خبرگزاری کار ایران

گالری ایرانشهر، میزبان نقاشی‌های عادل یونسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۴۴۰

منبع الهام من برای خلق مجموعه اخیر، تاریخ، اسطوره‌شناسی، فانتزی، آن هنری، عکس‌ها و معماری قرن ۱۴ و ۱۷ میلادی، ادبیات عرفانی فارسی و ضرب المثل‌های تاریخی است. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا نقاشی‌های من برای مخاطب حالت معما گونه پیدا کنند و با رمزگشایی بتواند حظ بصری ببرد.

به گزارش ایلنا، سیزدهمین نمایشگاه انفرادی نقاشی «عادل یونسی» با عنوان «بنطاسیا» از نهم تا ۲۰ تیرماه در گالری ایرانشهر برپا خواهد شد. یونسی که در سال‌های اخیر آثارش را در خارجِ کشور به نمایش گذاشته، پس از هشت سال در ایران نقاشی‌هایش را به نمایش می‌گذارد.

عادل یونسی در این‌باره گفت: آثار این مجموعه همانند نقاشی‌های دوره‌های پیشینم با رنگ‌های شاد خلق شده‌اند و فضای سوررئال دارند و در این مجموعه شاهد نوعی رویکردی تاریخی هستیم و برخی از شخصیت‌های تاریخی همچون چارلی چاپلین، علی اکبر شهنازی، مرتضی خان نی‌داوود، حضرت مسیح و حواریون درشام آخر به بوم‌های من فرا خوانده شده‌اند.

 دراین نمایشگاه ۱۱ تابلوی نقاشی در ابعاد بزرگ که کوچک‌ترین آن‌ها ۸۰ در ۱۲۰ است، به نمایش در خواهد آمد. بیشتر این آثار در یک سال اخیر خلق شده‌اند.

او افزود: منبع الهام من برای خلق مجموعه اخیر، تاریخ، اسطوره‌شناسی، فانتزی، آن هنری، عکس‌ها و معماری قرن ۱۴ و ۱۷ میلادی، ادبیات عرفانی فارسی و ضرب المثل‌های تاریخی است. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا نقاشی‌های من برای مخاطب حالت معما گونه پیدا کنند و با رمزگشایی بتواند حظ بصری ببرد.

یونسی ادامه داد: در نقاشی‌های این مجموعه برای نخستین بار شاهد توجه و رویکرد ویژه من به ادبیات عرفانی (ایران) و معماری قرن ۱۴ و ۱۷ اروپا هستیم و رویکرد به معماری به گونه‌ای بوده که در پوشش اقیلمی شخصیت‌هایی که دراین بوم‌ها خلق کرده‌ام نیز نمود پیدا کرده است.

به گفته یونسی، تمام نقاشی‌های این مجموعه با اینکه هر اثر مستقل است اما با هم ارتباط دارند و هر نقاشی یک استیمنت مستقل دارد.

همچنین قرار است روز ۱۸ تیرماه نشست نقد و بررسی نقاشی‌های عادل یونسی همراه با نمایش فیلم مستند زندگینامه این هنرمند که توسط اهورا شیر آشتیانی ساخته شده در گالری ایرانشهر برگزار شود. بخش‌های از این فیلم مستند در اروپا فیلم برداری شده و بخش‌هایی از آن نیز زیر آب.

یونسی در استیمنت این نمایشگاه نوشته است: (بنطاسیا یا به تعبیر حکمای ایرانی حس مشترک به نوعی وصول به غیب است درعالم بیداری. به تعبیری دیگر حس مشترک دریچه‌ای ست هم از عالم باطن به عالم ظاهر وهم ازعالم ظاهر به عالم باطن، به این صورت که تمام ادراکات، اتصالات و متفرقات عالم ظاهرو باطن به واسطهٔ حواس پنج گانه در آن یک جا تعریف می‌شوند.

حس مشترک در واقع به تعبیری حوضی است که حواس پنج گانه همچون پنج جوی بدان آب می‌ریزند.

برای اثبات حس مشترک وجوهی ذکر شده است مثلا اینکه ما قطره‌ای که فرود می‌آ ید را خط مستقیم می‌بینیم و شعله‌ای را که به سرعت دور می‌زند را دایره، در صورتی که در خارج نه خطی‌ست و نه دایره‌ای و خط و دایره را حس در نظر ما مجسم می‌سازد و گرنه نیروی باصره را درهیچ یک دخالتی نمی‌باشد.

عارف شبستری در باب مثال ذکر شده این چنین فرموده‌اند:

همه از وهم توست این صورت غیر که نقطه دایره است از سرعت سیر

اقسامی که برای ادراک باطنی ذکر شده است عبارت‌اند از حس مشترک، خیال، متخیله، واهمه و حافظه. در مورد حس مشترک و خیال این نتیجه حاصل شده است که هیچ دلیلی بر تغایر این دو قوه وجود ندارد بلکه یک قوه می‌باشد که صور ادراکی را از حواس ظاهری گرفته در خود حفظ می‌نماید و به قول شیخ اشراق سهروردی صور معلق خیالی پدید می‌آورد.)

عادل یونسی متولد ۱۳۶۴ است و در کارنامه هنری خود برپایی ۱۰ نمایشگاه انفرادی در ایران و اروپا را از سال ۸۳ تاکنون دارد و در بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی نیزآثارش در معرض دید مخاطبان گذاشته شده است. عادل یونسی نفر اول سومین دوره فستیوال هنر جوان در سال ۱۳۸۵ و نفر اول سومین دوره فستیوال هنر جوان ۱۳۸۵ و نفر اول سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی کشور ۱۳۸۴ بوده است.

 یونسی در آثارش جهانی رویاگونه را به تصویر می‌کشند. او اشیاء، حیوانات و انسان‌ها را از مکان و زمان‌های مختلف به درون بوم‌هایش فرا می‌خواند و به نوعی با شکستن زمان و مکان جهانی دیگر گونه را خلق می‌کند که تنها در رویا و در جهان فانتزی شاهدش خواهیم بود. آثار این مجموعه با تکنیک اکرلیک و رنگ روغن روی بوم و ترکیب مواد کار شده‌اند.

 نمایشگاه نقاشی‌های عادل یونسی از نهم تا ۲۰ تیرماه در گالری ایرانشهر برپا خواهد بود. گالری ایرانشهر در خیابان کریمخان، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز