خبرگزاری کار ایران

اجرای موزیسین‌های چهار کشور در جشنواره موسیقی رضوی

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۹۲۵

دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی با حضور موزیسین‌های آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و ایران برگزار می‌شود.

احمد صدری (دبیر دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن اعلام این مطلب گفت: مرداد ماه ۱۳۹۶ دومین دوره جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی را برگزار خواهیم کرد؛ این جشنواره در واقع بخش موسیقی پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) محسوب می‌شود و این دومین سالی‌است که بخش موسیقی آن برگزار می‌شود.

دبیر دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی در ادامه افزود: این جشنواره با همکاری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود؛ منتهی متولی برگزاری جشنواره آواها و نواهای رضوی، اداره ارشاد اسلامی استان تهران است و در سه بخش "رقابتی"، "جنبی" و "ویژه" برگزار می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: بخش رقابتی این دوره آواهای رضوی به ژانر کرال و آکاپلا اختصاص دارد. یعنی گروه‌های کرال بدون همراهی ساز، آثاری با محتوای منقبت امام رضا (ع) را تنظیم و اجرا می‌کنند. این در حالی است که سال گذشته بخش رقابتی جشنواره به موسیقی نواحی اختصاص داشت. در واقع بخش رقابتی جشنواره آواها و نواهای رضوی در هر سال به یک ژانر موسیقی اختصاص خواهد داشت.

احمد صدری درباره سایر قسمت‌های بخش رقابتی گفت: در بخش رقابتی علاوه بر آثار کرال و آکاپلا، بخش آهنگسازی بر روی موسیقی‌های ردیف دستگاهی‌ نیز برای‌مان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این بخش اهمیت ویژه‌ای در این دروه از جشنواره دارد. قسمت دیگر بخش رقابتی نیز به تولیدات حوزه موسیقی پاپ و تلفیقی با محتوای منقبت امام رضا (ع) مربوط می‌شود.

دبیر دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: دو حوزه موسیقی ردیف دستگاهی و آکاپلا که در بخش رقابتی جشنواره گنجانده شده‌اند، اجراهای صحنه‌ای نیز خواهند داشت؛ ولی در حوزه موسیقی پاپ اجرای صحنه‌ای نداریم و عزیزانی که در این حوزه تولیداتی دارند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال خواهند کرد تا هیئت داوران آثار را مورد داوری قرار دهد.  قسمت دیگر بخش رقابتی این جشنواره به موضوع "نماهنگ" اختصاص داده شده است؛ در این حوزه نیز علاوه بر بحث موسیقی به موضوعات تلفیق و ترکیب موسیقی و تصویر نیز امتیاز داده می‌شود. تمام این مواردی که به آنها اشاره کردم در بخش رقابتی جشنواره قرار می‌گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: در بخش غیر رقابتی جشنواره آواها و نواهای رضوی نیز قرار است گروه‌های موسیقی نواحی مختلف ایران که سال گذشته در بخش اصلی جشنواره حضور داشتند در بخش جنبی جشنواره حضور پیدا کنند. محل اجرای این برنامه‌ها صرف در شهر تهران نخواهد بود و در شهرستان‌های استان تهران نیز اجراهایی تدارک دیده شده است. این بخش نیز با موضوع امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

احمد صدری در ادامه افزود: بخش دیگر جشنواره، مرور آثار تولید شده است. تمام آثاری که طی این چند دهه با موضوع امام رضا (ع) تولید شده را دوباره مورد بررسی و مطالعه قرار خواهیم داد. آثاری که شاخص و برجسته‌تر هستند را معرفی کرده و از صاحبان آنها تجلیل خواهیم کرد.

دبیر دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی عنوان کرد: بخش سوم این جشنواره که بخش ویژه ما محسوب می‌شود به "آثاری با محوریت کرامت انسانی و با الهام از آموزه‌های رضوی" اختصاص دارد. در این بخش قرار نیست صرفا به آثاری که به امام رضا (ع) ارتباط دارند پرداخته شود بلکه می‌خواهیم به آثاری که به آموزه‌های رضوی سر و کار دارند بپردازیم.

وی گفت: اتفاق جالبی که در این دوره از جشنواره روی داده این است که ما از کشورهای حوزه ایران فرهنگی نیز دعوت کرده‌ایم در جشنواره آواها و نواهای رضوی حضور پیدا کنند و به اجرای برنامه بپردازند. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده هنرمندانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان به این جشنواره خواهند آمد. امسال برای اولین بار چنین تجربه‌ای را انجام می‌دهیم و از تولیدات هنرمندان این کشورها در زمینه مفاهیم مرتبط با فرهنگ رضوی استفاده می‌کنیم.

این پژوهشگر هچنین عنوان کرد: گروه‌های حاضر در این جشنواره، اجراهای عمومی نیز در سطح شهرهای مختلف برگزار خواهند کرد. مراسم اختتامیه جشنواره نیز در تهران برگزار خواهد. این جشنواره به طور مستقیم با آستان قدس رضوی ارتباط ندارد و تنها با مرکز پژوهش‌های آنجا ارتباط‌هایی وجود دارد.

احمد صدری در ادامه افزود: شورای سیاستگذاری جشنواره با ترکیبی از فعالان حوزه‌های مختلف تشکیل شده است؛ با توجه به بحث موسیقی کرال که در این دوره در نظر گرفته شده آقایان تقی ضرابی، حسام‌الدین سرج، کیوان پهلوان، اسماعیلی معاونت هنری اداره کل ارشاد تهران و خود من هستیم. در بحث هیئت داوران به دلیل وجود بحث‌های تخصصی، علاوه بر اعضای شورای سیاستگذاری از متخصصان دیگری نیز دعوت خواهیم کرد. مهلت ارسال آثار نیز تا پاپان تیر ماه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز