خبرگزاری کار ایران

آوا فیاض در گفت‌وگو با ایلنا:

مستندی از عاشقان بازیگری/هنرجوها فهمیده‌اند ورود به تئاتر خیلی راحت‌تر از تلویزیون و سینماست

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۶۸۴

آوا فیاض نمایش «به‌طرز غریبی» را داستان عاشقان و علاقه‌مندان بازیگری در خلال روایت مستندی از کار یک گروه تئاتری خواند و گفت: متاسفانه در دنیای واقعی حتی هنرجوها هم فهمیده‌اند که امروز ورود به تئاتر خیلی راحت‌تر از وارد شدن به سینما و تلویزیون است.

آوا فیاض کارگردان نمایش «به‌طرز غریبی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ایده اولیه این نمایش مستند-داستانی گفت: «به‌طرز غریبی» داستان‌های مستندی از علاقه‌مندان به بازیگری و تجربیاتشان در این راه است که ما برای روایت آن یک بستر داستانی داریم.

فیاض ادامه داد: یک گروه جوان در حال تمرین یک تئاتر مستند هستند و رازهای زندگی و سرگذشت‌شان را برای این کار در یک ویدئو ضبط می‌کنند اما حافظه این دوربین گم می‌شود؛ در حین این اتفاق‌ها، شاهد شنیدن مستندات این افراد و سرگذشت‌شان هم هستیم و در خلال آن داستان‌های تلخ و شیرین و درددل‌های علاقه‌مندان به بازیگری، این شغل پر زرق و برق را می‌شنویم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این دغدغه را تقریبا از 10 سال پیش که شروع به دستیاری کارگردانی و سمت‌های دیگر در پشت صحنه سینما و تله فیلم کردم به خصوص وقتی دستیار بودم داشتم؛ چون در این شغل مراحل اول تست گرفتن و پر کردن فرم علاقه‌مندان بازیگری در مرحله پیش‌تولید به عهده دستیار و جزو وظایف‌اش است. من در این حین برخورد آدم‌ها را می‌دیدم. کسی را می‌دیدم که در سه آموزشگاه مهم دوره دیده یا آلبوم دیجیتال از عکس‌هایش را می‌آورد و می‌نشست زندگی‌اش را برای من تعریف می‌کرد تا من آن کارگردان را راضی کنم که از او استفاده کند.

فیاض ادامه داد: این اتفاق‌ها و برخورد عوامل پشت صحنه با این علاقه‌مندان بازیگری و روندی که در این پشت اتفاق می‌افتاد برای من خیلی جذاب بود. ولی همیشه دنبال موقعیت درستی برای روایت آن بودم چون تاثیری که می‌خواهم روی مخاطبم بگذارم برایم خیلی مهم بود و الان مدیوم تئاتر این تاثیرگذاری را برای من ایجاد می‌کند.

او با اشاره به انتخاب مدیوم تئاتر برای بستر این داستان گفت: متاسفانه در دنیای واقعی حتی هنرجوها هم فهمیده‌اند امروز ورود به تئاتر خیلی راحت‌تر از وارد شدن به سینما و تلویزیون است چون سالن‌های خصوصی آمده و هر آموزشگاهی پلاتویی زده و بنابراین می‌توانند خیلی راحت وارد کارها شوند و در بالای صفحه اینستاگرام‌شان بزنند «بازیگر». بنابراین اولین فکر برای علاقه‌مند به بازیگری این است که برویم تئاتر کار کنیم.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مدیوم تئاتر را به دلیل تاثیرگذاری‌اش نیاز داشتم. با مشورت‌هایی که با اساتیدی کردم به این نتیجه رسیدم که برای این سوژه نیازمند تاثیرگذاری مستقیم‌تری روی آدم‌ها هستم. همچنین شیوه و فضای کار و بازی‌ها در این نمایش کاملا ناتورال است و برای اینکه واقعی‌تر جلوه کند باید از همان فضایی که در آن اجرا می‌رفتم استفاده می‌کردم و می‌گفتم بچه‌ها همین‌جا هستند و همین الان تمرین تئاتر می‌کنند و این خیلی واقعی‌تر و باورپذیرتر است و بیشتر به سبک کار من می‌آید.

فیاض با اشاره به شیوه‌ای که برای اجرا انتخاب کرده است، گفت: کار به دو بخش تقسیم می‌شود: مستند و اطلاعات واقعی آدم‌ها و بخش داستانی. اما شیوه اجرا و حتی نگارش متن برای این دو بخش کاملا متضاد است. بخش‌های مستند کاملا شیوه‌ای تئاتری و مونولگ دارد و بخش‌های داستانی به سبک ناتورال و واقعی برگزار می‌شود یعنی تضادی بین این دو برقرار کردم.

نمایش مستند-داستانی «به طرز غریبی» در تئاتر شهر به نویسندگی شهاب مهربان و سپهر زمانی و به کارگردانی آوا فیاض از 29 خرداد ساعت 18 در پلاتو اجرای تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

در این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) مهدی بوسلیک، مهدی حسینی‌نیا، اسما رمضانی، سارا شاهرودیان و مریم نقیبی بازی می‌کنند. سیاوش پاکراه به عنوان مشاور متن و همچنین عامر مسافرآستانه و فواد خراباتی به عنوان مشاوران کارگردان، فیاض را در این پروژه همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز