خبرگزاری کار ایران

در یادمان میر‌اسماعیل صدقی‌آسا؛

از پشنگ کامکار تا علی‌اکبر شکارچی به یاد"شیدای بربط" روی صحنه می‌روند

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۷۰۷

مراسم یادمان نوازنده فقید بربط میر اسماعیل صدقی آسا(حسینی) با عنوان "شیدای بربط" با اجرا و سخنرانی بسیاری از اهالی موسیقی چون پشنگ کامکار و علی‌اکبر شکارچی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مراسم"یادمان بربط" از ساعت ۱۸ جمعه آینده با حضور اعضای گروه‌های شیدا و عارف برگزار می‌شود؛ همچنین در این مراسم علی اکبر شکارچی، غلامحسین لطفی و محسن شهر نازدار به سخنرانی خواهند پرداخت.

در بخش دیگری از این یادمان زیدالله طلوعی (نوازنده تار) و پشنگ کامکار (نوازنده سنتور) به اجرای تنکنوازی خواهند پرداخت. در ادامه نیز گروه عود نوازان و سرنا نوازی احسان عبدی پور اجرا خواهد شد.

میر اسماعیل صدقی آسا(حسینی- تهران-۱۳۲۸) دانش آموخته هنرستان موسیقی و هنرآموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بود؛ او در سال ۱۳۵۱ وارد دانشگاه شد و یک سال بعد به عضویت گروه شیدا درآمد. در کودکی و نوجوانی نواختن ماندولین و ویلن را نزد حسینعلی وزیری تبار، عود را از محمود رحمانی پور و نواختن تار را از هوشنگ ظریف فرا گرفت و سر انجام ساز عود را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در عود نوازی نام آور شد. میر اسماعیل صدقی آسا در ادامه از آموزش های نورعلی برومند و محمود کریمی استفاده کرد.

صدقی آسا به موسیقی فولکلور ایران علاقه ویژه‌ای داشت و با وجود مشکلات جسمی، سال‌های متمادی به گردآوری ملودی‌های محلی ایران (به ویژه موسیقی کردستان و لرستان) پرداخت و بسیاری از این ترانه‌ها را نت نویسی کرد. در زمینه فعالیت گروهی موسیقی با گروه های شیدا، نوا و نی‌ریز همکاری مستمر داشت که حاصل آن ضبط چندین آلبوم موسیقی و کنسرت‌های متعدد بود. او در زمینه آموزش موسیقی نیز شاگردان بسیاری را تربیت کرد و همچنین در دبیرستان نابینایان خوارزمی دبیر دروس مختلفی بود. میر اسماعیل صدقی آسا سرانجام در تاریخ هفتم فروردین ۱۳۹۶ به دلیل ابتلا به سرطان در گذشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز