خبرگزاری کار ایران

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با رادیو معارف:

کلید حل مشکلات کشور عهدنامه مالک اشتر است/دولت وظیفه دارد به حوزه‌های علمیه کمک کند

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۷۴۸

ابراهیم رییسی در برنامه چهره به چهره در رادیو معارف؛ پاسخگوی سوالات حوزه دین و فرهنگ شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ابراهیم رییسی در برنامه چهره به چهره در رادیو معارف به سوالات مجریان این برنامه پاسخ داد.

نخستین پرسش مجری؛ ارزیابی این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه چشم‌انداز 20 ساله بود و اینکه دولت او چه برنامه‌ای برای تحقق هویت اسلامی و انقلابی به عنوان شاخصه مهم این چشم‌انداز دارد؟، رییسی در پاسخ؛ سند چشم‌انداز 20 ساله را از ابتکارات ارزشمند نظام برای ریل‌گذاری و سیاستگذاری حرکت قطار کشور به سمت تعالی خوانده و گفت: به‌نظرم جا دارد بعداز 12 سال نگاهی کنیم و ببنیم آیا برای تحقق این سند چشم‌انداز به این قله نزدیک شده‌ایم یا نه؟ از نقاط ارزشمند تحقق یافته براساس این سند نظام مردم‌سالاری است و در این دوره مبتنی بر همین سند چشم‌انداز شاهد بیداری اسلامی در منطقه بودیم.

رییسی با اشاره به نقاط ضعف اجرایی شدن این سند گفت: در حوزه اقتصادی نتوانستیم به نقطه‌ای که سند چشم‌انداز پیش‌بینی کرده بود، نزدیک شویم. میزان فقر و بیکاری کارگاه‌هایی که رو به تعطیلی می‌روند و اینکه نیمی از ظرفیت صنعتی کشور تعطیل است؛ زیبنده کشور نیست و باید تغییر کند.

این نامزد انتخابات اضافه کرد: مردم از فساد اداری گله‌مند هستند و مبتنی بر سند چشم‌انداز و آموخته‌های دینی ما مردم نباید هر روز شاهد خبری باشند که نگرانشان کند. من معتقدم می‌شود تغییری در شرایط ایجاد کرد. انتخابات نگاهی است به اینکه انتخاب‌کنندگان چه انتخاب کرده‌اند؛ الان دارند چه تصمیمی می‌گیرند و در آینده چه باید بکنند؟

سوال دوم در رابطه با شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. از ابراهیم رییسی سوال شد ارزیابی‌اش از عملکرد این شورا طی سالهای گذشته چه بوده و چه برنامه‌ای برای تاثیرگذاری بیشتر آن دارد؟، رییسی در پاسخ؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی را بزرگترین قرارداد فرهنگی کشور خواند و گفت: مشکل ما در این شورا در حوزه تصمیم‌گیری نیست بلکه مشکل در اجراست. سندهایی مانند نقشه جامع و سند تحول آموزش و پرورش و مهندسی فرهنگی داریم اما این اسناد مهم، قدرت و همتی در دستگاه‌های اجرایی کشور می‌خواهند برای آنکه اجرا شوند و فرهنگ‌ساز و الگوساز باشند.

وی افزود: باید به مجامع فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی اجازه نقد دهیم و ما هم نقدپذیر باشیم اینکه آنها ما را نقد کنند باید غنیمت شمرده شود نه زحمت.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اقدام موثر در افزایش تاثیرگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی است به نحوی که دستگاه‌های فرهنگی در قبال مصوبات شورا پاسخگو باشند و وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های معترض و صداوسیما به‌صورت شفاف در عملیات کردن مصوبات شورا گام بردارند.

وی گفت: نقش دولت به‌صورت  عام و شخص رییس‌جمهور به صورت خاص در اجرا کردن مصوبات شورا بسیار تاثیرگذار است. اگر این موضوع به صورت جدی پیگیری نشود آثار مصوبات را در کشور نخواهیم دید.

رییسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های خاص او برای مدیریت فضای مجازی و استفاده از آن به بهترین شکل چیست؟، گفت: فضای مجازی فضایی جدید و ساخته بشری است که بسیاری از لایه‌های اجتماعی و امور زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد نباید به فضای مجازی نگاهی منفعلانه داشته باشیم چراکه حقیقتی که فضای مجازی با آن مواجه‌ایم یعنی باید کاملا فعال در این عرصه حضور داشته باشیم. پیشرفت در فضای مجازی نه در سال و ماه بلکه در روز و ساعت و دقیقه اتفاق می‌افتد و از این رو شورای عالی فضای مجازی باید جلسات خود را سریعتر شکل دهد.

رییسی ادامه داد: من خودم عضو شورای عالی فضای مجازی بودم و همچنین دغدغه رهبر انقلاب هم این است که این شورا باید سریعتر باشد و کمیسیون‌های آن فعالتر باشند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ما اقتصاد را هم در فضای مجازی داریم به طوری که صدها شغل در کشور در این فضا ایجاد شده است اما امکان ایجاد 5 برابر شغل بیشتر در فضای مجازی هم داریم و در رابطه با محتوا هم می‌توانیم کار کنیم. چرا ما نباید مانند کشورهای همجوارمان مثل پاکستان یا هند بتوانیم از برنامه‌ریزی در فضای مجازی سود ببریم؟!

رییسی با تاکید بر لزوم رشد اینترنت باتوجه به نیاز مردم و فعالیت فرهیختگان گفت: باید براساس این دو موضوع در نگاهمان به فضای مجازی بازنگری کنیم. باید فهم خودمان در تولید نرم‌افزار و بازی‌های یارانه‌ای را داشته باشیم و از این طریق کسب درآمد کنیم. اگر در این زمینه درست حرکت کنیم فضایی که بعضی تصور می‌کنند تنها برای امور روزمره و تبادل اخبار و تسهیل ارتباطات است، می‌تواند به فضایی برای اشتغال جدی کشور تبدیل شود.

رییسی با تاکید بر اینکه باید در این فضا اقدام کنیم تا بتوانیم از مواهب آن بهره‌مند شویم، گفت: باید کاری کنیم که دیگر کسی جرات نکند وارد فضای خصوصی مردم بشود یا از آن برای تولید ناهنجاری یا توزیع مواد مخدر استفاده کند. فضای مجازی نباید اتوبان تردد برای دیگران باشد بلکه باید از آن استفاده بهینه کنیم.

سوال بعدی در رابطه با نگاه دولت مدنظر ابراهیم ریسیی به طراحی برنامه‌ریزی فرهنگی بود و اینکه او چقدر در حل چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور از فرهنگ کمک خواهد گرفت؟، وی در پاسخ به ادامه صحبت درخصوص فضای مجازی پرداخت و گفت: در فضای مجازی دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد. ما می‌توانیم اینترنت کودکان را که در بسیاری از نقاط دنیا وجود دارد؛ راه‌اندازی کنیم تا دغدغه خانواده‌ها هم رفع شود.

او همچنین در پاسخ به سوال بعدی مجری؛ برنامه فرهنگ را همچون هوایی خواند که امور سیاسی اقتصادی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد و گفت: اگر فرهنگ غذایی نادرست باشد به رشد بیماری‌ها منجر می‌شود. این مساله فرهنگ است. همانطور که استفاده از غذا اهمیت زیادی دارد، فرهنگ هم مهم است به طوری که هر امری باید پیوست فرهنگی داشته باشد. فرهنگ بر لایه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سایه افکنده و باید در همه آنها دیده شود.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر شاهد ترویج فرهنگ غربی و رواج اندیشه‌های مادی‌گرایانه و تغییر سبک زندگی باشیم دنبال حذف دین از متن زندگی و بی‌هویتی جامعه خواهیم بود و در چنین شرایطی قطعا شاهد فروپاشی ساختارهای فرهنگی کشور خواهیم بود. طلاق، سقط جنین، فرزند کمتر، اسراف، اختلاس و عرفان‌های کاذب، رباخواری و ... از آثار کمرنگ سبک زندگی اسلامی است. دولت کرامت می‌گوید باید به همه احترام بگذاریم. معتقدم کلید حل مشکلات کشور عهدنامه مالک اشتر است که باید درسی برای دولتمردان باشد.

رییسی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه دولتش برای استفاده از ظرفیت روحانیت، گفت: در ارتباطات با حوزه علمیه معتقد به ارتباط نظامند هستم. باید در مباحث نظری و ایده‌پردازی از کمک حوزه علمیه برای پیشرفت دولت استفاده کنیم. ازسوی دیگر دولت وظیفه دارد به حوزه‌های علمیه برای توسعه کمک کند.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه خود برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها و ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی گفت: معتقدم اکنون نوبت اقدام و عمل رسیده و دوران حرف پایان گرفته است. دانشگاهها بیشتر از هر وقتی انگیزه دارند و باید به ما کمک کند باید سرمایه‌گذاری کنیم که دانشگاه‌هایی با نشاط و جوانانی با اخلاق و ماهر داشته باشیم. برای تحول علوم انسانی باید نگاه‌مان به بومی‌سازی باشد.

وی در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه گفت: فکر می‌کنم با گذاشتن چند درس معارف یا اخلاق اسلامی در دروس دانشگاهی که البته کار خوبی هم هست وحدت حوزه دانشگاه محقق نمی‌شود باید گام‌های بنیادی‌تری برداشته شود.

سوال بعدی در رابطه با سند راهبردی تحول بنیادین آموزش و پرورش بود و از ابراهیم رییسی در رابطه این سند و مقایسه آن با سند 2030 پرسیده شد. رییسی با بیان اینکه شش سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد و لازم بود که در این مدت تفسیر سلیقه‌ای  از این سند نشود. این سند الزاماتی دارد که تدوین شده اما اسناد پایین‌دستی آن تدوین نشده و نقشه‌ اجرایی آنها تهیه نشده است. از سوی دیگر باید زمینه قانون و زیرساخت به موقع انجام می‌شد و مهمتر اینکه باید عزم شخص رییس دولت و لایه‌های تصمیم‌سازی در آموزش و پروش متاثر از سند تحول می‌بود اما بعد از شش سال وقتی می‌بینیم این سند محقق نشده؛ این سوال مطرح می‌شود که آیا در عزم و اراده اجرای آن خللی وجود دارد؟!

رییسی ادامه داد: در وسط کار سند تحول بنیادی می‌بینیم سند 2030 وسط آمده. سندی که از بیرون کشور آمده و باید با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منطبق باشد و تحت شعاع آن باشد نه در تضاد. در سند تحول آموزش و پرورش حرف از عدالت جنسیتی است اما سند 2030 حرف از برابری جنسیتی می‌زند. دولت با وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید با سند 2030 محتاطانه‌تر برخورد می کرد. در جواب می‌گویند از سند 2030 آنچه را با سند تحول تفاوت دارد عمل می‌کنیم خب پس چرا همان سند تحول را اجرا نمی‌کنید؟  وقتی سند بومی قابل اعتماد داریم چرا باید به سند 2030 که ابهامات جدی دارد؛ عمل کنیم؟

رییسی در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر بانکداری و نظام پولی کشور و تطابق آن با اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری گفت: رشد اقتصادی در کشور بدون اصلاح نظام پولی و بانکی امکان‌پذیر نیست. نظام پولی و بانکی باید منضبط و رشد اقتصادی فعال شود.

سوال بعدی در رابطه با نقش برنامه‌های پژوهش‌محور در دولت بود که رییسی در پاسخ گفت: هر اقدامی باید مبتنی بر پژوهش باشد. نیم درصد اختصاص دادن پژوهش در بودجه کافی نیست.

رییسی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر دولت او نقدپذیر خواهد بود؟، گفت: دولتی که نقدپذیر نباشد کجی و فساد آن را فرامی‌گیرد. با نقاد نباید برخورد کرد و به او نسبت ناروا داد و الفاظ تحقیرآمیز استفاده کرد. خبرنگار و نماینده مجلس و نقاد باید تشویق شوند نه تنبیه و سرزنش.

رییسی در پایان با اشاره به اینکه سه نگاه باید تغییر کند؛ گفت: اول نگاه به بیگانه است که باید با همه کشورها تعاملی عزتمندانه داشته باشیم. دوم نگاه به مردم است که باید به توانایی آنها اعتماد کنیم و سوم نگاه به داشته‌ها و منابع کشور است که باید شناسایی شده و در جهت رفع مشکل بیکاری و فقر به کار گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز