خبرگزاری کار ایران

فریدون شهبازیان خبر داد؛

اجرای آثار پاپ محمد اصفهانی توسط ارکستر ملی/۲۰ خواننده تقاضای همکاری با ارکستر ملی داشته‌اند/اجرای موسیقی‌های غربی با تنظیم‌های ایرانی

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۴۵۱

دور جدید فعالیت‌های ارکستر ملی درحالی با رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد اصفهانی 31 فروردین و 1 اردیبهشت در تالار وحدت ادامه پیدا خواهد کرد که رویکرد این ارکستر به‌طور کامل نسبت به گذشته تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کنسرت ارکستر ملی ایران بعداز ظهر امروز (شنبه 26 فروردین) با حضور فریدون شهبازیان (رهبر ارکستر) و محمد اصفهانی (خواننده) در تالار وحدت برگزار شد.

فریدون شهبازیان در ابتدای این نشست؛ ضمن اشاره به دور جدید فعالیت‌های ارکستر ملی ایران گفت: قبلا استاد فرهاد فخرالدینی رهبری این ارکستر را برعهده داشتند که بنا به دلایلی همکاری ایشان با ارکستر قطع شد و پس از آن ارکستر ملی رسما تعطیل شد. در واقع من وقتی برای راه‌اندازی مجدد ارکستر ملی دعوت شدم هیچ ارکستری را تحویل نگرفتم و با ایده‌هایی که داشتم ارکستر جدیدی را به وجود آوردم که با گذشته بسیار متفاوت است.

وی در ادامه افزود: وقتی 6 ماه قبل ارکستر ملی ایران را راه‌اندازی کردیم، در مرحله اول نوازندگان را گزینش کردم و ترکیب جدیدی از نوازندگان وارد ارکستر شدند. شما اگر دقت کنید در ترکیب جدید ارکستر از نوازندگان قدیمی کسی را نمی‌بینید؛ این به دلیل بد بودن نوازندگان قدیمی نیست و من تنها قصد دارم با نوازندگان جوان و تحصیلکرده کار کنم.

رهبر ارکستر ملی ایران در بخشی از این نشست خبری ضمن اشاره به تغییر رویه ارکستر ملی ایران گفت: ما در ارکستر ملی رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به گذشته در پیش گرفته‌ایم و قصد داریم تمام موسیقی‌های ایرانی و غربی را با تنظیم‌های نزدیک موسیقی ملی ایران اجرا کنیم. من حتی از آقای فواد حجازی خواسته‌ام تا دیگر آثار محمد اصفهانی که پاپ است و کمی به موسیقی ایرانی نیز نزدیک هستند را بازتنظیم کند تا آنها را اجرا کنیم.

شهبازیان همچنین عنوان کرد: ما متاسفانه به شدت با مشکل رپرتوار مواجه هستیم؛ از این رو قصد دارم تا پایان سال 96 گنجینه‌ از موسیقی‌های مناسب اجرا در ارکستر ملی ایران را تهیه کنم.

وی با بیان این مطلب که؛ "ارکستر سمفونیک تهران مشکل رپرتوار ندارد چراکه مجموعه بسیار عظیمی از موسیقی‌های کلاسیک وجود دارد و هرکسی می‌تواند به راحتی پارتیتور آنها را تهیه کند"، افزود: در زمینه موسیقی ملی ما با مشکل جدی روبرو هستیم و باید با آهنگسازان مختلف برای اجرای آثارشان مذاکره کنیم. حتی کارهایی که قبلا در استودیو ضبط شده‌اند برای اجرا در ارکستر حتما بازنویسی و تنظیم مجدد شوند.

رهبر ارکستر ملی ایران در ادامه اظهار داشت: شش ماه بعد از آغاز فعالیت این ارکستر، شما خواهید دید که ارکستر از نظر صدادهی و موزیکالیته به کیفیت بسیار خوبی دست پیدا کرده است. ما همچنین سعی کرده‌ایم با بهترین خوانندگان کشورمان کار کنیم و همانطور که می‌بینید ابتدا با آقای افتخاری و الان هم با آقای محمد اصفهانی مشغول همکاری هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: ما با هر خواننده‌ای که رپرتوار مشخص و مناسب برای ارکستر ملی ایران داشته باشد؛ همکاری می‌کنیم. البته باید خواننده‌ای که قرار است به ارکستر ملی می‌آید حتما توان فیزیکی و فنی و روحی مناسب برای همکاری با ارکستر را داشته باشد. در این مدت 10-20 خواننده برای همکاری به ارکستر ملی به من مراجعه کرده‌اند منتهی مشکل اینجاست که این دوستان رپرتوار ندارند.

محمد اصفهانی نیز در بخش دیگری از این اجرا در مورد همکاری‌اش با ارکستر ملی ایران گفت: در دروه‌های قبل که استاد فرهاد فخرالدینی در ارکستر ملی تشریف داشتند؛ من به دلیل اینکه احساس می‌کردم شاید از گفتن نظراتم درباره نحوی اجرای برخی قطعات خجالت بکشم هرگز به سمت اجرا در ارکستر ملی ایران نیامدم. اما وقتی در دوره اخیر آقای شهبازیان از من دعوت کردند تا با ارکستر ملی همکاری کنم به دلیل آشنایی گذشته‌ام با ایشان و نظراتشان بدون معطلی پذیرفتم و امروز خوشحال هستم که قرار است چنین تجربه‌ای را داشته باشم.

وی در ادامه افزود: همانطور که آقای شهبازیان هم اشاره کردند شان این ارکستر ملی با ارکستر ملی قبلی بسیار متفاوت است از این رو آثاری که اجرا می‌شود با آن دوره تفاوت‌هایی دارد. برای مثال آقای فواد حجازی قرار است در کنار ما همکاری کند؛ خب همه می‌دانند که آقای حجازی موسیقی پاپ و چه فرمی از موسیقی را می‌سازد. ارکستر ملی قرار است قطعات کلاسیک به‌روز شده، قطعات موسیقی ملی، قطعات پاپ و قطعات موسیقی سنتی با تنظیم مناسب برای ارکستر را اجرا کند.

این خواننده همچنین عنوان کرد: آقای شهبازیان گونه‌ای از موسیقی را در ارکستر ملی به اجرا درمی‌آود که به جرات می‌توان گفت در آن حوزه مجتهد متجزی هستند و من نیز برخی از آن آثار را اجرا می‌کنم. ما قطعا بعدها کارهایی را به اجرا درخواهیم آورد که ریشه‌های پاپ درش بیشتر باشد.

فریدون شهبازیان نیز در ادامه صحبت‌های محمد اصفهانی گفت: همانطور که آقای اصفهانی هم اشاره کردند ما تغییر رویکردی جدی در اجراها خواهیم داشت که با ارکستر دوره استاد فخرالدینی متفاوت است و این از اختیارات من به عنوان رهبر ارکستر است. زمانی هم که برای تشکیل ارکستر دعوت شده بودم تمام این رویکرد را به طور کامل شرح داده‌ام و ارکستر کنونی ملی ایران براساس همین تفکر تشکیل شده است.

وی درباره رپرتوار ارکستر ملی در اجرای روزهای 31 فروردین و 1 اردیبهشت گفت: ما 5 قطعه از آلبوم"تنها ماندم" ساخته زنده‌یاد استاد همایون خرم را با خوانندگی آقای اصفهانی اجرا می‌کنیم. همچنین یک اثر از آلبوم"هفت سین" ساخته کامبیز روشن روان که آن هم توسط اصفهانی خوانده شده را اجرا می‌کنیم. قطعه"تو همیشه در میان" از ساخته‌های خودم و 5 اثر از ساخته‌های بی‌کلام استاد حسین دهلوی را نیز برای این کنسرت درنظر گرفته‌ایم.

شهبازیان در بخش دیگر این نشست گفت: از آنجا که آثاری چون جام تهی، گلبانگ و خیام را با استاد شجریان کار کرده بودم؛ بسیار دوست داشتم اولین اجرای ارکستر ملی ایران به نام استاد محمدرضا شجریان باشد اما از آنجا که استاد شجریان درگیر بیماری بودند، تصمیم داشتم از همایون شجریان دعوت کنم تا آثار  استاد را به همراه ارکستر ملی ایران اجرا کند. خبری هم که منتشر شده بود در همین رابطه بود منتهی در این میان یک خبرنگار شیطنت کرد و خبر را جور دیگری جلوه داد.

وی در پایان درباره همکاری‌های فرهنگی ارکستر ملی با سایر کشورها گفت: فردا گروهی از موزیسین‌های ایتالیایی به ایران می‌آیند تا مسترکلاس‌هایی را برای جوانان برگزار کنند. این برنامه در چارچوب همکاری‌های مشترک فرهنگی بین ایران و ایتالیاست و ما نیز بعدها قرار است اجرایی در ایتالیا داشته باشیم. البته رایزنی‌های دیگری با کشورهای امارات و ارمنستان انجام داده‌ایم که نتایج قطعی آنها را بعدها اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز