خبرگزاری کار ایران

نمایش مستندهای کارت، استادعلی، میرخانی، صدقی و ندایی در جشنواره سلامت

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۳۲۱

فیلم‌های مستند «آوانتاژ»، «لسان الحکما»، «فرشته‌ای در خانه من»، «کام تلخ» و «پنجاه سالگی» در جشنواره سلامت به نمایش درمی‌آید.

 به گزارش ایلنا، مستندهایی از محسن استادعلی، محمد کارت، فرید میرخانی، سولماز صدقی و صبا ندایی در دومین جشنواره فیلم سلامت به نمایس درمی‌آیند.

«آوانتاژ» مخاطبان را با امید بدرقه می‌کند

مستند «آوانتاژ» به نویسندگی و کارگردانی محمد کارت با دستمایه قرار دادن زندگی کارتن‌ خواب‌ها و روایت مسیر سلامتی و بهبود چند کارتن‌خواب در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

محمد کارت درباره مستند سینمایی «آوانتاژ» گفت: هرکس که گاهی از خودش، جایگاهش و همه چیز زندگی‌اش ناامید و افسرده می‌شود و گمان می‌کند به آخر خط رسیده باید "آوانتاژ" را ببیند.

او ادامه داد: در این فیلم تلاش شده از آدم‌هایی که دستشان را به دیوار نابودی زده‌اند و در حال برگشت هستند قهرمان بسازیم.

کارت با بیان این‌که «آوانتاژ» از درد می‌گوید اما طریق درمان را هم نشان می‌دهد توضیح داد: ما در این مستند انتهای زندگی و پایین‌ترین جایگاه اجتماعی را به تماشاگر نشان می‌دهیم و به او نهیب می‌زنیم که وضع تو که دیگر پایین‌تر از کارتن خوابی نیست. پس ناامیدی و افسردگی معنایی ندارد. ببین می‌شود بلند شد و حرکت کرد.

او تاکید کرد: «آوانتاژ» از دُمل‌های چرکین حرف می‌زند اما تمرکزش بر روی چگونگی درمان جراحات است. «آوانتاژ» از کارتن‌خوابی می‌گوید، اما متمرکز است بر روی  تغییر  و روند بهبودی و سلامت فردی و اجتماعی.

کارت با اشاره به این‌که «آوانتاژ» مستندی است که با انرژی و امید مخاطبان را از سالن بدرقه می‌کند گفت:  معتقد هستم در چند سال اخیر کم پیش‌آمده مستندی از کاستی‌های اجتماعی ببینیم اما حالمان بعد از دیدنش بد نباشد و با انرژی از سالن خارج شویم.  "آوانتاژ"  با انرژی و امید شما را از سالن بدرقه می‌کند.

این مستند به تازگی در ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برنده جایزه بهترین فیلم مستند شد.

«لسان الحکما» ؛ صد سال چشم پزشکی ایران

مستند سینمایی «لسان الحکما» به کارگردانی و نویسندگی فرید میرخانی با نگاهی اجتماعی و سیاسی به تاریخچه صد سال چشم پزشکی در ایران از منظر سه نسل از خانواده پروفسور شمس در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

فرید میرخانی درباره مستند «لسان الحکما» گفت: این مستند تاریخچه‌ چشم پزشکی در ایران با نگاهی به زندگی و حرفه سه نسل از خانواده دکتر یحیی شمس ملک‎آرا (لسان الحکما، پدربزرگ)، محمدقلی شمس (پدر) و هرمز شمس (نوه) که بر کرسی چشم پزشکی ایران نشسته‌اند می‌پردازد.

او ادامه داد: بررسی سه دوره تاریخی، سیاسی و اجتماعی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی ایران و زمینه شکل‎گیری علم چشم‎پزشکی که نخستین رشته دانشگاهی و اولین طب بوده است از موضوعات دیگری هستند که در «لسان الحکما» به تصویر کشیده شده‌اند.

میرخانی با اشاره به این‌که مستندسازی در حوزه سلامت دو وجه هنری دارد گفت: هنر و دانش سینما و هنر سلامت دو وجه مستندسازی در حوزه سلامت هستند. ادغام این دو هنر معجونى  براى شاد زیستن و سلامتى و تقسیم آن بین مخاطبان می‌شود.  لسان الحکما حاصل احترام به اساتید چشم پزشکى خودم، دغدغه سینما، اشتراک نظر درباره دیدن با أهالی سینما و دو سال پژوهش درباره یک خانواده با سه نسل  است.

او تاکید کرد: سه نسل چشم پزشک که جهان را قدر دیده‌اند. اسماعیل مهین‌دوست تهیه‌کنندگی «لسان الحکما» را برعهده دارد.این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

لادن طباطبایی از بیماری اوتیسم می‌گوید

مستند «فرشته‌ای در خانه من» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سولماز صدقی با نگاهی به بیماری اوتیسم و با حضور لادن طباطبایی در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

‌صدقی درباره مستند «فرشته‌ای در خانه من» گفت: براى آشنایى بیشتر جامعه با اختلال عصبى اوتیسم، نحوه برخورد با این بیماری و نحوه برخورد والدین با فرزندان اوتیسم که منجر به پنهان کردن کودکانشان نشود و اجازه دهند تا آنها در جامعه حضور پیدا کنند این مستند را ساختم.

او ادامه داد: در این فیلم لادن طباطبایى که دخترش اوتیسم دارد با جسارت کامل می‌خواهد صداى اوتیسم را به گوش ایرانیان برساند. او بعد از آنکه متوجه ابتلای دخترش به بیماری اوتیسم شد از بازیگری خداحافظی کرد و تمام وقتش را به دخترش اختصاص داد.

صدقی توضیح داد: این بانو با اینکه چهره شناخته شده‌ایست با شهامت کامل فرزندش را جلوى دوربین می‌آورد تا به مردم نشان بدهد رفتار صحیح و نحوه برخورد با فرزند اوتیسم چطور است.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

«کام تلخ» به دیابتی‌ها می‌پردازد

مستند«کام تلخ» به کارگردانی محسن استادعلی و تهیه‌کنندگی موسسه آوای هنر سلامت که به موضوع بیماری دیابت می‌پردازد در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

استادعلی درباره این مستند گفت: دیابت، بیماری در و همسایه ما نیست. بیماری پدر و مادر و فرزندان ما هم نیست. این بیماری کنار خودمان ایستاده تا با او همراه شویم و عمر را تا پایان با او سپری کنیم و چه دلیلی روشن‌تر از این‌که «کام تلخ» را ببینیم روش زیستمان را تا اصلاح کنیم و زندگی را دوباره احیا کنیم.

او ادامه داد: بسیاری از  مبتلایان به دیابت نسبت به ابتلای خود به این بیماری بی‌اطلاع هستند در این فیلم بینندگان را به این مرز آگاهی نزدیک کنیم.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

مستندی درباره ابتلای یک فیلمساز به سرطان

صبا ندایی با مستندی درباره مواجه شدن مرتضی ندایی با بیماری سرطان را در مستند سینمایی «پنجاه سالگی» به تصویر کشیده است. مستندی که در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

ندایی مستند «پنجاه سالگی» را با نگاهی به زندگی فیلمساز مرتضی ندایی ساخته است. او در این‌باره گفت: فیلم پنجاه سالگی از گونه مستند‌های خانوادگی و درباره مواجه خانواده‌ای با بیماری سخت سرطان است که می‌تواند بنای یک خانواده را سست و یا حتی فروپاشد.

ندایی ادامه داد: با توجه به  اینکه این خانواده از طبقه هنرمند جامعه است نوع برخورد با این شرایط را ویژه می‌کند.

در خلاصه این فیلم مستند آمده است: فیلم در مورد مرتضی ندایی فیلم‌ساز است که در سن پنجاه سالگی به بیماری سرطان مبتلا می‌گردد و ...

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز