خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد؛

وزیر ارشاد: به دنبال واسپاری کلید نمایشگاه به ناشران هستیم

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۵۶۸

مراسم افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (سیدرضا صالحی امیری)، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ ایتالیا، رئیس اتحادیه ناشران ایتالیا و جمع کثیری از ناشران کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی امیری در افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با خوش‌یمن خواندن تقارن این ایام با روز معلم و یاد شهید مطهری گفت: امسال سی‌امین سال نمایشگاه بین‌المللی کتاب را می‌گذرانیم و می‌توان گفت یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی برگزاری نمایشگاه کتاب است که محصول انقلاب اسلامی است. کتاب و اندیشه امام و رهبری جایگاه مهمی برای تحول و توسعه تفکر انسان دارد و حفظ نقش و ارزش کتاب وظیفه تمام مسئولان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سال‌ها پیش برپایی نمایشگاه آنهم درست در یکی سخت‌ترین ایام کشور و در شرایطی که درگیر جنگ بود؛ نشان می‌دهد اولویت فرهنگ در جمهوری اسلامی چه اعتبار بالایی دارد. وقتی در سال 1366 با حضور 32 کشور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز به‌کار کرد و تاکنون هم به کار خود ادامه داده و هیچ حادثه‌ای ننوانسته آن را به تاخیر بیاندازد، نشان می‌دهد اهمیت فرهنگ در جمهوری اسلامی تا چه میزان بالاست.

او سپس به اهمیت سی‌امین دوره برکگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره و بیان کرد: سی سالگی نمایشگاه کتاب تهران اهمیت بسیار بالایی دارد. سی سالگی بهترین سن است چراکه هم توان و قوت جوانی همچنان وجود دارد و هم پختگی و تجربه به دست آمده است. اتفاق مهمی که در این دوره افتاده واسپاری امور نمیشگاه به تشکل‌های نشر است. ما می‌توانیم افق پیش رو که واسپاری کامل و واگذاری کلید نمایشگاه ناشران است را ترسیم کنیم. وظیفه اصلی دولت سیاستگذاری، حمایت و نظارت است. امیدوارم در نمایشگاه سی و یکم مدیران دولتی تنها میهمان باشند و ناشران صنف نشر میزبان ما در نمایشگاه.

صالحی امیری افزود: برای رسیدن به این مرحله نیازمند نگاه به آینده هستیم و اینکه به دقت بدانیم کتاب به کدام سمت و سو پیش می‌رود. کتابخانه‌های ما اقتصاد نشر تکنولوژی کتاب و مدیریت نشر چه روزگاری را می‌گذراند هدف ما رسیدن به نقطه‌ای است که برگزاری نمایشگاه را تمامی نهادهای غیردولتی که در تولید، توزیع و فروش کتاب نقش دارند، به دست بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس آماری از نشر در چهار سال گذشته ارائه کرد و اظهار داشت: سال 91 تعداد 64 هزار و 151 عنوان کتاب، سال 92، 66 هزار 514 عنوان کتاب، سال 93، 73 هزار و 812 عنوان کتاب، سال 94، 81 هزار و 327 عنوان و سال گذشته 88 هزار و 504 عنوان کتاب در کشور منتشر شده است. این آمار و ارقام نشان‌دهنده تحول کمی و کیفی در نشر ایران است و اینکه به‌رغم تمامی مسائل و تحولات این حوزه کماکان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

صالحی امیری سپس ترسیمی از آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه کرد و یادآور شد: آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید عرضه ابتکارات و زمینه‌های رقابتی و زمینه‌ساز تقویت حضور نشر ایران در مبادلات تجاری بین‌المللی بر محور دیپلماسی فرهنگی باشد. این مهم از سه، چهار سال گذشته با معرفی میهمان‌های ویژه و حضور کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگر نقاط جهان جدی‌تر پیگیری شد و در دوران پسابرجام حضور ایران در نشر بین‌الملل پررنگ‌تر باشد.

وی ادامه داد: همچنین پروژه شهر میهمان در نمایشگاه کتاب تهران کلید خورده تا نقش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران را در خاوریانه کم‌نظیر کند. ما می‌توانیم دیپلماسی فرهنگی در تبادل فرهنگی با دیگر کشورها گسترش دهیم و آنچه اهمیت دارد این است که کتاب و کتابخوانی در تاریخ ایران همواره اهمیت داشته و در متن زندگی ایران بوده  است. خواهیم دید که نمایشگاه سال 96 پرشور تر از همیشه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز