خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نمایشگاه کتاب مطرح کرد؛

برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه در کشورهای همسایه

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۲۷۲

قرار شد برنامه‌ریزی مشترکی صورت بگیرد تا برگزاری نمایشگاه کتاب توسط ایران در کشورهای همسایه را بررسی کنیم.

بهرام قاسمی (سخنگوی وزارت امور خارجه) عصر امروز (دوشنبه 18 اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب درباره نقش بین‌المللی کتاب در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی گفت: در بازدید اجمالی از نمایشگاه سی‌ام حضور ناشران خارجی را برجسته دیدم. این مسئله باعث تعامل و ارتباط سالم با سایر کشورها می‌شود. اصولاً هر کار فرهنگی می‌تواند به رابطه ملت‌ها و دولت‌ها کمک کند و نمایشگاه کتاب نیز یکی از آنهاست.

وی ادامه داد: مخصوصاً آنکه با وجود تمام پیشرفت‌های فناوری و تکنولوژی و ظهور و بروز فضای مجازی و الکترونیک؛ کتاب و نمایشگاه کتاب هنوز جایگاه ویژه‌ای در بین کشورهای مختلف حتی کشورهای توسعه یافته دارد. شاهد هستیم که در کنار پیشرفت تکنولوژی کتاب‌های الکترونیک، کتاب‌های کاغذی نیز همچنان از نظر کمی و کیفی رو به توسعه هستند. اگر یک جامعه برتر و بهتر بخواهیم باید به کتاب و کتابخوانی توجه داشته باشیم. با فرهنگ کتابخوانی می‌توان زندگی بهتری را ساخت و دیپلماسی و روابط ملت‌ها را با صلح گره زد.

قاسمی تاکید کرد: از دوران دانشجویی و پیش‌تر با کتاب و کتابفروشی و نمایشگاه کتاب عجین بودم. خوشحالم که امروز نمایشگاه کتاب ما به چنین سطحی رسیده که مورد قبول بسیاری از کشورهای خارجی است. البته می‌توانیم بیشتر از این به توسعه‌آن فکر کنیم. راه‌اندازی مهمان ویژه برای نمایشگاه کتاب نیز اتفاق خوبی است و اینکه امسال ایتالیا به عنوان اولین کشور غربی در نمایشگاه کتاب تهران مهمان شده است جای خوشحالی دارد. ما از دیرباز در تمامی حوزه‌ها ازجمله فرهنگی رابطه خوبی با ایتالیا داشته‌ایم. اهمیت مسئله آنچنان برایشان بالاست که در سطح معاون وزیر به تهران آمده‌اند و حجم بازدیدکننده و تعداد ناشران برایشان شگفت‌انگیز بود.

او سپس از اعلام همکاری ایتالیا برای برقراری روابط در حوزه چاپ ونشر خبر داد و گفت: در گفتگوهایی که با مسئولان ایتالیایی و ازجمله رئیس اتحادیه ناشران شده است آنها اعلام همکاری مشترک داشتند و قول مساعد دادند تا بتوانیم به معرفی بهتر و بیشتر آثار برتر معاصر فارسی در ایتالیا کمک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس درباره برنامه‌ریزی‌های ایران برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مختلف در کشورهای منطقه اظهار داشت: در صحبتی که امروز با معاونت فرهنگی داشتیم قرار شد برنامه‌ریزی مشترکی صورت بگیرد تا برگزاری نمایشگاه کتاب توسط ایران در کشورهای همسایه را بررسی کنیم. می‌خواهیم با برگزاری جلسات با کارشناسان راه‌های ارتقای همکاری با کشورهای منطقه و همسایه را در حوزه نمایشگاه کتاب بررسی کنیم. براساس سیاست خارجی اولویت ما کشورهای همسایه و کشورهای پیرامون به ویژه کشورهایی که در حوزه تمدنی ایران واقع شده‌اند، است چون ما با آنها فرهنگ و زبان مشترک داریم.

او در پایان با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات و دعوت از مردم برای حضور پررنگ در این رویداد گفت: دولت ایران براساس تکیه به مردم شکل گرفته و به جایی وابستگی ندارد. بنابراین هرچه مردم بیشتر در موضوعاتی که به کشور و سرنوشت آن مربوط است دخیل باشند قطعاً می‌توانیم کشورمان را به توانمندی‌های بیشتری برسانیم. انتخابات در این حوزه نقش بسیار مهمی دارد و آرا و نظر مردم بسیار تاثیرگذار است. انتخابات ما نشان‌دهنده وحدت است در عین تمامی تضارب آرا و تفاوت نگرش ها. می‌دانم که مردم مثل همیشه نشان می‌دهند که به سرنوشت کشور خود علاقه‌مند هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز