خبرگزاری کار ایران

پیام علی یونسی به‌مناسبت بزرگداشت مختوم‌قلی فراغی

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۶۸۶

حجت‌الاسلام علی یونسی به‌مناسبت بزرگداشت مختوم‌قلی فراغی پیامی را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، در متن پیام حجت‌الاسلام علی یونسی به‌مناسبت بزرگداشت مختوم‌قلی فراغی شاعر و عارف بزرگ ترکمن ایرانی آمده است:

به نام خداوند جان وخرد

مختوم‌قلی شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن و شاعر امیدها و آرزوها در آسمان ادب و عرفان ایران زمین، چون ستاره ای درخشان و پرفروغ می درخشد. نام و آوازه‌‌‌ی شاعر وارسته و عارف نستوه، نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز شناخته شده است.

او با اشعار دلنشین و روح افزا و سروده های پر نغز  خود، شعر و شعور و معرفت و امید را در دلها زنده کرده است. تشبیهات و استعارات دل انگیز، تمثیلات جالب و دلنشین، حکایتهای زیبای اخلاق، تلمیحات دلچسب قرآنی و روایات دینی،  عشق و محبت به پیامبر اکرم(ص)و یاران و اهل بیت پاک او، دقایق و ظرافت های هنری و ادبی در دیوان این شاعر گرانقدر می درخشند..  

مردم عاشق و شیفته صداقتند و آنچه بیش از همه در نهاد و ضمیر مختومقلی هویداست صداقت و سادگی است. مردم ما در این سرزمین پرشور، همیشه تاریخ ، با سادگی و صداقت زیستند تا طراوت بیان شیوای فراغی را در وجود خود زنده نگهدارند.

فراغی شاعر و عارف بیداری است که از ژرفای تاریک و حصار نا امیدی که انسان به دور خود کشیده است، او بیداری انسان را فریاد می کشد. روح انسان را نوازش می دهد و گاه او را سرزنش می کند تا به خود آید ودر آینه دل خویش نظر اندازد.  .

این درد بیداری انسان است که چاشنی شعر و شعور  فراغی گشته و گزاف نگفتیم اگر بگوییم که شعر فراغی سراسر فریادی است برای بیداری، سراسر دردمندی شاعر و عارف واقعی است که همواره انسان را به بیداری، آگاهی، هوشمندی سعادت فرا می خواند. دیوان فراغی دیوان هشیاری و تنبه انسان. دیوان درد دردمندانی است که از بی تفاوتی و غفلت انسان ها به درد آمده اند.  سخن فراغی، مولود اندیشه ی سترگ و والاست. از دیدگاه فراغی ایمان، عشق، امید، صداقت و محبت به دیگران برنامه انسان حقیقت جوست.

نکوداشت عارف فرزانه، فراغی خوش سخن فرصت بی بدیل برای مردان و زنانی است که دل و جان خویش را در ادبیات عرفانی شستشو می دهند تا صدای معرفت خود را به گو ش جهانیان برسانند. اینجانب با شوق و امید، ضمن تبریک، توفیق همگان را از خدای بزرگ مسئلت دارم. در پایان قطعه ای از سخن فراغی به حسن ختام می آرایم.

 ای مختوم‌قلی! سخن حق، بر زبان ران. و تا زنده‌ایی حقیقت را بگو / هر سخن که در دل داری صیقل ده و بازگو، تا یادگاری برای نسل‌ها باشد.

والسلام علی من اتبع الهدی

اردیبهشت 1396

علی یونسی

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز