خبرگزاری کار ایران

اولین مصحف ویژه کودکان و نوجوان رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۷۸۹

مریم‌‌السادات آقامدنی در آیین رونمایی از قرآن مجید (اولین مصحف چاپ شده ویژه کودکان و نوجوان و حافظان قرآن) گفت: این کتاب، اولین مصحف ویژه کودکان و نوجوان در جهان اسلام است که تفکیک کلمات و فونت مناسب، از حجم و شلوغی صفحات این کتاب کاسته است.

به گزارش ایلنا، آیین رونمایی و معرفی کتاب «قرآن مجید» (اولین مصحف چاپ شده ویژه کودکان و نوجوانان و حافظین قرآن) صبح امروز (چهارشنبه 17 خرداد) با حضور فرشته معماریان، مریم‌‌السادات آقامدنی و اکرم عزتی قادریان در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اکرم عزتی قادریان با بیان اینکه اشتیاق عمومی کودک و نوجوان به قرائت قرآن، ارتباط زیادی به شیوه نگارش، علامت گذاری و خط قرآن دارد، گفت: انتشارات «بیان مهربان» تصمیم گرفت برای قرائت راحت و آسان کودک و نوجوان این مصحف را تهیه کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های اولین مصحف چاپ شده ویژه کودکان و نوجوانان و حافظین قرآن گفت: خط این مصحف، کودک قرآنی است که برای اولین بار در جهان برای این گروه سنی طراحی شده که در نوع خود بی‌نظیر است. شیوه نگارش، علامت گذاری و به ویژه تفکیک کلمات این مصحف به گونه‌ای طراحی شده که یک شاگرد مبتدی بتواند به آسانی آن را بخواند.

عزتی قادریان ادامه داد: این مصحف طوری تنظیم شده که بچه ها از سنین پایین به قرآن و قرائت آن انس پیدا کنند  و احساس نکنند که باید به سن خاصی برسند تا قرآن را یاد بگیرند چراکه عده‌ای تصور می‌کنند تنها جزء سی‌ام قرآن  و چند سوره کوچک را باید در سنین کودکی به بچه‌ها آموزش داد. با چاپ این قرآن بچه‌ها بدون اینکه نیازی به دانستن قواعد داشته باشند می‌توانند قرآن را قرائت کنند.

عزتی در پایان گفت: این کتاب در قطع رقعی کار شده که خوش دست ترین و سبک ترین قطع ها است. در 15 سطر و به قیمت 35 تومان و تیراژ 2 هزار نسخه منتشر شده است.

در ادامه این نشست، فرشته معماریان با بیان اینکه باید زمینه قرآن خواندن را  از کودکی در فرزندان به وجود آوریم، گفت: این کتاب با فونت خصوص کودکان طراحی شده تا به سادگی قابل خواندن باشد. وقتی کودکان در سال‌های ابتدای مدرسه خواندن را یاد می‌گیرند برای شروع یادگیری قرآن بهترین فونتی که بچه‌ها به آن عادت دارند این فونت است. در این کتاب، اعراب به طور کامل روی حرف مخصوص خود قرار گرفته است که این برخلاف بسیاری از قرآن‌های موجود در بازار است. گاهی به علت فشرده شدن کلمات، تشخصی نوع اعراب برای کودکان و نوجوانان مشکل است که این مشکل در این کتاب با به حداقل رسیدن اعراب رفع شده است.

معماریان به طراحی جلد کتاب «قرآن مجید» اشاره کرد و گفت: طراحی جلد این کتاب مخصوص کودکان است. یکی از شرایط یادگیری قرآن در سنین اولیه دبستان، یادگیری همراه با نشاط و شوق است. بنابراین وقتی دانش می‌تواند قرآن را به سادگی بخواند دوست دارد آن را بیشتر و بیشتر تلاوت کند.

وی با بیان اینکه در سال آینده این کتاب را با معنا چاپ خواهیم کرد، گفت: اگر این قرآن  بدون معنی چاپ شده به این معنا نیست که نیازی به دانستن معنی نیست. بلکه هدف اصلی از قرائت قرآن، درک معنا، مفهوم و عمل کردن به آیات الهی است. اما برای دانش آموزان ترجیح داده شده که کتابی به دور از شلوغی طراحی شود.

مریم‌‌السادات آقامدنی از دیگر سخنرانان این نشست، گفت: این کتاب، اولین مصحف ویژه کودکان و نوجوان در جهان اسلام است که تفکیک کلمات  و فونت مناسب، از حجم و شلوغی صفحات قرآن کاسته است. اگر این قرآن با معنی نوشته می‌شد کودکان و نوجوانان به محض مواجه شدن با این کتاب، برای یادگیری و قرائت قرآن دچار دلسردی می‌شدند.

آقا مدنی در پایان گفت: در این مصحف حروف ناخوانا با رنگ خاکستری دیده می‌شود. این رنگ خاکستری به این دلیل انتخاب شد که بچه‌ها در نگاه اول این مصحف را متفاوت از مصحف‌های دیگر ندانند. زمینه هر قرائت همین مصحف با فونت کودک می‌شود. اصل قرائتی که انجام می‌دهند به قرائت تجوید برمی‌گردد. بچه‌ها با این مصحف می‌توانند به راحتی و صحیح قرآن را بخوانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز