خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

گورخوابی، پلاسکو و موسیقی زیرزمینی در لامبورگینی/ اولین نشست خبری موسیقی رپ فارسی/ حضور حمید صفت برای بلیت‌فروشی نبود+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۹۳۳

سیامک صفری (نمایشنامه‌نویس و کارگردان) با بیان اینکه عناصر نمایشی در «لامبورگینی» به هم متعلق و وصل‌اند، گفت: لامبورگینی متن عصبانی و شیرینی است یک جور عاصی شیرین است نه تلخ. پرسوناژهای نمایش تخیلی نیستند برای همین سه مضمون گورخوابی، پلاسکو و موسیقی زیرزمینی در این نمایش به هم قلاب می‌شوند و پراکنده نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایش «لامبورگینی» با حضور سیامک صفری (نویسنده و کارگردان)، اشکان خطیبی (بازیگر)، حمید صفت (خواننده) و جمع دیگری از عوامل در تماشاخانه پایتخت برگزار شد.

سیامک صفری (نویسنده و کارگردان این نمایش) گفت: مساله نمایش «لامبورگینی» مضامین اجتماعی است. دو شخصیت اصلی این نمایش جامانده‌های جامعه ما هستند که ته خط رسیده‌اند و نمایش یک شب از زندگی آنها، رابطه‌شان با همدیگر و مسائلشان را نشان می‌دهد.

اشکان خطیبی (بازیگر) نیز گفت: نمایش اسکورت لامبورگینی اولین واکنش یک هنرمند از حرفه نمایش نسبت به چند پدیده اجتماعی است که از دیرباز در ایران وجود داشته اما سال گذشته بروز عینی و بزرگی پیدا کرد به طوری که بیشتر مردم جهان متوجه آن شدند.

خطیبی ادامه داد: پدیده‌ای به نام گورخواب‌ها که سالیان سال است نه فقط در ایران بلکه در نقاط دیگری از دنیا وجود دارد. این نمایش با چند پدیده اجتماعی حاد در ایران که گاهی تبدیل به معضل شده اما چندین سال است که کتمان و چشم‌پوشی می‌شود، سرکار دارد و آنها را به صورت دراماتیزه نمایش می‌دهد.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: گاهی از این پدیده‌ها آنقدر چشم‌پوشی می‌شود که سوخته و پودر می‌شود حال آنکه چند خانوار درگیر آن می‌شوند و هستی و دار و ندارشان را می‌بازند. درست مانند حادثه پلاسکو که لامبورگینی به این پدیده‌ها می‌پردازد.

خطیبی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه این نمایش با سختی فراوان روی صحنه می‌رود، گفت: به ما اجازه دهید این نمایش با آرامش روی صحنه برود.

بازیگر نمایش لامبورگینی با اشاره به مساله حاد دیگری که نمایش روی آن انگشت گذاشته و پدیده نسبتا عام‌تری محسوب می‌شود، گفت: موسیقی زیرزمینی در ایران که از آن به عنوان "رپ" یا "گفت‌آواز" یاد می‌شود، دیگر مساله این نمایش است. ما آرتیست‌های زیادی داریم که در این حیطه کار می‌کنند به همین دلیل حضور حمید صفت به عنوان خواننده رپ در این نمایش تعریف شده است.

خطیبی ادامه داد: ممکن است حضور یک خواننده رپ تبعات دشواری برای گروه داشته باشد اما خواسته و درد دل من با شما این است که لطفا آتش به تنور آنهایی که همیشه مشکل داشته‌اند و چوب لای چرخ آنهایی گذاشته‌اند که سعی کردند معضلات را نقد کنند، نریزید.

او در تکمیل صحبت‌های خود گفت: دیروز طی خبر تکمیلی حضور حمید صفت را در این نمایش با تیتر خاصی که حساسیت برانگیز نباشد، اعلام کردیم اما بعضی‌ها شیطنت کردند. امیدوارم تا پیش از اجرای نمایش از آن حاشیه بیرون نکشند.

سیامک صفری نیز با بیان اینکه عناصر نمایشی در این اثر به هم متعلق و وصل‌اند و در ارتباط با یکدیگر هستند، گفت: لامبورگینی متن عصبانی و در عین حال شیرینی است. یک جور عاصی شیرین است نه تلخ. پرسوناژهای نمایش تخیلی نیستند برای همین سه مضمون گورخوابی، پلاسکو و موسیقی زیرزمینی در این نمایش به هم قلاب می‌شوند و پراکنده نیستند.

صفری ادامه داد: وقتی با نمایش روبرو می‌شویم این را متوجه خواهید شد که لامبورگینی ساختاری پیدا کرده که همه اجزایش متعلق به آن هستند در واقع چیزی نیست که به زور کنار آن یکی قرار گرفته باشد.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به نامگذاری این نمایش گفت: لامبورگینی نماد یک نوع قدرت است اما در کنار ثروت و قدرت، برند اتومبیل مساله دیگری است. آرم این ماشین یک گاو عصبانی است. خود کلمه بورگینو همه به ایتالیایی به معنای کوچه‌های تنگ و تاریک و طولانی است اما آنها که این آرم را آنالیز کردند به شیطانی بودن این گاو عصبانی هم اشاره می‌کنند.

صفری ادامه داد: وقتی نمایش را ببینید متوجه خواهید شد که انتخاب این نام برای این نمایش با حال و هوای آدم‌ها و شرایط اجتماعی آن بی‌ربط نیست. آدم‌های زیادی را در تهران داریم که ماشین‌های گرانقیمت سوار می‌شوند و در مقابلش آدم‌هایی با فاصله‌های بسیار می‌بینیم. چاه‌هایی کنده‌ شده یا کنده‌اند بین نشانه‌های ثروت با آدم‌هایی که به دیوار خوردند و ته همه چیز هستند.

این نویسنده و کارگردان همچنین با اشاره به اینکه هنوز بعضی‌ها موسیقی رپ را در ایران یک معضل می‌دانند، گفت: مشکل ما این است که با اندیشه روستایی‌مان می‌خواهیم همه پدیده‌ها را توضیح دهیم اما در شهرهای کلان اتفاقات زیادی می‌افتد و شکل‌های مختلف موسیقی رشد کرده و اهمیت داده شده است.

صفری ادامه داد: رپ به نوعی یک موسیقی خیابانی برای گفت‌وگو است که اتفاقا دلیل به کارگیری آن در ساختار این نمایش این است که متن ویژگی‌هایی دارد که به این نوع موسیقی نزدیک است چون از شرایط اجتماعی صحبت می‌شود و گفت‌وگویی که در این موسیقی وجود دارد هم به همین مفاهیم می‌پردازد.

او خاطرنشان کرد: معتقدم شهرهای کلان در همه جای دنیا اتفاق‌های زیادی دارند و این نوع موسیقی یک واکنش به این معضلات است و وجودش ضرورت دارد همان‌طور که وجود من در این نمایش به عنوان بازیگر اهمیت دارد موسیقی را هم نمی‌توان از لامبورگینی حذف کرد.

حمید صفت (خواننده موسیقی رپ) نیز در این نشست گفت: این اولین نشست خبری من و شاید اولین نشست خبری موسیقی رپ فارسی باشد.

صفت با اشاره به نحوه پیوستن خود به این نمایش گفت: قبلا پیشنهادهایی برای تئاتر داشتم اما وقتی اشکان خطیبی نمایشنامه را برایم توضیح داد آنقدر موضوعش جالب بود و معضلات روز جامعه را با زبان طنز و جدی و به شیوه سورئال به چالش کشیده بود که دیدم بسیار عالی است.

این خواننده خاطرنشان کرد: البته نمی‌دانستم حضور من به عنوان خواننده رپ در این اجرا مجوز دارد یا نه؟ اما گفتند مشکلی ندارد. معتقدم هر کسی دوست دارد در تئاتر کار کند چون تئاتر خیلی هنری است و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

اشکان خطیبی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه چرا حمید صفت در این نمایش حضور دارد، گفت: از دیروز که خبر حضور حمید صفت را در این نمایش اعلام کردیم مثل همیشه که در تئاتر حواشی بر متن پیشی می‌گیرد خیلی‌ها به این موضوع دامن زدند که از حضور حمید صفت در این نمایش سوءاستفاده کرده‌ایم و می‌خواهیم بلیت بفروشیم.

خطیبی ادامه داد: طبیعی است که حمید صفت بسیار خواننده پرطرفداری است اما ما پیش از اعلام حضور او بلیت‌فروشی را آغاز کردیم و در مدتی کوتاهی بلیت‌های زیادی فروخته شد.

این بازیگر یادآور شد: وقتی کاری مربوط به آن چیزی است که از آن به عنوان پدیده‌های ناهنجار یاد می‌کنیم؛ طبیعی است که از آدم‌هایی استفاده کنیم که با آن پدیده‌ها آشنا هستند و معتقدم حمید صفت از بطن این پدیده‌ها درآمده است. چندی پیش ویدئویی دیدم که حمید در آن به بخشی از جامعه رفته که مدت‌هاست حذف شده‌اند و با آنها ارتباط گرفته بود تا صدای آنها باشد. وقتی این ویدئو را دیدم اولین جرقه برای انتخاب حمید صفت زده شد.

خطیبی با بیان اینکه سوءاستفاده وقتی اتفاق می‌افتد که سعی کنیم چیزی به کار سنجاق کنید که با آن سنخیتی ندارد، گفت: شکسته نفسی و تواضع سیامک صفری در طول سال‌های گذشته باعث شده که او را آنچنان که باید به عنوان یک نویسنده و کارگردان نشناسیم اما به محض دیدن این نمایش خواهید فهمید که متن صفری از پدیده‌های چند سال اخیر است که در عین سادگی کلام زخم‌هایی به مخاطب می‌زند که فراموش نخواهد شد بنابراین آدمی از جنس سیامک صفری احتیاجی به حاشیه و سوءاستفاده ندارد.

او ادامه داد: وقتی از ظرفیت موسیقی رپ را اسم لامبورگینی استفاده شده برای دراماتیک کردن نمایش بوده چون در این اثر همه چیز در هم تنیده شده به طوری که دیالوگ‌ها و متن موسیقی را نمی‌شود از هم جدا کرد به این می‌گویند استفاده درست از عناصر.

سیامک صفری نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به جنبه انتقادی این نمایش گفت: واقعیت این است که دیگر خیلی چیزها ما را نمی‌ترساند تئاتر وظیفه‌اش شوک دادن، بیدار کردن و ضربه زدن است. بیماری‌ای که ما به آن دچاریم بی‌حسی، ندیدن، نشینیدن و بی‌تفاوت از کنار هم رد شدن است و این مسائلی است که تئاتر به دنبالش است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه در ماجرای گورخوابی با آدم‌هایی روبرو شدیم که زیر زمین بودند، گفت: من به این قضیه به شکل عاطفی نگاه کردم و از اتفاقاتی که افتاده بود بسیار ناراحت بودم و دوست داشتم عصبانیت این نمایش مخاطب را به مهربانی و دیدن مصائب و مشکلات اجتماعی دعوت کند. اصولا مکانیزم رفتاری تئاتر این است که یک موضوع را از منظرهای مختلف نگاه می‌کنند و نقطه نظر خود را می‌گویند و به چالش می‌کشند.

خطیبی نیز بابیان اینکه در این نمایش به شیوه تئاتر مستند نزدیک نمی‌شویم، گفت: از نظر متن درام شاید تا حدی به تئاتر مستند نزدیک شده باشیم چون متاثر از واقعیت است اما کاملا دراماتیزه و نمایشی شده است اما از نظر اجرا و فرم خیر. این کار بسیار کم حرکت و بسیار گفت‌وگو محور است و هر چه هست در هویت بصری کار اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز