خبرگزاری کار ایران

۴۸ ساعت پایانی زندگی یک نویسنده‌ خیانتکار/نویسنده نفرین شده

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۰۷۴

در تاریخ ادبیات معاصر فرانسه از لاروشل در کنار روبر برازیاک و لویی فردینان سلین با لقب نویسندگان نفرین شده یاد می‌کنند، چراکه نفرین سیاست دامن هر سه نفر را گرفت و سرنوشت تراژیکی را برایشان رقم زد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «درخشش زودگذر» نوشته پی‌یر دریو لاروشل با ترجمه مهسا ابهری توسط انتشارات فرهنگ آرش منتشر شد.

داستان «درخشش زودگذر» در واقع روزهای واپسین یا به عبارتی ۴۸ ساعت پایانی زندگی شخصیتی به نام آلن است که نمی‌تواند خودش را از شر مواد مخدر نجات بدهد و این دو روز آخر زندگی که از آسایشگاه بیرون آمده در تلاش است که همسر و معشوقه‌اش که هر دو او را ترک کرده‌اند را به طرف خود بازگرداند که موفق هم نمی‌شود و نهایتا دچار سرخوردگی شده و خودش را می‌کشد.

فضای رمان درخشش زودگذر مانند زندگی خود نویسنده تلخ است. در سال ۱۹۴۵ چون مشخص شده بود که لاروشل در جنگ جهانی دوم به آرمان‌های فرانسه خیانت کرده و با آلمان‌ها در ضدیت با یهود دست بیعت داده بود، قبل از محاکمه‌ خودش را کشت. قهرمان این داستان گویا سرخوردگی خود نویسنده را به دوش می‌کشد. او همدوره سلین بوده و حتی به سلین دوم فرانسه معروف است. سینمای فرانسه نیز براساس این رمان در دهه ۶۰ فیلم بسیار معروفی توسط لویی مال ساخت.

ناشر در معرفی این نویسنده نوشته است: پی‌یر دریو لاروشل در سوم ژانویه هزار و هشتصد و نود و سه متولد و پنجاه و دو سال بعد به زندگی خود پایان داد. در تاریخ ادبیات معاصر فرانسه از لاروشل در کنار روبر برازیاک و لویی فردینان سلین با لقب نویسندگان نفرین شده یاد می‌کنند، چراکه نفرین سیاست دامن هر سه نفر را گرفت و سرنوشت تراژیکی را برایشان رقم زد.

لاروشل در نوجوانی تحت تاثیر کتاب چنین گفت زرتشت نیچه قرار گرفت و آرام آرام به جهان تفکر نیچه‌ای دلبسته شد به گونه‌ای که نتوانست تا پایان عمر از این تعلق خاطر رهایی پیدا کند. آشنایی پی‌یر دریو لاروشل با آلدوس هاکسلی نویسنده و فیلسوف نامدار انگلیسی درهای ادبیات انگلیسی زبان را به روی او گشود. از آغاز دهه چهل میلادی چرخشی اساسی در تفکر این نویسنده رخ داد و به سمت گرایشات راست افراطی و نژادپرستانه متمایل شد. او دلیل شکست فرانسه را نفوذ سیاسی و فرهنگی یهودیان می‌دانست و با نگارش مقالاتی تند و آتشین یهودیان را مسبب نگون‌بختی کشورش معرفی می‌کرد. همین افکار تند او پاشنه آشیل‌اش شد و بعد از جنگ به پای میز محاکمه کشیده شد و در ‌‌نهایت مستاصل و پریشان به زندگی خود پایان داد.

کتاب «درخشش زودگذر» نوشته پی‌یر دریو لاروشل با ترجمه مهسا ابهری در ۱۳۰ صفحه و به قیمت ۱۳هراز تومان توسط انتشارات فرهنگ آرش منتشر شده است.

۴۸ ساعت پایانی زندگی یک نویسنده‌ خیانتکار/نویسنده نفرین شده

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز