خبرگزاری کار ایران

غلامرضا شجاع در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سیاست اتاق اصناف حذف اتحادیه‌های استانی صنعت چاپ است/اتحادیه کشوری صنعت چاپ تنها یک هفته دوام داشت

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۱۴۰

به گفته رئیس شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران؛ تمام مسیر‌ها برای حل مشکلات مالیاتی دنبال شده ولی اتاق اصناف هیچگونه حمایتی از صنعت چاپ نمی‌کند.

غلامرضا شجاع (مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران و نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کل کشور به جز تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین پیگیری‌ها برای حل مشکلات مالیاتی اهالی چاپ گفت: طی دو سه روز گدشته ملاقات‌هایی با نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، آقای پزشکیان و روسای برخی کمیسیون‌ها مجلس و نمایندگان آن داشتیم تا درباره لایحه‌ای که دولت در حوزه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس سپرده است، صحبت کنیم. این لایحه بعد از تعطیلات مجلس در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین دلیل ما تلاش‌ زیادی کردیم با آقای پزشکیان و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، فرهنگی و... جلسه‌ای داشته باشیم و مشکلات مالیاتی صنعت چاپ را به نمایندگان مجلس هم منتقل کنیم.

او ادامه داد: باتوجه به اینکه لایحه دولت با موضوع مالیات بر ارزش افزوده چندین ماه است که به مجلس ارسال شده و در شرف نهایی شدن تصمیمات مربوطه است، ما از طریق وزارت ارشاد و نیز وزیر و معاونان این وزارتخانه تلاش کرده‌ایم ترتیب ملاقات با سازمان امور مالیاتی داده شده تا نگرانی‌های خود را این مسئله ابزار کنیم. به دستور وزیر اولویت این امر در دستور کارگروه صنعت چاپ وزارت ارشاد قرار گرفت که در برخی بخش‌ها توافقاتی هم داشته و در بخشی دیگر خیر. ما همین دیروز در تبریز جلسه‌ای با آقای پزشکیان داشتیم و با مستندات کافی، موضوعِ فشار مالیاتی وارده بر چاپخانه‌ها و صنعت چاپ مخصوصا واحدهای کوچک و متوسط در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف را با او در میان گذاشتیم. همچنین درصدد هستیم با دکتر لاریجانی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون مجلس، علی مطهری، محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، حجت‌الاسلام پژمان‌فر و آقای سالک از کمیسیون فرهنگی نیز رایزنی داشته باشیم تا راهکار اصولی و منطقی برای حل مشکلات مالیاتی چاپخانه‌ها نهایی شود و فشار سازمان مالیاتی را بر چاپخانه‌ها برطرف کنیم.

شجاع سپس با انتقاد از عدم همکاری اتاق اصناف تهران و ایران برای حمایت از اهالی چاپ در حل مشکلات مالیاتی گفت: اصولا یکی از وظایف اتاق اصناف استان‌ها و ایران این است که از اتحادیه‌هایی که به عنوان زیرمجموعه‌اش شناخته می‌شوند برای پیگیری چنین مطالباتی و به نتیجه رساندن آن‌ها حمایت کند. چرا مشکلات صنعت چاپ ازسوی اتاق اصناف ایران جدی گرفته نمی‌شود؟ ما تمام مسیر‌ها و راه‌‌ها را برای پیگیری دنبال کرده و می‌کنیم ولی اتاق اصناف در این میان هیچگونه حمایتی از صنعت چاپ نداشته است. متاسفانه اتاق اصناف ایران تنها درگیر برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است و اصلا در ارتباط با موضوع بحث ما یعنی فشار مالیاتی توجهی نشان نمی‌دهد. بنده شخصا به عنوان نماینده تشکل‌های چاپ سراسر کشور نامه‌ای به آقای علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف تهران و ایران، نوشتم و امضای ۲۴ تشکل چاپ سراسر کشور را تقدیم ایشان کردم ولی هیچ توجهی به مشکلات چاپخانه‌های سراسر کشور را نمی‌بینم.

نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کل کشور به جز تهران افزود: اتاق اصناف ایران تنها با دو اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافان تهران در ارتباط است و تشکل‌های چاپ شهرستان‌ها و استان‌های دیگر هیچ جایگاهی در این اتاق ندارند و ما نسبت به این مسئله معترض هستیم. حتی در تفاهم‌نامه‌ای که وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا کردند، سیاست اتاق اصناف حذف اتحادیه‌های استانی بود و فقط همین دو اتحادیه تهرانی را مدنظر داشته‌اند. با توجه به دوستی و نزدیکی دو اتحادیه مذکور به آقای فاضلی شاهد هستیم هیچ حمایتی از اتحادیه‌های چاپ شهرستان‌ها و استان‌ها نمی‌شود. به عنوان مثال نایب رئیس اتاق اصفهان چندین بار درخواست داشته تا دست‌کم تلفنی درباره تفاهم‌نامه ارشاد و وزارت صنعت با آقای فاضلی صحبت کند ولی حتی جوابی به تماس او داده نشده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران اضافه کرد: خود من نزدیک به ۳۰ سال است که با آقای فاضلی ارتباط دارم ولی هرگاه خواستم به عنوان نماینده تشکل‌های چاپ سراسر کشور درخواستی داشته باشیم و اتاق اصناف براساس وظیفه ذاتی خود از ما حمایت کند مدام دست رد به سینه ما زده شده است. با ادامه این شرایط ما مجبور می‌شویم این مسئله را به مجلس هم منتقل کنیم. دلمان می‌خواهد ارتباط و تعامل درستی با اتاق اصناف داشته باشیم ولی تاکنون هیچ حمایتی از ما توسط این نهاد صورت نگرفته است. اتاق اصناف هرگاه هم در دولت یا سازمان مالیاتی صحبتی هم از مشکلات مالیاتی کرده، واحدهای تولیدی و توزیعی را یکسان می‌بیند و توجهی نمی‌کند که مشکلات یک واحد تولیدی چندین برابر واحد توزیعی است و این باید مسئله کار‌شناسی شود. درخواست داریم رئیس اتاق اصناف از مشاوران تحصیل‌کرده در این نهاد استفاده کند و امیدواریم اتاق به وظیفه ذاتی خود یعنی موضوعیت اتحادیه‌ها و در این شرایط مسئله مالیات توجه بیشتری نشان بدهد.

او هچنین در پاسخ به این سوال که آیا وجود یک اتحادیه سراسری در حوزه چاپ برای کشور نمی‌تواند روند پیگیری چنین مطالباتی را افزایش دهد، اظهار داشت: اتحادیه‌های سراسری چند سال پیش براساس مصوبه مجلس فعالیت داشتند ولی مجدداً به درخواست خود اتاق‌های اصناف فعالیت‌های اتحادیه‌های سراسری منتفی شده است. اگر اتحادیه سراسری هم در آن زمان تشکیل شده بود، امروز فعالیت آن و حضورش در عرصه صنفی منتفی شده است. همین دو هفته پیش تمامی تشکل‌های چاپ سراسر کشور در تهران جمع شدند و می‌خواستند یک تشکل سراسری برای نمایندگی صنف چاپ کل استان‌ها و تهران تشکیل بدهند حالا یا اتحادیه کشوری یا تشکل کشوری یا انجمن کشوری. منتها مشخص نیست از کجا مانعی بر سر شکل‌گیری این تشکل سراسری به وجود آمد و اتحادیه تهرانی حوزه چاپ یعنی اتحادیه‌های لیتوگرافان، صحافان و چاپخانه‌دارن تهران مسئله را منتفی کردند.

او ادامه داد: جالب اینکه هر سه اتحادیه تهرانی در هیئت‌مدیره‌ای که برای این تشکل سراسری انتخاب شده بود نماینده داشتند (۳ نماینده از تهران و ۴ نمانده از سایر استان‌ها). واقعا نمی‌دانم شکل‌گیری این تشکل سراسری چاپ با اشاره اتاق اصناف منتفی شد یا مشکل دیگری در میان بوده است. همین‌جا می‌گویم اگر وجود شخص غلامرضا شجاع در هیئت‌مدیره هفت‌نفره تشکل سراسری چاپ مانع شکل‌گیری آن شده است، من آمادگی دارم که انصراف بدهم و کنار بروم. ‌‌‌ همان زمان هم اعلام کردم که چنین آمادگی را دارم و اصراری به حضور خودم در هیئت‌مدیره ندارم و اساسا زمان انتخابات خودم هم حضور نداشتم. اصرار و درخواست اتحادیه‌های استانی بود که نام من را در هیئت‌مدیره قرار دادند که با مخالفت اتحادیه‌های تهرانی مواجه شد. متاسفانه آن اتفاقات باعث شد تا اتحادیه کشوری صنعت چاپ تنها یک هفته دوام داشته باشد و با کم‌لطفی اتحادیه‌های تهرانی شروع نشده؛ تعطیل شد.

شجاع در پایان درباره درخواست مالیاتی اهالی چاپ یادآور شد: ما به دنبال عدالت مالیاتی هستیم و حرفمان حذف مالیات نیست. ما می‌گوییم با توجه به اینکه حاشیه سود در صنعت چاپ بسیار پایین است مثل حوزه آهن مالیات بر ارزش افزوده چاپ را هم از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش بدهند. واقعا سود در کار چاپی بسیار پایین است و چایخانه‌دار و لیتوگراف و... باید تنهامالیات خدمات چاپ را پرداخت کند نه اینکه مالیات کاغذ و مقوا این کاغذ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است را هم فعال حوزه چاپ بپردازد. این ظلمی است که به چاپخانه‌داران کشور می‌شود و باعث شده مثلا چاپخانه‌داری در بندرعباس که نهایتا نیم‌ورق ماشین دارد و با ماشین ملخی مربوط به زمان هیتلر که ارزشش تازه در کنار سرقفلی محل کار کمتر از ۵۰ میلیون تومان است کار خودش را پیش می‌برد، ۵۰۰ میلیون تومان مالیات برگ تشخیص برای این واحد کوچک تعیین شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز