خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۵۶۱

صاحب گالری ایوان گفت: در هفتاد و هفتمین سالگرد تولد عباس کیارستمی از ۷۷ هنرمند دعوت شد که هر کدام از منظر و زاویه شخصی خویش تکه‌ای از زندگی را ثبت کنند. یعنی همان کاری که کیارستمی در کار خودش می‌کرد. به جای آن‌که از کیارستمی چهره‌نگاری داشته باشیم-که عملاً خلاقیتی هم در این نوع کارها وجود ندارد- سعی کردیم دیدگاه او را در کار خودمان تقویت کنیم و آن هم از دید شخصی هر هنرمند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها در گالری ایوان به یاد عباس کیارستمی، نمایشگاه «یک تکه زندگی»، که شامل ۷۷ عکس از ۷۷ هنرمند است با استقبال گرم مخاطبان و حضور چهره‌هایی مانند رضا کیانیان، صابر ابر، سیف الله صمدیان، ابراهیم حقیقی و... همراه بوده است. نمایشگاه یک تکه زندگی به مناسبت ۷۷ امین سالگرد تولد کیارستمی و نخستین سالگرد وفات او به کوشش پـرهام دیده‌ور تدارک دیده شده و هنرمندانی گرد هم آمده‌اند.

 پرهام دیده‌ور، کیوریتور این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: عباس کیارستمی ۷۷ ساله شد. در «یک تکه زندگی»، هفتاد و هفت هنرمند گرد هم آمده‌اند، تا هفتاد و هفت تکه از زندگی را هر یک از منظر خویش در قاب تصویر به نمایش بگذارند.

 دیده‌ور درباره ایده «یک تکه زندگی»، و چگونگی پرداخت و اجرای آن گفت: یک سال از مرگ عباس کیارستمی می‌گذرد. در این یک سال نکوداشت‌ها و نمایشگاه‌های بسیاری به یاد او برپا شده است. در ایده اولیه‌ی «یک تکه زندگی» به این نکته توجه داشتم که در اغلب نکوداشت‌ها و نمایشگاه‌هایی که به یاد و نام کیارستمی برگزار شده، تمرکز و توجه نه به بینش که بیشتر به چهره‌نگاری از او بوده است. بینش و زاویه دید کنجکاوی که بر ناب بودن لحظه‌های بی‌پیرایه زندگی که به طور معمول در هیاهوی زندگی امروزی مغقول مانده‌اند تأکید داشت و آن را صبورانه به تصویر می‌کشید و از مخاطب همین صبر را طلب می‌کرد که ساعت‌ها به حرکت برگی در باد و یا بازی چوب و موج نگاه کند. در «یک تکه زندگی» تلاش من بر این بود که دیدگاه جستجوگر او به زندگی ترویج شود، با همان درک عمیق و ستودنی لحظه‌ها و تنها به صورت‌گری از هنرمند محدود نماند. لذا از آنجا که نقطه پایانی بر هنرمندی چون او، راهگشا و بی‌پیرایه نمی‌توان قائل بود، در هفتاد و هفتمین سالگرد تولد او از ۷۷ هنرمند دعوت شد که هر کدام از منظر و زاویه شخصی خویش تکه‌ای از زندگی را ثبت کنند. یعنی همان کاری که کیارستمی در کار خودش می‌کرد. به جای آن‌که از کیارستمی چهره‌نگاری داشته باشیم-که عملاً خلاقیتی هم در این نوع کارها وجود ندارد- سعی کردیم دیدگاه او را در کار خودمان تقویت کنیم و آن هم از دید شخصی هر هنرمند.

البته آثاری از چهره‌ی مرحوم کیارستمی هم در بین کارها وجود دارد، چون چند نفری از این هنرمندان مثل خانم مریم زندی، آقای صمدیان، خانم خرسند، مینا زیوری و آقای غضبانپور در طول حیات آقای کیارستمی چون شانس این را داشتند که به ایشان نزدیک شوند، بنا به میل خودشان، آن‌ها «یک تکه زندگی» را در چهره‌ی خود آقای کیارستمی دیده‌اند. بعضی از هنرمندان از عکس‌های آرشیوی‌شان را در اختیار ما قرار دادند.

 وی در همین رابطه اضافه کرد: من حتی از نقاشانی هم که عکاسی می‌کردند، دعوت به شرکت در این گالری کردم. مثل آقای کامرانی، خانم کامیاب، فریدون امیدی. دلیلش هم این بود که خود آقای کیارستمی رشته‌ی تحصیلیش نقاشی بود در اصل. فیلم‌ساز مطرحی بود، عکاسی می‌کرد، شعر هم می‌گفت. وقتی ما برای ایشان قائل به این هستیم که در حیطه‌های مختلف هنری کار بکنند، چرا این را در آرتیست‌های دیگر درنظر نگیریم. نمی‌شود دگماتیک عمل کرد و گفت مثلا چون آقای صابر ابر بازیگر است، حق عکاسی ندارد. اتفاقاً یکی از بهترین عکس‌های این مجموعه متعلق به آقای ابر است.

در کتاب مجموعه که جدیداً چاپ شده، هر هنرمندی در مقابل عکسش، یک جمله‌ای در باب زندگی از منظر خودش نوشته است.

این گالری‌دار در ادامه، به هدف از نام‌گذاری این رویداد به «یک تکه زندگی» گفت: کیارستمی در اول تیرماه به دنیا آمد و در ١٤ تیر ماه زندگی را وداع گفت. این چند روز در میان را چه می‌توان نام گذاشت جز «یک تکه زندگی». ۷۷ عکس سیاه و سپید از ۷۷ هنرمند. استعاره‌ای از تولد و مرگ، سیاه و سپید. در قاب‌هایی یکسان و به تعداد سالهای زندگی او.

دیده‌ور افزود: عکس ثبتی است از زندگی در کسری از ثانیه. روایتی است که در لحظه رخ می‌دهد، یک آن است از زندگی، پس با هدفی که ما در یک تکه زندگی دنبال می‌کردیم همسوتر بود. در مورد انتخاب هنرمندان، از طیف عکاس تا فیلم ساز، نقاش تا تصویرگر را شامل می‌شود. عباس کیارستمی، هنرمندی بود که عکس‌هایش نقاشی بود و فیلم‌هایش شعر. هنر نیز هم‌چون زندگی، فراتر از کادرها و مرزها شکل می‌گیرد. ذهن و خلاقیت هنرمند محصور نیست و رهایی چون اندیشه، در ذات هنر مستتر است. به این جهت آگاهانه این انتخاب صورت گرفت و دایره یک تکه زندگی محدود به عکاسان نماند هرچند در قالب عکس ارائه شد.

وی ادامه داد: در مسیر «یک تکه زندگی» از رهنمودها و همیاری آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی و سیف‌الله صمدیان بهره بسیار برده‌ام، هم‌چنین تمام هنرمندانی که یک دل در این مسیر همراه شدند و یک تکه زندگی را آنطور که شایسته و در خور بود برگزار کردیم.

دیده‌ور در پاسخ این سؤال که آیا آثار به نمایش در آمده برای فروش هستند، گفت: این نمایشگاه را در سال‌های پیش رو تکرار خواهم کرد؛ منتهی سال آینده با ۷۸ هنرمند. قیمت‌گذاری آثار به طوری یکسان صورت گرفت تا این حرکت جمعی زیر سایه طبقه‌بندی افراد قرار نگیرد. همه یکسان و یکسو گرد هم آمدند و به عباس کیارستمی ادای احترام کردند. خوشحالم که «یک تکه زندگی»، مورد استقبال عموم قرار گرفت. همین‌طور سود حاصل از فروش آثار هنرمندان حاضر در یک تکه زندگی به پیشنهاد خانواده محترم کیارستمی و خواست هنرمندان همراه، با افتخار به بنیاد کودک اهدا خواهد شد.

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

 اثرِ کیارنگ علایی

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

 اثرِ ساعد نیکذات

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

 اثرِ محمود کلاری

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

 اثرِ جعفر پناهی

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

 اثرِ پرهام دیده‌ور

تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

پرهام دیده ور هنرمند عکاس، در رشته گرافیک و کارشناسی ارشد رسانه دیجیتال در کشور کانادا تحصیل کرده است و پس از ۱۰ سال به ایران بازگشته و به عنوان مدیر گالری ایوان مشغول به کار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز