خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نهمین نشست آیین آواز؛

اجرای چهار خواننده در نهمین نشست آیین آواز

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۷۷۱

عصر سه‌شنبه فرهنگسرای ارسباران پذیرای جمعی از علاقه‌مندان به هنر آواز و موسیقی ملی بود تا نهمین نشست آیین آواز برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نهمین نشست آیین آواز مطابق با روال همیشگی ابتدا دو مدرس و خواننده باسابقه آواز ایرانی به عنوان استاد میهمان روی صحنه آمدند تا درباره موضوع اصلی این نشست تخصصی آموزشی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

موضوع بحث این برنامه "زیبایی‌شناسی آواز ایرانی، با تأکید و تکیه بر دانایی و تواناییِ خواننده" بود و جمال‌الدین منبری و فاضل جمشیدی در کنار علی شیرازی (آوازپژوه و مدیر برگزاری نشست) هر کدام نقبی به این عنوان پژوهشی زدند.

ابتدا شیرازی به عنوان مقدمه گفت: هنر گرانسنگ و ارجمندی که همه ما را به هم پیوند می‌دهد و البته جزء مهمی از گنجینه تاریخ و فرهنگ ما است و شعر و موسیقی ما را به هم پیوند می‌دهد آواز است. این هنر معرف فرهنگ ما و معرف ما ایرانیان است و به قدری برآمده از این فرهنگ دیرینه است که می‌بینیم حتی صحبت کردن ما ایرانی‌ها آمیخته با موسیقی است و مطمئنم این هنر باعث افتخار یکایک ایرانیان است و حتماًَ شما هم به این ویژگی اشراف و آن را دوست دارید.

فاضل جمشیدی هم ضمن تأیید صحبت‌های کارشناس مجری برنامه و تأکید بر این نکته که دانایی و توانایی دو بال برای پرواز هر خواننده و آوازخوان هستند افزود: اصولاً مقوله دانایی را می‌توان در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله فراگرفت ولی مقوله توانایی در آواز دارای پارامترهای زیادی است و به قول شاعر "بسیار سفر باید تا پخته شود خامی". الان تعداد زیادی هنرجوی آواز داریم که فقط در نزد استادان فن در حال تکمیل دانایی‌های خودشان هستند.

جمال‌الدین منبری نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: موسیقی ایرانی اساساً یک موسیقی کلام‌محور است و اینگونه نمی‌شد مگر به خاطر وجود ادبیات و تاریخ و تمدن ما. اصلاً به دلیل همین پیشینه و سابقه است که موسیقی و آواز ما تا این حد اهمیت دارد. بنابراین شعر و مجری آن _ در اینجا آوازخوان – واجد اهمیت زیادی در نزد ما ایرانیان است.

در ادامه منبری و جمشیدی طبق اعلام قبلی به همراه حسین پرنیا نوازنده سنتور به اجرای آوازی دونفره و مشترک پرداختند. منبری آواز بداهه‌ای را در دستگاه سه‌گاه شروع کرد و جمشیدی آن را ادامه داد تا در نهایت با اجرای تصنیف قدیمی "من از روز ازل" این بخش به پایان رسید.

در بخش دیگری از این برنامه محمدفرزین ذوالقدر  به عنوان خواننده با ابوالفضل گودرزی (نوازنده تار) در دستگاه ماهور به اجرا پرداخت. سپس رسول رهو (خواننده) به همراه نادر فولادی‌نسب (نوازنده شورانگیز) در مایه ابوعطا آوازی را اجرا کرد.

در این نشست بسیاری از اهالی موسیقی چون حسن ناهید، مظفر شفیعی، محمدابراهیم ذوالقدر، مهدی آذرسینا، سیما مافیها، داود فیاضی، امیر مداح، علیرضا حاجی‌طالب، مزدا انصاری، سهیلا پورگرامی، علی اکبر کهربایی، عبدالعظیم زرین‌کوب، علی عظیمی نژادان، محمد قزلباش، محمود حشمت، محمد کاریزنوی و آرش نصیری حضور داشتند.

دهمین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۳۰ خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز