خبرگزاری کار ایران

نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا در تهران:

خروجی این همه فرهنگسرا و مراکز فرهنگی شهرداری چه بوده؟/رویکردهای نادرست گذشته به فرهنگ باید تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۱۳۸

امیر بهمنی (کاندیدای شورای شهر تهران) با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری روی مساله فرهنگ شهری و دخالت آن در مدیریت شهری، گفت: امروز دغدغه اصلی شهر بحث فرهنگ است اما باید دید خروجی این حجم فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ و مراکز فرهنگی شهرداری چه بوده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر بهمنی گفت: در شهر تهران بالغ بر 34 فرهنگسرا و تعداد زیادی خانه فرهنگ در حال فعالیت‌اند که زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهردرای کار می‌کنند؛ اما خروجی آنها غیرقابل قبول بوده به طوری‌که حتی عالی‌ترین مقام نظام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای هم مساله فرهنگ را در کنار مباحث اقتصادی دغدغه اصلی امروز جامعه می‌دانند.

بهمنی با بیان اینکه «شهرداری به‌عنوان یک ارگان مسوول باید برحوزه فرهنگ نظارت کند» گفت: آنچه در مقوله فرهنگ برعهده شهرداری است نظارت هوشمندانه، متفکرانه، آگاهانه، مراقبت از هرز روی نیروهای هدایت جامعه شهری به سمت درست، کمک به رشد و ترقی فرهنگی شهروندان است؛ باید به همه شهروندان به خصوص جوانان کمک کرد تا بتوانند راه صحیح و رشد خود را پیش ببرند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش فرهنگ را مسأله‌ی حیاتی جامعه خواند و گفت: فرهنگ مساله‌ای تجملاتی و مازاد برای جامعه نیست؛ بلکه، اساس است. طبیعتاً‌ فرهنگ صحیح،‌ آن است که با مبانی اسلامی و منطق و عقل و خرد، همسان و همگام باشد و در پرتو فرهنگ شهر به سمت رشد اقتصادی و رفاه و آزادی حرکت کند؛ فرهنگ زمینه افزایش توانایی سیاسی، علمی و مادی و معنوی شهر و شهروندان را فراهم کرده و موجب حرکت جامعه مدنی از لحاظ آزادی و آزادمنشی به‌سوی رسیدن به آرزوها و اهدافش می‌شود.

بهمنی خاطرنشان کرد: اگر سطح فرهنگ شهری ضعیف باشد، اگر مسایل فرهنگی و لزوم رسیدگی به امور فرهنگی در اولویت قرار نگیرد، باعث می‌شود حتی اگر اقتصاد شهر رشد هم پیدا کند باز به ضررش تمام خواهد شد، اگر رفاه هم پیدا کند رفاه او را به فساد خواهد کشاند، چنانچه آزادی هم داشته باشد موجب هرج و مرج و موجب فساد و تباهی او خواهد شد.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، فرهنگ را به مثابه عقلانیت یک جامعه خواند و گفت: بر همین اساس، هرچه روی فرهنگ سرمایه‌گذاری بشود، زیاد نیست. معتقدم لزوم اهمیت به مدیریت فرهنگی و تغییر رویکردهای نادرست گذشته در جامعه، بسیار ضروری است.

بهمنی با تاکید بر اینکه «دخالت در فرهنگ باید ضابطه‌مند باشد نه افراطی» گفت: رهاسازی کامل فرهنگ یا سختگیری خشن هر دو غلط است. ما نمی‌خواهیم با نگاه افراطی به مقوله‌ی فرهنگ نگاه کنیم؛ بلکه بایستی نگاه معقول اسلامی را ملاک قرار داد و نوع برخورد با آن را بر طبق ضوابطی که معارف و الگوهای اسلامی به ما نشان می‌دهد،‌ تنظیم کرد.

او با اشاره به نمونه‌ای از برخورد افراطی، گفت: عملکرد ضعیف شهرداری تهران در مدت صدارت 12 ساله آقای قالیباف و دوستان ایشان نمونه‌ای از همین برخورد تهاجمی و ضربتی در زمینه سد معبر و جمع‌آوری دستفروشان از سطح شهر است؛ در این مدت شهردار به‌جای ارایه طرحی جامع و علمی به رویکردی خشن و بی‌برنامه در برابر متکدیان و دستفروشان در سطح شهر تهران روی آورده بود.

بهمنی ادامه داد: بسیار شاهد برخوردهای غلط و گزارش‌های متعدد از درگیری ماموران شهرداری نواحی با مساله سد معبر بوده‌ایم. چرا باید شهرداری تهران برای گزینش اصولی این ماموران ضابطه‌های قانونی را کنار گذاشته و افرادی را در امر اجرایی این مساله به استخدام خود دربیاورد که فاقد شرایط لازم برای این کار هستند؟

کاندیدای شورای شهر تهران در دوره پنجم، یادآور شد: در چند سال گذشته شاهد مرگ یک دستفروش وانتی به دست همین ماموران سد معبر بوده‌ایم که متاسفانه به علت درگیری و نزاع با چهار مامور سد معبر شهرداری به قتل رسید. وقتی بازپرس پرونده علت حادثه را جویا شد مامور متهم پاسخی عجیب داد که بیانگر ضعف مسایل ریشه‌ای فرهنگی در خود بدنه شهرداری تهران است؛ گفت در یک لحظه عصبانی شدم و در پاسخ به ناسزای او چشمانم را بستم و مشت محکمی به سر او کوبیدم و او هم به زمین افتاد و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

بهمنی تصریح کرد: پدیده ناهنجار سد معبر یکی از مشکلات لاینحل شهرداری تهران محسوب می‌شود؛ هر روزه افراد بسیاری با استفاده نامتعارف از معابر عمومی مانع از اعمال حق عمومی می‌شوند که شهرداری و ماموران آن مکلف به رسیدگی و جلوگیری از انسداد معبر و رفع سد معبر هستند. ولی انجام این تکلیف قانونی همواه با مشکلات زیادی روبرو بوده است و ما هر روز شاهد درگیری میان ماموران شهرداری و افراد متخلف هستیم چراکه به نظر می‌رسد ضمانت اجرای کافی جهت ارتکاب این تخلف در قانون موجود نیست که البته این یک بحث حقوقی دارد و قطعا باید در جلسات شورای شهر آتی به صورت جدی بررسی شود و با استفاده از نخبگان اندیشمندان و ارایه راهکارهای درست مسیر برای حل این مشکل بزرگ که بی‌ارتباط با بحث فرهنگ شهری هم نیست قدمی برداشته شود.

او مدیریت فرهنگ را در مقابل هرج و مرج فرهنگی خواند و گفت: آنچه که به شدت روی آن تاکید دارم این است که نباید فرهنگ را درجامعه رها کرد که هرچه خواست پیش بیاید و همچنین نباید آنطور سختگیری‌های غلطی را که نه ممکن است و نه مفید، الگو قرار دارد. همانطور که به عنوان مثال، یک مسوول بهداشت اجازه نمی‌دهد که غذای فاسدی به مردم داده شود در فرهنگ و خوراک معنوی هم همین‌طور است.

بهمنی، همچنین با اشاره به نقش حیاتی رسانه‌ها در خوراک فرهنگی مردم و شهروندان، گفت: با حمایت از اهالی رسانه و برخورداری از منابع فکری و فرهنگی خوب می‌توان جهت‌دهی درستی در این زمینه ایجاد کرد.

این کاندیدای شورای شهر همچنین با اشاره به اولویت‌های خود در شورای شهر گفت: تاکید بر چندشنبه بازارها با اولویت مناطقی محروم شهر، تکریم مغازه‌داران، اصناف و مارکت‌ها، تعریف ضوابط شهری برای معضل سد معبر و لزوم همکاری پیوسته با سیستم‌های امنیتی به خصوص ارگان نیروی انتظامی و بحثی تعاملی بودن تا تهاجمی بودن ازجمله مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز