خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری صداوسیما مطرح شد؛

در جریان پخش خبر احضار روحانی به قوه‌قضاییه نیستم/دوربین بدرقه وزیر خارجه فرانسه را ناقص ضبط کرده/عده‌ای به زور می‌خواهند بگویند صداوسیما مشکل مالی دارد/مالکیت کلاه قرمزی مال رسانه ملی‌ست+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۵۳۵

نشست خبری معاون سیما و مدیران شبکه‌های مختلف رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست خبری که با حضور معاون سیما و مدیران شبکه‌های یک تا پنج و شبکه سحر برگزار شد، مرتضی میرباقری با اشاره به اینکه رویکرد سریال‌ها در تابستان ۹۶ توجه به اوقات فراغت مردم است، گفت: برای تایستان امسال ۴۳۱ فیلم سینمایی، ۹ سریال تولید داخلی، ۱۱۰۶ مسابقه، ۸۳۰ عنوان مستند، ۱۸۳ سریال در بخش تامینی، از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن خواهند رفت.

معاون سیما اعلام کرد: ۵ سریال از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج سیما در ایام تابستان روی آنتن خواهند رفت که این در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

زین‌العابدین (مدیر شبکه ۵ سیما) نیز با اشاره به برنامه‌های این شبکه گفت: ۲۰ فیلمنامه سریال در مرحله ساخت قرار دارد که ۲ سریال به تولید رسیده است. پخش سریال آرامش به کارگردانی سعید سلطانی و سریال لژیونر به کارگردانی مسعود آب‌پرور به زودی آغاز می‌شود. برنامه رنگین‌کمان و برنامه صبحگاهی شبکه نیز احیا شده و پخش آنها آغاز شده است.

مدیر شبکه پنج با اشاره به اینکه درباره کارآفرینی ماموریت‌های ویژه‌ای به این شبکه محول شده، گفت: قرار است طی ۱۰۰ برنامه با ۱۰۰ کارآفرین گفت‌وگو شده و از شبکه پنج پخش شود.

مدیر شبکه سوم سیما نیز با اعلام برنامه‌های این شبکه گفت: برنامه هفت به زودی به شبکه سه برمی‌گردد و در یکی دو هفته آینده پخش خود را آغاز می‌کند. دو مجری برای اجرای این برنامه درنظر گرفته شده اما هنوز مجری برنامه به صورت قطعی مشخص نشده است.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که گزینه‌های اجرا چه کسانی هستند با لحنی طنزآمیز گفت یادم نمی‌آید.

 وی ادامه داد: برنامه «حالا خورشید» به زودی از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. این برنامه به دلیل مشکلات فنی آماده پخش نبود که با رفع این مشکلات به زودی روی آنتن می‌رود.

پورمحمدی افزود: برنامه‌های «طبیب»، جادوی صدا، برنامه نوجوانانه «هواتو دارم» و برنامه‌ای برای جوانان به عنوان «نون جوونی» و چند برنامه ورزشی ازجمله برنامه‌های تابستانی شبکه سه سیما هستند.

مدیر شبکه سوم سیما همچنین خبر داد: در تابستان امسال دو سریال پنچری و سری دوم لیسانسه‌ها پخش می‌شود.

مرتضی میرباقری (معاون سیما) درباره انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه صداوسیما واکنشی نسبت به حاشیه‌های نشست خبری سریال «زیر پای مادر» و توهین به خبرنگاران نداشته، گفت: ما قائل به این هستیم که شما امنای مردم هستید. ما از طریق شما علاوه بر مجاری دیگر با مخاطبان رسانه ملی مطالب خود را در میان می‌گذاریم. شاهد عینی این مطلب برگزاری دومین نشست خبری با حضور مدیران ارشد سیماست.

میرباقری ادامه داد: بعضی دوستان مسایلی در نشست خبری این سریال مطرح کردند که شایسته این جلسه نبود. صداوسیما جهت‌گیری عملی خود را در این زمینه نشان داد و آن پاسخگویی به مطالبات خبرنگار‌ها بود. روش کاملا مشخص است و احترام به رسانه از سوی صداوسیما وجود دارد و این حق را برای اسباب رسانه قائلیم هرچه صلاح می‌دانند مطرح کنند.

معاون سیما خاطرنشان کرد: معتقدم اصلا نباید نشست‌خبری سریال «زیر پای مادر» در آن وقفه زمانی برگزار می‌شد چون وقتی سریالی میانه راه قرار دارد به‌طور حرفه‌ای نباید نشستی برای آن برگزار شود چون گره‌های سریال همچنان باقی می‌ماند. از سوی دیگر ما نمی‌خواستیم به حواشی این جلسه دامن بزنیم هرچند تهیه‌کننده و عوامل این سریال از خبرنگاران عذرخواهی کردند.

میرباقری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد از فیلم‌های سینمایی پخش شده از صداوسیما جدید هستند، گفت: سالانه همه تلاش ما این است که ورود ۷۰۰ فیلم سینمایی که سال‌های اخیر ساخته شده‌اند را شناسایی و در طول سال پخش کنیم. مناسبت‌های مهم ما برای پخش این فیلم‌ها نوروز و تابستان است و برخی فیلم‌ها امسال نوروز پخش شد اما با نظرسنجی‌هایی که داشتیم بسیاری از مخاطبان در تعطیلات نوروزی فرصت تماشای این فیلم‌ها را نداشته‌اند بنابراین برای جلوگیری از اشراف و مضایقه فیلم‌هایی را که فرصت دیده شدنشان در نوروز نبود؛ در باکس بعدی پخش یعنی تابستان قرار دادیم.

میرباقری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به دو اتفاق برنامه دعوت و استند‌آپ‌کمدی خندوانه مبنی بر اینکه آیا خط قرمزهای صداوسیما تغییر کرده، گفت: اتفاقی برای خط قرمزهای صداوسیما نیفتاده و کار بر روال خود پیش می‌رود. در سازمانی که یک‌میلیون ساعت برنامه روی آنتن می‌فرستد امکان وقوع مسایل مختلف وجود دارد.

معاون سیما ادامه داد: آنچه در برنامه «دعوت» بین دو مجری برنامه اتفاق افتاد این بود که دوربین قرار بود بعد از دیالوگی که بین خانم و آقای مجری که همسر یکدیگر هستند؛ به سمت نورافشانی برود اما صحنه را نگه داشتند و کلمات تحریک‌آمیزی ذکر شد و این دو مجری به سمت هم حرکت کردند هر چند بعد درباره این اتفاق توضیح دادند که سهوی بوده و عذرخواهی هم کردند.

وی تصریح کرد: دوستان بر عمدی بودن صحنه اصرار نکنند چون علائم صحنه این امر را نشان می‌دهد. این دو مجری بسیار نجیب برنامه دعوت را اجرا کردند و دو بار برای اتفاق اخیر روی آنتن عذرخواهی کردند.

میرباقری با اشاره به برنامه خندوانه ادامه داد: ما از دوستان خبرگزاری فارس گلایه داریم. خیلی بداخلاقی‌ست که از یک استنداپ کمدی تنها یک و نیم دقیقه آن را مونتاژ کنیم. چیزی که شما پرت کردید برنامه کامل آن استنداپ کمدی نبود همین حالا از کلمات سوال شما می‌توانیم جمله‌ای بسازیم که توهین‌آمیز باشد. به طور کلی در برنامه‌های این چنینی گاهی خطاهایی رخ می‌دهد که با تذکر تصحیح می‌شود.

میرباقری خاطرنشان کرد: این نوع قضاوت جفا به کسانی است که شبانه‌روزی زحمت می‌کشند باید چنین خطاهای سهوی را از طریق صحبت با مدیریت هر مجموعه حل و مشخص کرد چه برخوردی با خاطیان صورت گیرد تا در عین تذکر به عوامل مجموعه؛ استمرار برنامه‌ای مانند خندوانه در رسانه ملی رعایت شود. قبلا هم توسط کسانی که جذابیت دارند و در عرصه طنز فعالیت می‌کنند برخی لغزش‌ها را شاهد بودیم اما با برطرف کردن نقاط ضعف‌شان متوجه شدند که رسانه ملی قواعدی دارد و در نتیجه امروز با افرادی مواجهیم که در دهه‌های قبل بذر آن‌ها کاشته می‌شد و امروز انتظار چنین درخت ثمربخشی را نداشتیم.

معاون سیما همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا برنامه ثریا تحت فشار بیرونی دیگر پخش نمی‌شود، گفت: هیچ فشار بیرونی برای عدم پخش ثریا وجود ندارد و هیچ مسوول کشوری به ما تلفن نزده که این برنامه پخش نشود مگر اینکه شما (خطاب به خبرنگار فارس) اصرار داشته باشید وگرنه تا به حال یکبار هم نشده که کسی به ما در رابطه با برنامه سال حرفی بزند.

میرباقری همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سریال موسی گفت: سریال حضرت موسی جزو سرمایه‌های سازمان است که آن را به مرحوم سلحشوری سفارش دادیم تا برای صداوسیما بنویسد. متن این سریال ایرادهایی دارد و در نتیجه متن اصلی هنوز آماده نیست. از سیما فیلم خواسته‌ایم که به این سریال بپردازد چون اصرار داریم هرچه زود‌تر و با دقت کامل به سمت ساخت برود.

معاون سیما با بیان اینکه تجربه ساخت سریال‌های الف ویژه فقط در اختیار سازمان صداوسیماست، گفت: در جای دیگری به جز صداوسیما ساخت برنامه الف ویژه سال مطرح نبوده و من از تجربه خودمان برای برآورد نرخ‌گذاری جلوه‌های ویژه و مسایل دیگر در رابطه این سریال باید استفاده کنیم. ترجیح می‌دهیم مراحل ساخت این سریال به صورت حرفه‌ای جلو برود و از کسی استفاده کنیم که صلاحیت کار روی چنین پروژه‌ای را دارد.

میرباقری با تاکید بر اینکه نباید با این سریال به صورت ژورنالیستی برخورد شود، گفت: باید با ضوابط و براساس چارچوب‌های اساسی سریال حضرت موسی ساخته و استاندارد‌ها در آن رعایت شود. تشخیص اینکه چه کسی صلاحیت ساخت سریال حضرت موسی را دارد را فقط صداوسیما می‌داند و اینکه چه کسی می‌تواند تهیه‌کننده این سریال باشد را فقط صداوسیما تشخیص می‌دهد چون تاکنون ۳۰ سال الف ویژه ساخته است.

میرباقری همچنین تصریح کرد: سازمان صداوسیما برای ساختن سریال هیچ مشکلی مالی ندارد. عده‌ای به زور می‌خواهند بگویند صداوسیما مشکل مالی دارد اما حدود ۱۰۰ سریال در این سازمان در مراحل مختلف تولید قرار دارد در رابطه با سریال حضرت موسی هم مساله مالی نیست بلکه مساله بیت‌المال است و اینکه رقم حقیقی کار‌شناسانه، حرفه‌ای و واقعی برای آن لحاظ شود و این‌ها جزو استانداردهای کار است. امیدواریم به زودی موانع موجود بر طرف شود.

معاون سیما همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مالکیت مجموعه کلاه قرمزی با کیست؛ گفت: کلاه قرمزی از برندهای سازمان صداوسیماست و مالکیتش در اختیار این سازمان قرار دارد. صداوسیما یکی از حرفه‌ای‌ترین مدیران خود یعنی آقای جعفری جلوه را واسطه قرار داد و چندین جلسه با سازندگان این برنامه برگزار کرد و تیم حقوقی صداوسیما در این جلسات حضور داشت. ما علاقمند به حل مساله هستیم اما براساس ضوابط و چارچوب‌هایی که وجود دارد؛ توصیه می‌کنیم با طی مسیر حقوقی و کار‌شناسی این مساله حل شود.

میرباقری ادامه داد: اینکه مساله را ژورنالیستی کرده و فضاسازی کنیم؛ گره کار باز نمی‌شود. صداوسیما نسبت به پخش مجموعه کلاه قرمزی علاقمند است و تلاش می‌کند که منابع مالی مورد نیاز را برای این مساله حل کند تا هنرمندان بتوانند کار را جلو ببرند اما گاهی اقدامات غیرحرفه‌ای در کار اختلال ایجاد می‌کند.

معاون سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تلویزیون از خبر دعوت حسن روحانی به قوه قضاییه به عنوان احضار یاد کرده است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من در جریان این موضوع نیستم اما می‌توانم آن را سوال کنم. اما به طور کلی ظاهرا دیروز در پوشش خبری دیدار محمدجواد ظریف با وزیر امور خارجه فرانسه سوءتفاهمی رخ داده بود. در فیلمی که صداوسیما گرفته بود به نظر می‌رسید وزیر امور خارجه فرانسه با آقای ظریف دست نداده است اما همانطور که از فیلم کامل منتشر شده در توییتر آقای ظریف هم برمی‌آید گویا وزیر امور خارجه فرانسه برای احترام بیشتر آقای ظریف را تا آخر بدرقه کرده است درحالیکه دوربین ما تنها قسمت اول را گرفته و پخش کرده بود. اینگونه موارد سهوی‌ست و گاهی ممکن است اتفاق بیفتد اما آنچه که شما اشاره کردید اگر در سیما اتفاق افتاده باشد؛ با آن برخورد می‌کنیم. به طور کلی باید در انتخاب واژه‌ها دقت بیشتر صورت بگیرد.

میرباقری تصریح کرد: صداوسیما هیچ موضعی و مشکلی با دولت ندارد. تنها در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سوءتفاهمی پیش آمده بود. به دلیل اینکه در فضای تبلیغاتی با آقای روحانی رییس جمهور نبود؛ بلکه کاندیدایی در کنار سایر کاندیدای دیگر بود و شاید از سوی برخی ستادهای ایشان نگرانی‌هایی در رابطه با این نحوه تشویق کردن ایشان به وجود آمده است که البته در این زمینه توضیح دادیم. دولت آقای روحانی دولت مستقل است و صداوسیما از او حمایت همه‌جانبه دارد و پشت سر ایشان ایستاده تا مشکلات و موانع پیش رو برطرف شود.

میرباقری همچنین با اشاره به ارزیابی خود از عملکرد سازمان صداوسیما در دوره مدیریت جدید آن گفت: صداوسیما از نظر تولیدات جدید مثل موقعیت برندهای جدید است. این سازمان در ساختارهای مختلف و وضعیت نیروی انسانی؛ وضعیتی مناسبی نداشت و همه این‌ها باعث شد پیش از اتمام دوره ۵ ساله قبلی آن مدیریت به اتمام برسد. این یعنی اختلالی در مدیریت قبلی صداوسیما وجود داشت.

معاون سیما ادامه داد: در یکساله اخیر بخش زیادی از اختلال در این سازمان را از بین بردیم. از نظر ما شتابی که صداوسیما برای رفع مشکلات درپیش گرفته مناسب است اما تا ایده‌آل فاصله داریم.

وی افزود: سال ۸۴ وقتی من به عنوان معاون سیما این سمت را از آقای مهاجرانی تحویل گرفتم؛ شرایط به گونه‌ای بود که کار‌ها روی روال قرار داشت و سبک مدیریتی می‌توانست تغییر و تحولاتی ایجاد کند. در این دوره شرایط عمومی سازمان طوری بود که بسیار شرایط سختی داشت بنابراین معتقدم شتاب صداوسیما قابل توجه بوده است.

میرباقری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش اسپانسر‌ها در برنامه‌های تلویزیونی گفت: از زمانی که سروکله اسپانسر‌ها پیدا شده؛ خرده فرمایش‌هایشان در برنامه‌ها تاثیر دارد و این مساله‌ای است که در دهه اخیر اتفاق افتاده است اما ما مراقبت لازم را در این زمینه داریم.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شایعاتی شنیده شده مبنی بر اینکه صداوسیما به نویسنده و کارگردان سریال زیر پای مادر برای تغییر پایان بندی فشار آورده است، گفت: پایان بندی سریال زیر پای مادر همانی بود که دیدید. ایراد این پایان بندی از آنجا ناشی می‌شود که سریال‌ها معمولا اوج می‌گیرند و در قسمت‌های آخر فرود می‌آیند اما در این سریال ناگهان در یک قسمت این اوج فرود آمد. اگر سوال مشخص شما این است که شخصیت خلیل کبابی قرار بود با چه کسی ازدواج کند هیچ تردیدی نکنید که همین پایان قرار بود از اول اتفاق بیفتد.

میرباقری همچنین در رابطه با فعالیت مهران مدیری در شبکه نسیم گفت: مهران مدیری تا پایان امسال برنامه‌هایش را برای شبکه نسیم تولید می‌کند بعد از آن اگر شبکه دیگری علاقمند بود که با او کار کند؛ می‌تواند این همکاری را انجام دهد. یکی از این کاندیداهای جدی شبکه سه است. که آقای مدیری می‌تواند برنامه‌اش را طراحی کند. اما اسم این برنامه جدید قطعا دورهمی نخواهد بود چون این برنامه برای شبکه نسیم طراحی شده است.

میرباقری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت سریال سرزمین کهن گفت: تمام مشکلات پیش روی این سرال مرتفع شده است. واقعیت این است که این سریال ربطی به قوم بختیاری ندارد و تنها بخشی از قصه در رابطه با خانواده‌ای است که نام خانوادگی‌شان بختیاری است و قرار گرفتن چند عکس از سرداران این قوم در منزل این شخصیت؛ سوءتفاهمی برای بینندگان ایجاد کرده بود.

معاون سیما با بیان اینکه اصلاحات مورد نیاز در این سریال انجام شده است، گفت: با دوستانی که حرف زدن با آن‌ها می‌تواند گره‌های این سریال‌ها را مرتفع کند صحبت شده است. معتقدیم سرزمین کهن سریال فاخری‌ست که برای آن سرمایه هنگفتی شده است. امیدوارم با رفع دغدغه خاطر بننندگان بتوانیم این سریال را به زودی روی آنتن ببریم اما زمان پخش آن بستگی به این دارد که چه زمانی دوستان ما قانع شوند.

میرباقری همچنین درباره برنامه هفت نیز گفت: چون نیاز است در شبکه‌های مختلف برنامه‌های گوناگونی در رابطه با سینما داشته باشیم می‌بایست یک بار رویکردمان را در رابطه با سینما تعریف می‌کردیم که هر شبکه چطور به آن بپردازد و هنوز این بحث به نتیجه نهایی نرسیده است.

میرباقری با بیان اینکه اگر چارچوب کار مشخص شود برنامه هفت هم در جایگاه خود قرار می‌گیرد، گفت: هفت را می‌توانستیم برنامه موفقی تلقی کنیم اما اگر در کنار سایر اقمار قرار می‌گرفت و چون سایر اقمار فعال نبودند برنامه هفت بار همه آن‌ها را بر دوش می‌کشید. در نتیجه شلختگی وجود داشت و حتی هر طور می‌خواستند در آن صحبت می‌کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز