خبرگزاری کار ایران

میرسلیم در جمع خبرنگاران:

دولت یازدهم مدام درگیر سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها بود و کاری با حوزه فرهنگ نداشت

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۸۷۹

معتقدم در روند نظارت و کنترل‌ها می‌توان از طریق انجمن‌های استانی سریعتر و بهتر عمل کرد و معکوس‌زدایی را از بین برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمصطفی آقا میرسلیم عصر امروز (یکشنبه 17 اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به ارزیابی خود از این رویداد فرهنگی پرداخت و گفت: نمایشگاه کتاب پوشش خوبی است برای ارایه آثار فاخر فرهنگی و گشت و گذار آشنا شدن با اهالی قلم و فرهنگ. من تجربه در وزارت ارشاد دارم و با این موارد آشنا هستم. شعار نمایشگاه هم که می‌گوید یک کتاب بیشتر بخوانید؛ شعار پسندیده‌ای است اما به نظرم باید به افزایش مطالعه بیش از یک کتاب اشاره کرد.

این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه یکی از مقولات مهم در عرصه کتاب و نشر بحث‌های مرتبط با مجوز و ممیزی است و در دروان وزارت ارشاد شما عبارات و کلمات زیادی به دلایلی اجازه انتشار نمی‌گرفتند آیا سخت‌گیری‌های شما در حوزه فرهنگ در صورت حضورتان در جایگاه ریاست جمهوری همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: بسیاری از این کلمات و عباراتی که نام برده شده را دوستانی که اهل فن هستند در فضای مجازی منتشر کردند. به نظرم طنز بد نیست و موجب نشاط جامعه می‌شود اما حقیقت این است که وزارت ارشاد وظیفه سنگینی برعهده دارد و باید خواستار قانون اساسی براساس مبانی اسلام و تمامیت ارزی ما باشد. این وزارتخانه باید یکپارچگی ملت و مردم را حفظ کند.

وی ادامه داد: اگر کتاب‌هایی باشند که باعث اخلال یا زیرسوال بردن تمامیت ارزی یا ایجاد تفرقه میان ملت شوند؛ طبعا نباید اجازه انتشار بگیرند. با این حال معتقدم در روند نظارت و کنترل‌ها می‌توان از طریق انجمن‌های استانی سریعتر و بهتر عمل کرد و معکوس‌زدایی را از بین برد. می‌توان از تجربیات مختلف استفاده کرد و مثلا ناشران را به سطحی برسانیم که به عنوان بازوی کمکی همراه در بحث نظارت به وزارت ارشاد کمک کنند. البته در این میان ساده‌لوحی هم نباید بکنیم.

آقا میرسلیم سپس به لزوم احداث یک نمایشگاه دائمی کتاب اشاره و بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب اتفاق خوبی است اما فکر می‌کنم باید به فکر راه‌اندازی یک نمایشگاه دائمی برای کتاب باشیم. واقعیت این است که یک نمایشگاه 10 – 11 روزه برای کتاب کافی نیست. نمایشگاه کتاب یک دانشگاه است که خیلی‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند. اهل قلم، نویسندگان و مترجمان با حضور در نمایشگاه کتاب می‌توانند تجربیات خود را به نسل مستعد بعدی منتقل کنند.

او درخصوص انتقال نمایشگاه به شهرآفتاب نیز گفت: اصل انتقال نمایشگاه کتاب به شهرآفتاب و خارج کردن از تهران تصمیم درستی بوده است منتهی شهرآفتاب در حال حاضر نواقصی دارد که باید برطرف شود. تازه‌ساز بودن این مکان از دلایلی است که موجب می‌شود نواقصی را ببینیم ولی می‌تواند برطرف شود.

عضو حزب موتلفه درخصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگ نیز یادآور شد: دولت یازدهم آن چنان کاری با حوزه فرهنگ نداشت و فرصت این اتفاق هم نبود چون مدام درگیر سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها بود. فرهنگ نیاز به دقت دارد. وقتی وزیر فرهنگ دولت یازدهم سرنگون می‌شود یعنی اشکالی در روند مدیریت فرهنگی داشته است.

او ادامه داد: مدیریت فرهنگی کاری سهل و ممتنع است ولی در واقعیت و اجرا ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که باید لحاظ شود. به عنوان مثال باید آزادی بیان را با نظارت و کنترل تلفیق کنیم تا خیر آن به همه مردم برسد. من سابقه مدیریت فرهنگی دارم و کوشش‌هایی در زمینه‌های فرهنگ مکتوب،‌ هنر و سینما داشته‌ام که همگی نشانگر پیشرفت و رشد اهل فرهنگ و هنر بوده‌اند. در آن دوره شکل ارزشی کارها نیز شرایط بسیار خوبی داشت اولین دوره نمایشگاه قرآن را ما در نوروز سال 73 برگزاری کردیم.

میرسلیم در پایان تاکید کرد: انجام کارهای فرهنگی به مردم روحیه می‌دهد. ایرانی‌ها فقط فکر شکم نیستند و به غذای روح و کالای فرهنگی نیاز دارند. هر دولتی وظیفه دارد به فکر ارتقای تولیدات فرهنگی ایرانی باشد و باید به حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر ازجمله نشر ، سینما و ... توجه ویژه‌ای نشان دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز