرفت.

این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، یادآور شد: واقعیت تلخ آن است که هنر از بین رفته و بودجه مناسبی صرف تئاتر و بازیگران آن نمی‌شود و بسیاری از بازیگران تئاتر بیکار هستند.

فراهانی ادامه داد: سالانه حدود یکهزار فارغ‌التحصیل تئاتر داریم درحالیکه کار هنر به ما واگذار و بودجه لازم نیز در این زمینه داده نمی‌شود. دو درصد مالیات باید خرج مسایل هنری شود در حالیکه چنین اتفاقی رخ نداده و از تئاتر غفلت شده است.

خسرو شجاع‌زاده متولد بندر ترکمن بود که صبح امروز ۲۴ اسفندماه به دلیل سکته مغزی در سن ۷۱ سالگی چشم از جهان فروبست؛ او بازی در سینما را از سال ۱۳۴۸ با بازی در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد. شجاع‌زاده که هنرآموخته‌ی هنرکده هنرهای دراماتیک بود، بعد از «گاو» در فیلم‌های دیگری نیز بازی کرد و در دهه 40 به بازی در تئاتر هم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین بازی‌های خسرو شجاع‌زاده در فیلم سینمایی «غریبه و مه» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی بود که سال 1353 ساخته شد و شجاع‌زاده در آن در نقش آیت، به‌عنوان نقش اول فیلم هم‌بازی پروانه معصومی، منوچهر فرید و تعدادی دیگر از بازیگران مطرح سینما شد. خسرو شجاع‌زاده پس از «غریبه و مه» در فیلم «گودال» به کارگردانی محمد حسن‌زاده (1365) بازی کرد اما دومین فیلم مهم او «آن‌سوی آتش» به کارگردانی کیانوش عیاری (1366) بود. شجاع‌زاده در این فیلم بسیار خوش درخشید. او نقش «نوذر» را بازی می‌کند که به تازگی از زندان بیرون آمده و سراغ برادرش «عبدالحمید» (سیامک اطلسی) می‌رود چون می‌داند او پول خانه پدری را به باد داده. او سهمش را از پول خانه می‌خواهد و به این ترتیب با برادر خود درگیر می‌شود.

پیکر خسرو شجاع‌زاده صبح امروز از مقابل تالار وحدت تشییع شد و به‌سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد.

مجلس ترحیم این هنرمند روز شنبه 28 اسفند ماه در مسجد نور از ساعت 16 تا 17.30 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز