خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا اعلام شد؛

برگزاری همایش سینمایی با حضور ایران و نمایندگان شرکتهای دریم ورکز و پارامونت

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۸۵۵

سمپوزیوم همکاری‌های مشترک و مبادلات فیلم و محصولات سمعی و بصری بین چین و کشورهای خارجی با حضور نماینده‌ای از سینمای ایران و پنجاه کشور جهان در شهر شانگهای برگزار شد.

 محمدعلی حسین‌نژاد (تهیه‌کننده، پژوهشگر و کارشناس حوزه فیلم و سینما) که از ایران در این سمپوزیوم  شرکت کرده بود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا  گفت: سمپوزیوم مبادلات و همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فیلم و محصولات سمعی و بصری از 13 تا 19 ژوئن  در شانگهای برگزار شد و از من نیز کارشناس و فعال حوزه صنعت فیلم و هنرهای تصویری دعوت شده بود تا در آن شرکت کنم. البته من قبل از رفتن با خانه سینما و کانون تهیه‌کنندگان سینمای ایران و سازمان سینمایی هماهنگی‌های لازم را انجام دادم تا به عنوان نماینده صنعت سینمای ایران در این سمپوزیوم شرکت کنم.

وی با اشاره به محورهای موضوعی برگزاری این سمپوزیوم گفت: فرصتی بود تا شرکت‌کنندگان با موضوعات مهم روز درباره دانش و تحولات و تجارب جدید آشنا شوند و جنبه‌های مختلف کسب و کار حرفه‌ای در چرخه‌های تولید، بازاریابی، توزیع و نمایش، و آخرین دست‌آوردها نظری، تکنولوژیک، تجربی و کاربردی روز جهان را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. تمرکز اصلی بر مدیریت چرخه تولید محصولات مشترک و بازاریابی و نمایش آنها بود. بحث دیگر بررسی وضعیت ترجمه، زیرنویس و دوبله محصولات مختلف قابل تبادل بین صنعت سینمای کشورهای شرکت کننده بود و کارگاه‌هایی نیز درخصوص ارتقای وضع موجود در این موارد برگزار شد.

حسین‌نژاد ادامه داد: در این سمپوزیوم نزدیک به 50 کشور  از پنج قاره حضور داشتند و نمایندگان صنعت فیلمسازی از کشورهایی همچون آمریکا، کانادا، اسپانیا، فرانسه، لهستان، ایتالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن مغولستان، تونس، مصر، قزاقستان، کنیا حضور فعال داشتند. به عنوان مثال از امریکا نمایندگان بخش همکاری های بین‌المللی شرکتهای دریم ورکز و پارامونت شرکت کرده بودند.

 وی افزود: آخرین دانش و تجارب سینمایی درباره تکنولوژی‌ها و بازارهای جدید دراین سمپوزیوم مطرح شد و پیرامون همکاری‌های مشترک همه‌جانبه تبادل نظرهای خوبی به عمل آمد. همچنین همزمان با این رویداد، دو رویداد تخصصی دیگر با موضوع همکاری‌های مشترک توزیع و تبادل و برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی، تلویزیون‌های اینترنتی و به ویژه ابعاد مختلف طراحی و توسعة شبکه‌های VOD  هم برگزار شده بود که من و برخی دیگر از حضار در جلسات آنها نیز حضور پیدا کردیم.

 وی با اشاره به اینکه در حاشیه این اجلاس در بازار فیلم جشنواره شانگهای و برخی کارگاه‌های تخصصی آن نیز شرکت کرده است، افزود: در این  سمپوزیوم آخرین نظریه‌ها و دستاوردهای تجربی درباره تولید، توزیع و بازاریابی محصولات مطرح شد. مکانیزم‌ها و ساختارهای مبادله‌ی محصولات کشورها و همکاری‌های مشترک برای تاسیس بازارهای منطقه‌ای مطرح شد. در حاشیه این نشست‌ها نیز دیدارهای صمیمانه‌ای با افراد مختلف در حرفه سینما و نمایندگان شرکت‌ها و موسساتی از کشورهای دیگر انجام گرفت.

حسین‌نژاد که تنها سینماگر ایرانی حاضر در این اجلاس بود، افزود: من در این سمپوزیوم سخنرانی نسبتا کوتاهی پیرامون پیشینه گذشته و وضعیت و قابلیت‌های کنونی سینمای ایران و برنامه‌های آینده صحبت کردم و تاکید کردم که سیاست‌های جدید سازمان سینمایی بر تولید و بازاریابی مشترک تمرکز دارد و پیشنهاداتی را برای همکاری با کشورهای دیگر مطرح کردم که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها قدم های خوبی برای تولید و بازار مشترک برداشته‌اند و به نتایج قابل توجهی هم رسیده‌اند مثلاً چین پیوندهای خوبی با کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی به وجود آورده و به دست آوردها فرهنگی و اقتصادی خوبی در تولید مشترک و عرضه محتوا در بازارهای متنوع بین‌المللی رسیده است. برخی کشورهای اروپایی و آسیایی نیز همکاری‌های خود را با یکدیگر  گسترش داده‌اند.

حسین‌نژاد درباره وضعیت ایران در بین تجارب عملی مطرح شده، گفت: متاسفانه ایران تا به امروز به جز شرکت در جشنواره‌های مختلف و یا فروش فیلم به واسطه‌ها و توزیع‌کنندگان خارجی دستاورد خوبی نداشته است و فعالیت مناسبی در حوزه تولید فیلم مشترک و پیوند اصولی با بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی انجام نداده و یک پیوند حرفه‌ای متناسب با قابلیت‌های خود را با صنعت سینما در کشورهای دیگر  برقرار نکرده است و از این منظر ما نسبت به خیلی کشورهای همسطح در صنعت سینما عقب هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به گفت‌وگوهایی که در این سمپوزیوم شد و مباحثی که به صورت جزئی در کارگاه‌ها پیرامون اشکال سازماندهی تولید مشترک و دیگر انواع همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح شد گزارشی را تهیه کردم که به خانه سینما و فعالان حوزه تولید و توزیع فیلم ارائه خواهم کرد تا بتوانیم در آینده با توجه به سیاست‌هایی که محمدمهدی حیدریان (رئیس جدید سازمان سینمایی) دنبال می‌کند به تولیدات مشترک و همکاری‌های خوبی در تولید و بازاریابی و حضور مقتدرانه‌تر چه در بازارهای سنتی و چه بازارهای نوظهور ازجمله شبکه‌های پخش اینترنتی و ویدیو درخواستی با کشورهای دیگر برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز