خبرگزاری کار ایران

در ضیافت افطار معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد مطرح شد؛

دستگاه‌های اجرایی را می‌توان وادار به پاسخگویی کرد/خبرنگاران را با سمت خبرنگار بیمه کنید/به مشکلات داخلی رسانه‌ها ورود نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۴۲۰

حسین انتظامی می‌گوید: برای پیوستن نهادها به قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات یک راه این است که از آنها درخواست کرد، اما راه تاثیرگذارتر این است که افکار عمومی به آنها فشار آوردند تا مجبور شوند به این قانون بپیوندند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد) شامگاه امروز (دوشنبه ۲۹ خردادماه) در مراسم ضیافت افطار با خبرنگاران طی سخنانی گفت: همه دستگاه‌ها حتی دستگاه‌های خصوصی که خدمات دولتی ارائه می‌کنند شامل قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات می‌شوند و ما از تمام دستگاه‌هایی که در این قانون شرکت کرده‌اند درخواست کرده‌ایم که تعداد درخواست‌های و جواب‌های خودشان را به ما اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه در کل تاکنون ۴۵۴ درخواست از همه دستگاه‌ها ارایه شده است، افزود: اجرایی  شدن این قانون در کشور انگلستان حدود ۷ سال زمان برد و در کشور ما نیز طول می‌کشد تا این تفکر ایجاد شود. اجرای این قانون واقعا نیازمند همت جمعی است. برای پیوستن نهادها به این قانون یک راه این است که از آنها درخواست کرد، اما راه تاثیرگذارتر این است که افکار عمومی به آنها فشار آوردند تا مجبور شوند به این قانون بپیوندند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بیمه خبرنگاران نیز گفت: در سال ۹۲، ۴ هزار نیروی بیمه شده در رسانه‌ها بود و امسال حدود ۱۲ هزار نفر نیروی بیمه‌ شده در رسانه‌ها فعالیت دارند. قرار ما با رسانه‌ها این است که اگر یارانه بیمه از ما دریافت می‌کنند، باید تمام نیروهای تمام وقت خود را با عنوان خبرنگار و نه سمت دیگری بیمه کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از خبرنگاران ما از این قاعده خبر ندارند، افزود: رسانه‌ها باید بدانند که بیمه کردن خبرنگارانشان در طرح رتبه‌بندی آنها تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر در نشست خبری رییس‌جمهور از ۳۰ رسانه دعوت می‌شود، رسانه‌هایی در لیست قرار خواهند گرفت که در طرح رتبه‌بندی امتیاز آورده باشند تا از این طریق متوجه شوند که رسانه‌های شناسنامه‌دار چه تفاوتی با سایر رسانه‌ها دارند.

وی با ابراز تاسف از برخی مشکلات داخلی در برخی رسانه‌ها بین خبرنگاران و مدیران مسئول گفت: ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبات داخلی رسانه‌ها امری غیرقانونی و غیرحرفه‌ای است و ما صرفا می‌توانیم به عنوان مشوق وارد این عرصه‌ها شویم.

وی بر تشکل انجمن‌های تخصصی در حوزه روزنامه‌نگاری تاکید و افزود: امنیت شغلی را باید انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی پیگیری کند و تشکل‌ها باید کاریابی کنند. امروز هفت تشکل روزنامه‌نگاری وجود دارد  و می‌توان تشکل‌های تخصصی بیشتری ایجاد کرد.

 وی با اشاره به اینکه همه باید به سمتی حرکت کنیم که شان خبرنگار و روزنامه‌نگار حفظ شود، افزود: سازمان نظام رسانه‌ای بسیار مهم است و شان خبرنگار در صورت تشکیل سازمان نظام رسانه حفظ می‌شود. لایحه تشکیل این سازمان هم‌اکنون در کمیسیون فرهنگی دولت است و بعد از طرح در جلسه هیات دولت به مجلس ارائه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز